Dubbele achternaam voor elke pasgeboren baby

Discussie in 'Babynamen' gestart door Rozientje, 25 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rozientje

Rozientje Actief lid

13 okt 2012
    449
    1
    18
    Vrouw
    Verpleegkundige ~ Buschauffeur
    Hooglede, België
    Alle pasgeboren baby's zullen in de toekomst automatisch een dubbele familienaam krijgen die bestaat uit de achternaam van hun vader, gevolgd door de familienaam van hun moeder. De Kamercommissie Justitie heeft een wetsvoorstel daarover goedgekeurd. Tot vanmiddag zag het ernaar uit dat het eerdere voorstel van minister van Justitie Turtelboom, dat voorzag in een vrije keuze, het zou halen. Maar de koudwatervrees van CD&V leidde uiteindelijk tot een volledig ander voorstel.
    Het debat over de familienamen nam vandaag een onverwachte wending toen bleek dat CD&V zich plots niet meer achter het voorstel van minister van Justitie Annemie Turtelboom (Open VLD) wou scharen.

Turtelboom wou de ouders laten kiezen uit vier mogelijkheden: ofwel de naam van de vader, ofwel de naam van de moeder, of een van beide combinaties van de twee. Vorige week raakte bekend dat het voorstel van Turtelboom terugwerkende kracht zou hebben, zodat ouders de namen van al hun minderjarige kinderen nog zouden kunnen veranderen.

CD&V vreesde echter dat een kat haar jongen tussen die verschillende opties niet zou kunnen terugvinden. Voor kinderen zouden er vier keuzes gelden, voor de kinderen van die kinderen al twaalf. De christendemocraten stelden voor om nieuwe kinderen automatisch de combinatie vader-moeder te geven, indien ouders geen expliciete keuze maken of het onderling niet eens raken.

Daarop dienden de meerderheidspartijen (Open VLD, SP.A, PS, MR en CDH en dus ook CD&V) een gezamenlijk amendement in dat de automatische dubbele achternaam combineert met de ruime keuzevrijheid. Het voorstel met amendement is in de vooravond goedgekeurd. Dat betekent dat kinderen automatisch eerst de familienaam van hun vader en dan die van hun moeder krijgen, met de mogelijkheid om toch voor een van de vier andere opties te kiezen.

Alleen als de ouders dat expliciet vragen, zal het kind enkel de achternaam van de vader krijgen, zoals nu het geval is.

Bron: Dubbele achternaam voor elke pasgeboren baby

2. dreumesje

dreumesje VIP lid

7 jan 2014
    7.572
    1.868
    113
    Vrouw
    Hier krijgt zoontje gewoon de achternaam van mijn mannetje, ik heb ze er bij de gemeente niet over gehoord. En vind het ergens ook onzin!

3. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.141
    8.872
    113
    Bericht is ook uit België, hè? ;)

4. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Inderdaad, dit is voor België. Die wet is er gekomen omdat de vorige (kind krijgt automatisch de naam van de vader) in strijd is met het internationaal en Europees recht.

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Is dus gewoon het systeem dat ze in de zuidelijke landen, zoals Spanje en Portugal al eeuwen doen.
    En zo worden na ruim 400 jaar de zuidelijke Nederlanden weer de Spaanse Nederlanden :)

6. Lizanne84

Lizanne84 Fanatiek lid

24 okt 2013
    1.533
    5
    38
    Ik vraag me gewoon af hoe ze dat dan zien als je al een kindje hebt.
    Dan wordt je eerste kindje met de achternaam enkel genoemd naar de vader maar broertje of zusje dan ineens met 2 achternamen?
    Vind het maar een absurd voorstel eerlijk gezegd...

7. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.830
    3.627
    113
    Totaal geschift, hoeveel achternamen heb je dan na een paar generaties..? 'Dag, ik ben Bob de Vries-de Bruin-de Wit-van Puffelen'

8. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.797
    19.017
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Uhm, dus straks hebben alle kinderen twee achternamen. En dan krijkt Jan Jansen - Pietersen een kindje met Marietje Smid - van blotekont en dan heet hun kind straks Sammetje Jansen - Pietersen - Smid - van blotekont? En die krijgt dan weer een kind met acht achternamen??

9. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Om de vragen te beantwoorden:
    - kinderen van dezelfde ouders moeten dezelfde naam behouden. Dus ofwel krijgen 'nieuwe' kinderen ook de naam van de vader, ofwel mag je als ouders de achternaam van al je kinderen aanpassen aan het nieuwe systeem. Maar alleen als al die kinderen nog minderjarig zijn.
    - de volgende generatie moet een dubbele achternaam kiezen uit 8 opties. Er zullen altijd maximum 2 achternamen zijn.

