Tepels bv-klaar maken??

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door ichtus, 9 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ichtus

ichtus VIP lid

5 mrt 2007
    14.841
    1
    38
    gelderland(noord)
    Vraagje voor de bv gevende mama's..

Hier bij de eerste 3 ook geprobeerd.. maar t doet me zo'n pijn dat ik na een paar weken steeds ben gestopt.. ook nu wil ik het weer proberen..

TIps om tepels "te harden" zijn dus errug welkom.. of andere tips om kloven en pijn te voorkomen..

Thnx alvast..

2. Alita

Alita Niet meer actief

Tja mischien lk bellen en je laten begleiden want kloven krijg je puur door het verkeerd aanleggen. En je tepels hard maken kun je niet volgens mij... wat ging er dan fout iedere keer?!

3. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Als het echt pijn blijft doen en het aanleggen gaat wel goed, zou ik met tepelhoedje gaan voeden. Bevalt hier erg goed.

4. sunnyke

sunnyke Actief lid

20 jun 2008
    378
    0
    0
    sociale sector
    Belgiƫ
    Hoi,

ik heb dadelijk vanaf de allereerste voeding telkens een beetje "Lansinoh" borstvoedingscreme op mijn tepels gesmeerd, en de weinige kloofjes die ik had, waren dadelijk genezen, dus het is een superproduct en kan ook helemaal geen kwaad voor je kindje!

Groetjes,
    Sunnyke

5. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.422
    446
    83
    Limburg
    ik zou dan denk ik eens een lactatie kundige inschakelen, misschien ging het aanleggen niet helemaal goed.

6. Kelly1771

Kelly1771 Actief lid

28 dec 2008
    335
    0
    0
    Zuid Holland
    Ik denk ook dat het aan het aanleggen lag:)

7. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Tepels harden kun je niet volgens mij.
    Schijnt trouwens ook niet goed te zijn want pijn geeft aan dat het niet goed gaat.
    Afijn vraag in je kraamweek duidelijke begeleiding en laat haar meekijken met aanleggen.
    Dan kun je daarna evt nog andere hulp vragen

8. Nemo

Nemo Niet meer actief

De beste voorbereiding is kennis. Een bvcursus is dus aan te raden. Ik zie alleen dat je al over de 36 weken bent dus of dat nog lukt is de vraag.

Verder hoef je je tepels niet te harden. Dat idee is achter haalt.

Wat je aan tepelverzorging doet is wassen met water en niet met zeep. Rond de tepels liggen n.m. kliertjes van Montgomery en die scheiden een talg uit die de tepels verzorgt. Als je met zeep gaat wassen dan boen je die verzorgende talg weg.

Verder goed op het aanleggen letten. Mocht dat niet goed gaan bel dan een lk IBLC ( www.nvlborstvoeding.nl ) en laat die lk meekijken.

Ik wens je een voorspoedige bevallingen en een fijne borstvoedingsperiode !

9. Female

Female Niet meer actief

Ik moest daar ook echt doorheen, tot de keer toe.
    Ondanks goed annleggen ongelofelijke pijn, moest er van huilen af en toe.

-Een hele goede tepelzalf kopen.
    -Toen het hier echt op de top van pijn zat en ik nauwelijks meer kon voeden heb ik beide keren een tepelhoedje gebruikt. Dat hielp goed. Beide keren heb ik dat ook binnen een weekje weer afgebouwd.

Ik denk dat het dus is: Het beste ervan maken en vooral doorzetten
    (En natuurlijk wel zorgen dat er een deskundige naast je staat die kan bevestigen dat het aanleggen goed gaat ;))

Veel succes!

Groetjes

10. soms is soon kraamverzorgster best handig. Die hebben wij hier niet:S
    Weet iemand of de bvolie van weleda goed is, die heb ik klaar liggen.
    Moet ik daar meteen mee beginnen na de bevalling?

