Een veel voorkomende naam, ja of nee?

Discussion in 'Babynamen' started by Yummy, Oct 3, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. zwangervan4e

zwangervan4e Fanatiek lid

Jul 23, 2009
    1,037
    0
    0
    uuuhhhh... mijn kinderen
    #41 zwangervan4e, Oct 6, 2011
    Last edited: Oct 6, 2011
    Te uniek vind ik ook niet mooi voor onze oudste hadden we isabel of romy maar vonden we te gangbaar nu.blijkt dat we bijde namen bijna nooit horen haha we hebben er wat anders van gemaakt een naam die wij in 4 jaar nog niet eerder zijn tegen gekomen in het wild, bij onze zoon hadden we een aparte naam, ik kende geen kind Persoonlijk dat zo noemde maar na zijn geboorte leek wel of iedereen zijn zoon zo ging noemen jamnergenoeg. Maar bij deze 3e hebben ee weer wel een veel voorkomende naam puur omdat manlief ( net als jou man houd van gangbaar) er anders niet uitkomen!

2. Leeuwtje83

Leeuwtje83 VIP lid

May 8, 2008
    9,079
    313
    83
    Female
    Software Engineer
    Nieuw-Zeeland
    Hier sluit ik me bij aan, de naam van onze dochter hebben we ook zo gekozen. Hij komt maar weinig voor, maar als mensen hem horen denken ze niet: "Wat?!?" ;)

3. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,136
    8,869
    113
    Wij hebben ook voor een naam gekozen die niet extreem veel voorkomt, maar wel één waarbij mensen inderdaad niet direct 'wat?!' denken of roepen. In het jaar dat J. geboren is, is haar naam minder dan 20 keer gegeven (en in andere spellingen ook nog een flink aantal keer). Voor een jongen hadden we toen wel een top 10 naam.

Voor nr. 2 hebben we voor een meisje een veel meer voorkomende naam (dit keer gaan we ook voor de meest gangbare schrijfwijze, omdat het anders waarschijnlijk vragen of 'problemen' is). Voor een jongen weten we het nog niet, maar waarschijnlijk wordt dat toch wel een redelijk veel voorkomende naam, omdat bijna alle namen die we allebei mooi vinden, vaker voorkomen. En ondanks dat ik het leuk vind om een beetje een apartere naam te kiezen, is dat geen eerste vereiste.

4. Smile

Smile Fanatiek lid

Sep 11, 2008
    4,358
    0
    0
    Hoi,

Pffffff, ja, lastig he!
    Ik vind voor een meisje 'sophie' prachtig! Maar ja, ook zo poplulair he. Dat houdt me wel een beetje tegen... moeilijk, moeilijk, moeilijk

5. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

May 13, 2010
    11,413
    2,718
    113
    Nee, vind ik niet. Bij bv de naam Nick: alle nicken die ik ken, zijn stoere, drukke jongens, die moeite hebben met gezag. En voordat ik hier allemaal mensen over me heen krijg: Dat is mijn mening!;) En ik zie geregeld namen terugkomen bij kinderen dat ik denk, ja dat past echt goed.

Nu maakt dat verder niet uit voor je beslissing verder. Maar idd. Ik heb alle bovenstaande namen in mijn klas:) Maar je moet doen waar je je goed bij voelt.

6. tulip

tulip Niet meer actief

ondanks dat ik niet denk dat alle nicks moeite met gezag hebben;) snap ik wel wat je bedoelt. Ik heb dat ook met sommige namen van mijn werk op het kdv. Ik ken de namen noor en luna alleen maar bij hele deuzige meisjes om het even zo uit te drukken. Nu weet ik van iemand hier op het forum in een ander topic dat haar dochter ook luna heet, zie daar regelmatig foto's van en dat is een super leuk vlot meisje. Dus het gaat niet altijd op, maar toch zie je dat wel vaak.

Sommige namen komen ook bij bepaalde mensen voor vind ik.

7. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

May 13, 2010
    11,413
    2,718
    113
    ja precies, en uitzondering bevestigd de regel natuurlijk, maar dat merk ik echt:) (mn broertje heeft ook nick btw:p) Ik zie bij veel namen overeenkomsten in gedrag en persoon. Maar dat komt ook omdat ik met kinderen werk, en jij ook tulip. Maar met een andere baan zou ik dat veel minder hebben.

8. Yummy

Yummy Fanatiek lid

Jan 7, 2011
    4,571
    8
    38
    Brabant
    Klopt dat heb ik ook vaak hoor, ik heb bij veel namen al een beeld qua "persoon" en die klopt eigenlijk ook altijd. :)
    Uiteraard zijn er uitzonderingen, maar niet veel :D
    Ook vind ik vaak dat de naam iets zegt over de ouders, vaak klopt het plaatje van de ouders die ik erbij heb ook.
    Uiteraard ook met uitzonderingen, maar wederom niet veel haha.