10. kleinesara

kleinesara Niet meer actief

Lijkt op het Spaanse systeem. Mijn vrouw komt uit Latijns Amerika waar iedereen een dubbele achternaam heeft. Het grappige daarvan is dat zij twee dezelfde achternamen heeft.

In Latijns Amerika werkt het als volgt:
    Papa heet (in het geval van mijn vrouw) Fernando García Sánchez
    Mama heet Luisa García Alvarez

Mijn vrouw heet van haar achternaam dus García García. Als zij zou trouwen met Juán Ríos Fernández zou hun kind Ríos García komen te heten.

In België zou het dan als volgt gaan.
    Mama heet nu Kim Jacobs
    Papa heet nu Peter Mertens

Kind gaat Marie Mertens Jacobs heten.

Marie Mertens Jacobs trouwt met Lars Peeters Claes.
    Hun kind heet dan Louis Peeters Mertens.

11. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.830
    3.627
    113
    Ik vind het echt van een overdreven politieke correct-nes getuigen die bijna lachwekkend is. Eentje in de categorie van 'wat is het schandalig dat er een meisje met een speelgoed strijkijzer in de folder van de Bart Smit staat'.

12. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Niets mis mee, in Spanje gebeurt dit altijd. Hoezo overdreven politiek correct? Uiteindelijk valt de naam van de (groot)moeder er toch weer af, zodat alleen de mannelijke naam wordt doorgegeven aan andere generaties.
    In ons geval zou de naam wel erg lang worden. Mijn naam is 4 lettergrepen en die van mijn man 3. De combi is erg lang.

13. Julix

Julix Actief lid

16 jan 2012
    135
    0
    0
    Ik vind het wel een mooi iets. Er zit bloed van beide families in dus waarom niet beide namen?

14. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.830
    3.627
    113
    Ja, maar die optie heb je toch al? Als je graag beide namen wilt kan dat gewoon, geen enkel probleem, maar ik vind het raar om dat de standaard te laten zijn. Ik zit er helemaal niet op te wachten om twee achternamen aan mijn kind mee te geven, lijkt me zwaar onhandig, en ik voel me als vrouw echt niet achtergesteld als de standaard optie de naam van papa is, dat is toch al generaties lang zo! Dat vind ik dan juist wel weer mooi, zo'n traditie, zolang ik maar wel de mogelijkheid heb om een andere naam mee te geven als ik dat wil, en die mogelijkheid is er, geen enkel probleem.

15. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    In België mocht je tot deze wet dus geen dubbele achternaam geven. Alleen de naam van de vader was toegelaten.

16. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.830
    3.627
    113
    Oh, dat wist ik niet. Dan kan ik me voorstellen dat er iets wordt aangepast, maar mijn voorkeur zou dan altijd uitgaan naar het huidige nl systeem.

17. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    #17 dirksmama, 27 feb 2014
    Laatst bewerkt: 27 feb 2014
    :(
    In het Nederlandse systeem mag een dubbele achternaam niet. Je moet bij aangifte van de oudste beslissen hoe alle kinderen gaan heten. http://www.zwangerschapspagina.nl/baby-dreumes/207664-achternaam-vader-moeder.html

Naam van vader en naam van moeder gebeurt al honderden, msschien zefs duizenden jaren op het iberisch schiereiland en in ibero-amerika. Ik vind het een mooi systeem dat recht doet aan je hele familie. Helemaal niet 'overdreven politiek correct', want heus dat waren ze in de middeleeuwen en romeinse tijd niet in Spanje.

18. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    De naam van de vader wordt aan de vrouw toegevoegd zodat er over de zedelijkheid van de vrouw niet kan worden getwist. Dat was het oorspronkelijke uitgangspunt. Het blijven wel katholieke landen he.

19. Debbie81

Debbie81 Fanatiek lid

13 nov 2011
    1.338
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik vraag me trouwens af, als je een dochter zou krijgen die dus 2 achternamen krijgt en die later gaat trouwen? waar blijft de naam van haar man dan? word dat een 3e naam voor haar of vervalt er er dan een naam? Vind het maar ingewikkeld.

20. ChocoChick

ChocoChick Fanatiek lid

10 apr 2011
    2.152
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat wordt veel schrijven voortaan voor de Belgische kinderen dan... :)

Deel Deze Pagina