Ik reed net langs een middelbare school en die kinderen moeten soms de straat oversteken om naar een ander gebouw te gaan. Alleen hebben ze bij dit oversteken officieel geen voorrang. Maar dat nemen ze wel. Ze kijken niet op of om en lopen gewoon met z'n allen de straat op. Nu laat ik normaal zo'n klasje wel voor gaan, als ze allemaal bij elkaar lopen. Maar in dit geval zat er een gat tussen de kids, waar ik met mijn auto best tussendoor kon. Neem ook aan dat die kinderen dit wel zien. Maar nee hoor. De voorste meisjes van de tweede groep liepen zonder te kijken (ze keken naar elkaar) gewoon de straat op. Ik had ze dus bijna onder de auto. Dus ik toeteren, kind schrok zich een ongeluk. Maar wat denk je? Lopen de hele groep gewoon toch nog door :x Nou ja zeg, zo associaal. Ik ben er gewoon tussendoor gereden. Had geen zin meer om me netjes te gedragen. Wat vinden jullie hier nou van? Ben ik te bitcherig geweest of moeten die kids gewoon beter opletten?
Ik laat ze zelf altijd wel voorgaan (hier in de buurt zitten alleen maar basisscholen, maar ik zou denk ik bij middelbare scholen hetzelfde doen), maar ik vind wel dat ze zelf ook op moeten letten hoor! Ze zitten al op de middelbare school, dus je zou zeggen dat ze toch beter moeten weten, je kan er niet zomaar vanuit gaan dat je altijd voorrang krijgt.
tja, pubers.. ik keek met die leeftijd ook niet op of om... Snap wel dat je er van baalt, maar als ik zo'n groep(je) zie stop ik automatisch. Ben altijd blij verrast als ze kijken of bijv een hand uitsteken!
Ja ik stopte ook, maar kon er best tussendoor voor de nieuwe stoet kwam. Maar dat vond dat meisje blijkbaar niet. Ik was echt niet zo associaal toen ik die leeftijd had.
van welke kant kwamen ze dan voor jou doen? kwamen ze je tegemoet of liepen ze van je weg ofzo? ik laat kinderen altijd voor, het zal me niet gebeuren dat ik er 1 aanrij, die 2 minuten ga ik niet dood van.
Ik reed op de weg en zij kwamen van de stoep! Van rechts, maar dat doet hier niet toe als ze op de stoep lopen...
In principe laat ik kinderen niet voorgaan als ze geen voorrang hebben. Dat klinkt misschien hard of asociaal, maar als ik het doe, verwachten ze het misschien ook van 'sjonnie' die iets te hard voorbij komt scheuren met zijn BMW uit 1988. Mijn rijinstructrice heeft me het ook zo aangeleerd.
Weet je nog......jaren geleden, toen je zelf jong was......toen deden wij dat toch ook, de wereld was van ons...niet dat ze gelijk hebben, maar herken het wel. Ben er dus altijd op bedacht. Voorkomen lijkt me dan ook de beste optie.
Klinkt misschien heel dom, maar ik zelf was niet zo. Ik snap hun gedachte ook wel, maar kan er gewoon niet tegen. Je kijkt toch of er een auto aankomt? Ik probeerde ze nu ook gewoon bang te maken, want stel dat Sjonnie ineens langs komt rijden.
Daar heb je een punt; ik steek bijvoorbeeld ook nooit over bij rood licht wanneer er kinderen bij staan (anders zie ik het niet zo nauw)
Ik weet natuurlijk niet helemaal hoe ze zich gedroegen, maar ik weet uit die tijd wel dat je zo in elkaar kon opgaan dat je alles en iedereen om je heen vergeet. En idd het beste is als ze de regels wel goed aanleren; ook al moet jij de leraar zijn.