Opzich vind ik dat beeld niet erg, alhoewel ik mijn kind nooit een naam zou geven waar ik zelf een negatief beeld bij heb.
    Maar ik zit meer met het idee dat er dan misschien nog wel 2 kinderen met dezelfde naam in de klas zitten. En omdat we ook al een veelvoorkomende achternaam hebben zullen er dan zeker ook genoeg mensen zijn met dezelfde voor en achternaam combinatie.

Ik vind het lastig hoor!

9. tulip

tulip Niet meer actief

dat is het ook, ik vond het een hele klus om een naam voor mn kind te kiezen waar hij/zij het hele leven mee rond moet lopen. Dan moet het voor ons ook niet te veel voorkomend zijn en bij de achternaam staan.

10. brendat

brendat Bekend lid

Jun 6, 2008
    964
    1
    18
    Rotterdam
    Ik zou het pas mee laten wegen als je twijfelt tussen 2 namen en ze eigenlijk allebei heel mooi vindt.

Zo hebben we Elin zo genoemd, en Sofie als 2e naam gegeven.
    Aan de andere kant, 3 jaar terug was Elin niet vaak voorkomend, inmiddels is het net geen top-20 naam, dus dat weet je ook niet vantevoren!

En sowieso vind ik die lijsten moeilijk in te schatten, want ik vind eigenlijk dat je dan alle Kai, Kaj en Kay's bij elkaar op moet tellen. Tuurlijk schrijf je het anders, maar voor mij heten ze allemaal hetzelfde hoor! En zo wordt mijn Jente met alle Jenthe, Yente en Yenthes ook ineens een stuk populairder! Ik denk dus dat als je dit soort namen bij elkaar optelt, de hele top-20 wordt omgegooid.

11. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

May 13, 2010
    11,413
    2,718
    113
    Je haalt de woorden uit mn mond, hier precies t zelfde!

en idd kay, kai enz. het klinkt hetzelfde, voor mij dezelfde naam.

12. Bougainville

Bougainville Niet meer actief

De naam van mijn dochter is best veel gebruikt.
    Maar dan voornamelijk in Noord Holland.
    Hier in Drenthe heb ik hem zelf nog niet eerder gehoort.

En ik zou nooit een naam nemen uit de top 10 /top 20/ top 50.
    De naam Lauren staat ergens op de 163e plaats ofzo geloof ik?

13. Yummy

Yummy Fanatiek lid

Jan 7, 2011
    4,571
    8
    38
    Brabant
    Rrowan: Lauren heb ik hier (in Drenthe) inderdaad nog niet gehoord.

De naam die ik hier momenteel giga vaak tegenkom is Finn.
    Bij zoon op het kdv (2 groepen) zitten 3 "Finns". Tja dan zou ik dus echt balen als ouder zijnde.

14. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

May 13, 2010
    11,413
    2,718
    113
    Ja, ik zou er ook van balen idd, als er zoveel kinderen opeens zo heten. Maarja, daar kan je niets aan doen. Maar vaak wordt het dan met de eerste letter van de achternaam... Finn K, bv, mmm ook niet alles.

15. LieveKylian

LieveKylian Bekend lid

Mar 27, 2009
    830
    0
    0
    interieurarchitect
    Gelderland
    Grappig, ik deel je mening. En ook altijd gedacht dat jullie meisjes naam uniek is. Maar bij zoon in de groep zitten er DRIE!
    Hoe verzin je dat. En natuurlijk ook nog een Lotte
    Dus er zijn altijd uitzonderingen...

16. LieveKylian

LieveKylian Bekend lid

Mar 27, 2009
    830
    0
    0
    interieurarchitect
    Gelderland
    Klinkt toch heel gemakkelijk om iedere schrijfwijze mee te tellen in een top-x lijst...

Weet iemand toevallig of een dergelijke lijst bestaat?

17. zwangervan4e

zwangervan4e Fanatiek lid

Jul 23, 2009
    1,037
    0
    0
    uuuhhhh... mijn kinderen
    De naam van onze zoon is ook erg popular en toch spreken mensen het nog verkeerd uit! Snap ook niet hoe dat kan.

Wat ik leuk,gangbaar en niet veel voorkomend vind is:

Romee
    Emma
    Sarah
    Eva
    Julia

( hier in de regio is lotte senne en lieke heel.populair) bovenstaande namen hoor ik eigelijk nooit!

18. Linda86

Linda86 VIP lid

Onze beide kinderen hebben een (vrij) veel voorkomende naam, vooral Milan natuurlijk, die naam staat in de top 10.

Tuurlijk hebben wij wel overwogen om verder te zoeken naar een andere, minder voorkomende naam, maar alle namen die wij samen mooi vonden, worden gewoon vrij vaak gegeven. Wel heb ik er op gelet dat de namen hier in de buurt niet veel voorkomen, bijv. door goed de krant met geboorteaankondigingen in de gaten te houden. In ons dorp is Milan de enige Milan en Isabelle de enige Isabelle (er woont ook één Isabel). Hier in de buurt hoor je die namen echt nauwelijks, dat vind belangrijker dan hoe vaak ze gegeven worden in heel Nederland.

Share This Page