Medicatiedilemma

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Lumiere, 20 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    #1 Lumiere, 20 aug 2013
    Laatst bewerkt: 20 aug 2013
    Hallo,

Ik zit met een dilemma, misschien zijn er mensen die dit herkennen en hun ervaringen willen delen.
    Mijn vriend en ik willen gaan proberen om een kindje te krijgen, voor allebei de eerste. Nu is het zo dat ik medicatie gebruik, ik heb ADHD (en waarschijnlijk ook licht Asperger syndroom). Ik gebruik Concerta hiervoor, waar ik zeer tevreden over ben. Uiteraard heb ik geinformeerd hoe dat zit met onze zwangerschapswens, en het antwoord van de arts was dat ik gewoon mocht doorgaan tot ik overtijd ben en een positieve test heb. Maar nu is het zo dat mijn cyclus erg onregelmatig is tgv Pcos, en ik er niet vreemd van opkijk als mijn cyclus 55 dagen of langer duurt. De vraag die voor mij dus lastig is: Wanneer is dan overtijd??? Vlg mij heeft de arts dit niet goed begrepen. Stel dat ik wel rond dag 14 mijn eisprong krijg en dus een cyclus van 28dgn heb (komt wel eens sporadisch voor:p) en dan zwanger zou raken, zou ik dus al ruim 7wk zijn voordat ik het ontdek. Maar stel dat ik pas rond dag 40 een eisprong heb, dan ben ik dan pas 2wk. Zal ik iedere cyclus vanaf dag 28 iedere week testen, vraag ik me af? Nu verwacht ik niet dat ik snel zwanger zal zijn gezien de Pcos, maar ik denk hier wel al over na. Zal ik toch teruggaan naar de arts? Ben een beetje bang dat hij me een zeurkous vindt...
    Ik heb het ook bij een verloskundige nagevraagd en zie gaf hetzelfde antwoord.

P.s. mijn Adhd zelf is geen dilemma meer, na lang stoeien heb ik nu al een jaar of vijf mijn leven op de rit

2. Evira

Evira Fanatiek lid

18 feb 2011
    1.533
    0
    0
    Je hebt eigenlijk altijd 14 dagen voordat je menstruatie begint eisprong. Het is dus niet zo dat je ineens veel langer zwanger bent. De tijd voor je ei kan variëren, maar je LF is (meestal) gelijk!

3. MommyOwl

MommyOwl Bekend lid

30 jun 2013
    735
    0
    16
    Hmm, da's een lastige inderdaad... In principe heeft je arts dus gezegd dat hij liever heeft dat je met je medicatie stopt zodra je een paar weken zwanger bent. Maar door je Pcos is het niet makkelijk om te bepalen hoe lang je al zwanger bent zodra je die positieve test in handen hebt. Als je het mij vraagt, is er maar één oplossing: testen gebruiken. Je zou ovulatietesten kunnen gebruiken om je eisprong op te sporen en zo te weten wanneer je officieel overtijd zou zijn. Maar met Pcos kan dit een dure hobby worden. Misschien is het daarom goedkoper om zwangerschapstesten te gebruiken, zoals jijzelf al voorstelde. Inderdaad na 28 dagen elke week een testje doen, totdat je een positieve test hebt of ongesteld wordt. Zo weet je ieder geval zeker dat je jouw zwangerschap op tijd opmerkt en dus de medicatie kan aanpassen voor je kindje.

Tip: koop je zwangerschapstesten op 123thuistesten.nl. Daar heb ik zelf ook een aantal van (ik kocht de strips, ook wel dipsticks genoemd) en die waren heel goedkoop! Zeker als je ze in grote aantallen koopt. Overigens worden diezelfde strips ook vaak door huisartsen e.d. gebruikt. Succes!

4. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Okay, dat is inderdaad wel een optie. Ik gebruik nu testen van AH of van de Kruidvat, maar dat wordt inderdaad een kostenpost op lange termijn. 123-test zeg je? Ik ga eens op die site kijken.

Dank voor het advies!

5. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    ... alleen jammer dat je geen menstruatie meer krijgt als je zwanger bent ;)
    Mijn tip is om te temperaturen en eventueel ovulatietesten te gaan gebruiken. Dan kun je je eisprong ontdekken en weet je wanneer je kunt gaan testen. Zo krijg je er grip op.
    Ik zou wel ook je baarmoederslijm gaan observeren. Dan ga je pas je ovutesten inzetten als je vruchtbaar slijm ontdekt. Anders worden de ovutesten wel een kostbare aangelegenheid. Ben je steeds weken aan het testen! Dat kun je inkrimpen tot een paar dagen tot een week per cyclus.

6. nanette77

nanette77 VIP lid

11 jan 2009
    10.817
    545
    113
    Vrouw
    Ik zou ovulatietesten gebruiken.. Van sensitest. Goed en goedkoop.. Zo breng je je ovulatie in beeld.. 2 weken na je pos. Ovu kun je dan testen gaan voor een zwangerschap.

Weet je veel beter waar je aan toe bent!

Deel Deze Pagina