Liefs,

Helene

11. Nemo

Nemo Niet meer actief

Ip heb je niets nodig na de bevalling om op je tepels/borsten te smeren. Het beste medicijn is vaak een druppel melk over de tepels uitsmeren en dat aan de lucht laten drogen. Dit is echter niet verstandig als je met spruw te maken hebt.

12. ichtus

ichtus VIP lid

5 mrt 2007
    14.841
    1
    38
    gelderland(noord)
    Zo heej wat een reacties.. dank julli wel..

Mijn tepels harden tip kreeg ik van mijn vk.. (om en om.. koude en warme douche erop en met handdoek afdrogen) maar idd.. de een zegt hoeft niet.. en de ander zegt..DOEN..

Wat er steeds mis ging.. tjs.. aanleggen ging eerst niet goed.. spruw.. etc.. bij de laatste ging het wel een stuk beter, maar omdat hij na dag 1 al meer dan 10 % van zijn geb gewicht was afgevallen, moest ik of intens gaan kolven of over op fv. kolven is hier zeker geen optie (tenminste niet intens) omdat ik er al 3 heb lopen.. het aanleggen wordt hier wel goed begeleid.. door kraamzorg en ook door vk en LK..dat scheelt idd een boel.. nu moet ik ook wel zeggen dat ik sowieso al niets aan mijn tepels kan hebben hoor..

Dat bv geen pijn mag doen (anders zou het dus niet goed gaan met aanleggen etc) is niet helemaal waar. ook de LK en de VK zeggen duidelijk dat het hard werken is om bv te geven.. de 1 heft mazzel.. de ander niet.. en t ligt ook aan je eigen pijngrens..maar bv mag best pijnlijk zijn.. zeker de eerste 2 a 3 weken.. daarna moet t wel snel afnemen..maar goed.. zover ben ik met bv alleen nog nooit geweest.. dus daar kan ik niet over oordelen..

13. kahrin

kahrin Fanatiek lid

8 sep 2008
    1.020
    0
    0
    Ik heb 5 maanden borstvoeding gegeven met tepelhoedje. Ik heb volgens het zh 'vlakkte' tepels, dus het aanleggen lukte niet goed, vandaar het tepelhoedje.
    Soms deed ik het een paar dagen zonder tepelhoedje, maar dan zat ik weet met pijnlijke kloven.

Tepelhoedje van Avent vond ik trouwens niets, van Medela wel erg fijn.

14. MamaJess

MamaJess Niet meer actief

Borstvoeding kan inderdaad pijn doen. Ik heb het aanleggen de eerste 5-6 weken als pijnlijk ervaren. Ik moet wel zeggen dat het wegzakte zodra ze dronk. Alleen het "happen" was pijnlijk. Ook een aantal keer van moeten huilen. Met zo'n 5 a 6 weken ging het opeens veel beter, ik denk dat mn tepels toen gewend waren. Nu gaat het zo goed dat ik erover denk om langer dan 6 maanden bv te geven (had 6 maanden in mn hoofd). Mijn yoga-instructrice gaf achteraf de tip om de weken voor de bevalling zonder bh in een katoenen tshirt te lopen, zodat het katoen een beetje langs je tepel "schuurt" en dat je dan vaak wat minder last hebt van het aanleggen. Ik weet niet of het werkt, maar de volgende keer ga ik het zeker proberen.

15. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    uiteraard doet is het de eerste weken gevoelig/pijnlijk.
    Je tepels zijn niets gewent.
    Wel moet die pijn af nemen tijdens het drinken.

Ik had de eerste week echt met aanhappen tenenkrommende,kiezenbijtende pijn in mijn tepels.
    Na 2 weken was dit helemaal weg en nu moet ik wennen aan het tintelende gevoel bij het toeschietreflex.

16. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Die bv-olie ruikt lekker, en misschien is het ook een prettig gevoel om je borsten te masseren.
    Maar voor je borstvoeding doet het nul komma niets.

In Barcelona heb je trouwens ook lactatiekundigen hoor!
    Via Alba Lactancia Materna kom je daar mee in contact.

Deel Deze Pagina