Is het echt associaal te noemen?? Ik denk dat alle pubers dus ook jij en ik dat doen/gedaan hebben. Hun leven staat in het teken van ÍK..IK..en nog eens IK. En dat hoort ook zo en daarom zijn "wij"ons gedrag van toen ws vergeten...het gaat ongemerkt. wij noemen het associaal maar volgens mij is het gewoon iets dat bij puberen hoort en dat wij niet meer van hun kunnen/mogen verwachten.. Ik let in ieder geval altijd goed op als ik ze op weg zie(een vmbo bij mij om de hoek....) en laat ze lekker puberen..ik kijk wel uit, heb mn tijd al gehad
nee maar er zijn ook andere regels voor voetgangers. Kijk je ze in de kop of in de kont dan hebben ze voorrang. Als jij dus aan komt rijden en de kinderen lopen op de stoep en jij kijkt ze in de rug of in het gezicht, en ze steken dan de straat over, dan hebben ze voorrang Maargoed, dan nog, ik zou gewoon wachten. Ik zou al helemaal niet tussen een groep kinderen door gaan rijden. Ook al moeten hun wachten, Kinderen op die leeftijd gaan zo in hun verhalen op dat ze dat gewoon vergeten, kan je ze niet kwalijk nemen.
nee die laat ik niet voorgaan. Op de middelbare school moeten ze dat echt wel weten. In dit geval, dat je doorreed neem ik aan dat je niet met gierende banden weggereden bent, maar het gewoon voorzichtig doet. Dan heb je de sitatie echt wel in de hand. Ik had trouwens ook de school nog even gebeld. Misschien dat ze dan eens actie kunnen ondernemen, want tijdens schooltijd is de school aansprakelijk.
Nou zal zien hoe het de volgende keer gaat. Ik ben best geduldig en laat ze ook altijd doorlopen, maar in dit geval vind ik dat ik gelijk had, hahaha... Denk wel dat ze de volgende keer beter uitkijken, want dat meisje schrok zich een ongeluk, hahaha..
Klopt, dat is mij ook geleerd, en zo hoort het ook. Ik rij dan ook door als er kinderen staan te wachten om over te steken. maar ik rij niet door als kinderen gewoon doorlopen.
Ik geef voorrang maar moet toegeven dat dat niet altijd met engelengeduld gebeurt. Ik heb ooit een jongetje van 8 aangereden, kon ik niks aan doen hoor, was bij een kruising waar hij als een gek overheen kwam gesjeesd. Maar het was zo ontzettend zielig, hij had zijn knieën kapot en hij probeerde zich groot te houden. Ik vergeet dat beeld nooit meer en wil het ook niet meer meemaken. Dus ik tel tot 100.....
Ja, ik vind wel dat het asociaal te noemen is. Pubers of niet, iedereen heeft zich aan de verkeersregels te houden. Hier gebeurt het ook erg vaak, op meerdere plekken. Zowel lopende kinderen als op de fiets. Het liefst gaf ik ze geen voorrang, maar ik heb geen andere keus. In het begin wilde ik ze er nog wel eens op een vriendelijk manier op aanspreken als de mogelijkheid daartoe was, maar dan kreeg ik gewoon een grote mond weer terug. Dat doe ik dus niet meer. Soms toeter ik nog wel eens, maar dat helpt ook weinig. Ik vind sommige reacties hier toch wel vreemd, waar ik graag nog even een vraag bovenop wil gooien. Denken jullie er nog steeds zo luchtig over als het wél een keer mis gaat?
ik stop ook altijd, hier ook altijd een hele stoet fietsers (kinderen) rijden zonder te kijken gewoom de rotonde over, allemaal kletsend. ze hebben geen voorrang, maar als ik gewoon mijn voorrang neem, heb ik echt een fietser onder me auto leggen. dus ja met die groepjes stop ik ook gewoon. zijn maar 2 minuutjes. liever dat dan dat je eralsnog een uur staat met een ambulance.
mij ook, ik vind ook altijd die mensen die onterecht mensen voorang geven bij bv rotondes altijd zeer irritant, ten eerste laat het zien hoe slecht je de regels kent maar je veroorzaakt opstopping en dus een gevaarlijke situatie. Kijk ik ga geen kinderen omver rijden maar ik laat ze wel duidelijk merken dat ze eigenlijk geen voorrang hebben natuurlijk. Trouwens ik ben prima jong geweest maar toen keek ik wel degelijk uit waar ik liep en of ik voorrang had hoor, niet elke jongere is asociaal / onopgevoed natuurlijk