Pernicieuze/Megaloblastaire anemie

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Tilly1981, 15 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tilly1981

Tilly1981 Lid

24 mrt 2014
    12
    0
    0
    Na mijn eerst afspraak bij de gyn (ben nu 28 weken) kwam naar voren dat mijn trobocyten (bloedplaatjes) laag waren. Hij vergeleek de uitslagen met voorgaand bloedwerk van en kwam tot de conclusie dat deze al aan de ondergrens van 150 zaten tijdens de zwangerschap van mijn dochter in 2007.
    Ze zijn inmiddels gezakt naar 105 en ze prikken mij maandelijks om dit in de gaten te houden.
    Nu zit ik bij een andere, vrouwelijke en zeer prettige gyn :D, en zij wilde anderhalve maand geleden toch wel graag weten WAAROM mijn trobocyten zo laag waren. Dus werd mijn ferritine en b12 geprikt. Zij ging op vakantie en ik kreeg een belafspraak met vervangende collega voor de uitslagen.
    Ik kreeg te horen dat de b12 en ferritine aan de lage kant waren en dat hij direct een recept naar de huisarts zou sturen voor injecties b12 die ik dan maandelijks moest krijgen. Ik moest echt die week nog een eerste injectie halen van hem.Ik kon als ik het wilde een ijzerinfuus krijgen maar dat moest ik maar bespreken met mijn eigen gyn als ze terug was van vakantie.
    Nu ben ik niet helemaal een leek op het vlak van vit b12 tekort en vond het al vreemd dat ik geen opstart kuur kreeg van 2 injecties per week. Ik weet ook dat Nederland op z'n zachts gezegd nogal achter loopt met protocollen en behandelingen op het b12 gebied.
    Toen ik gisteren bij mijn gyn was liet ze me de bloeduitslagen zien en dat deze toch wel erg laag waren: mijn b12 was 104 en ferritine was 9. Dit icm de steeds lager wordende trobocyten kan duiden op Megaloblastaire/Pernicieuze anemie. Dat is niet niks op op je bordje te krijgen.
    Nu moest er zo snel mogelijk een ferinject gegeven worden, liefst die dag nog maar dat was geen tijd en plek meer voor. Deze krijg ik maandag. Over twee weken weer bloedprikken en aan de hand daarvan doorverwijzen naar internist of hematoloog.
    Daarnaast wilde ze dat ik wekelijks een b12 injectie krijg. Alleen is ze even vergeten dat zij dat wel moet doorgeven aan mijn huisarts. Deze ziet het allemaal niet zo zitten met 'die prikken'.
    Ik heb zelf een dag 'plezier' gehad van injectie en daarna niet meer. Orale supplementatie met hoge dosis methyl b12 en Dibencozide b12 hebben mij wel een stukje helderheid en een klein beetje meer engergie geven. Ik hoop dat het ijzerinfuus bijdraagt zodat ik me eindelijk weer wat beter kan voelen want ik ben echt zo compleet uitgewrongen dat ik inmiddels niet meer weet of het ooit nog wel goed komt. Ik ben sinds 2007 een aantal maal bij de huisarts geweest om aan te geven dat ik echt extreem vermoeid was. Er werd dan alleen geprikt op hb en ziekte van pfeiffer (wat ik als tiener al heb gehad). Nooit iets uitgekomen en ik zat volgens haar niet lekker in mijn vel en moest veel lange wandelingen gaan maken om mezelf fysiek en mentaal moet te maken. Hielp natuurlijk niet, maar goed je moet toch door met je werk/huishouden/kind etc. Ik denk dat ik er zo aan ben gaan wennen dat ik maar op een lage energie voorraad draaide. Maar nu die kleine het beetje wat ik in huis had gebruikt ben ik echt letterlijk kapot aan het gaan.

Zijn er nog andere dames die zulke lage waardes hebben gehad en wat is er verder qua behandeling opgezet voor jullie? En knapte jullie op?

2. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.225
    23.298
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Sorry, geen ervaring. Maar snap niet zo goed waarom je huisarts het niet zit zitten "met al die prikken". Ik geef regelmatig patiënten die B12 prik.
    Kan me wel voorstellen dat je een soort van went inderdaad, aan weinig energie hebben. Al helemaal als het al zolang is. Hoop dat er snel verbetering komt!

3. Rietje88

Rietje88 Niet meer actief

Lastig om zo ver zwanger te zijn, geen energie te hebben en dan ook nog een dochter te hebben om voor te zorgen. Kan je een beetje steun in je omgeving krijgen om de dingen voor elkaar te krijgen die moeten gebeuren?

4. exciting

exciting Fanatiek lid

10 dec 2013
    3.172
    983
    113
    Vrouw
    Friesland
    Hallo,

Wat vervelend zeg!
    Ik kan alleen mee praten over de vit b12 tekort! Hoeveel mijn waardes waren dat weet ik eigenlijk niet! Ik weet dat het te laag was. (al voor mijn zwangerschap) Ik bleek toen ook de ziekte van pfeiffer te hebben. Ik krijg maandelijks een vitb12 injectie van de huisarts of van een collega (zit in de zorg). Ik ben me er beter door gaan voelen.
    Ze gaan dus bij jou nog kijken waarom je dit hebt?
    Bij mij is de oorzaak een chronische gastritis doordat ik 2 jaar lang zonder maagbeschermer aan de ibuprofen heb gezeten ivm ontstekingen in de rug (SI gewricht). ik heb mijn maag daar zo mee verknalt dat mijn maag/dunne darm geen vitb12 opnemen uit de voeding. Erg vervelend, maar ben blij dat die injecties er zijn! Tekort aan vitb12 kan ernstige symptomen tot gevolg hebben! Ik hoop dat je je snel beter gaat voelen! Dat mag ook wel naar al die jaren.. En misschien overstappen naar een andere huisarts? Vind dat ie er lax mee om gaat ! Succes, sterkte en gefeliciteerd met je zwangerschap!

5. mammie1982

mammie1982 Fanatiek lid

25 aug 2010
    1.459
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hey,

Ik zit in precies hetzelfde schuitje als jij alleen dan een iets andere vorm. Ik heb microcytaire anemie bij ijzergebreksanemie. Mijn medicijnen slaan niet aan. Heb het ook altijd gehad. Krijg ook mogelijk een infuus en eventueel nog bloed na de bevalling. Ik was vorige week bij de internist. Na mijn zwangerschap krijg ik een maag darm onderzoek.
    Lastig is die vermoeidheid. Ik ben ook kortademig en heb hoofdpijn. Ik ben ook gewent aan het energie gebrek maar het is nu wel heel erg weinig. Ik loop ook tegen veel onbegrip aan. Heb jij dat ook?

Sterkte

6. Ikke31

Ikke31 Actief lid

8 apr 2014
    273
    18
    18
    NULL
    NULL
    Ik heb een ijzergebrek. Na verschillende onderzoeken geen oorzaak gevonden. Ijzer wordt door mijn lichaam niet opgenomen...niet uit voeding en ook niet uit medicijnen. Het enige wat nu helpt is de ferinject. Deze krijg ik ook om de paar maanden, nu in de zwangerschap gaat mijn ijzer (en daarmee ook mijn hb) veel sneller omlaag, dus word door internist en gynaecoloog goed in de gaten gehouden.

Met die andere tekorten die je noemt heb ik (gelukkig) geen ervaring.

Zou idd eens nadenken over een andere huisarts ofzo.

7. Tilly1981

Tilly1981 Lid

24 mrt 2014
    12
    0
    0
    Helaas zitten wij in een dorpje met een huisartsenpraktijk, maar verder ben ik altijd prettig geholpen, twee lieve artsen.
    Ik krijg nu alleen de indruk dat ze dit meer zien als een modeverschijnsel en dat ze zich een beetje gepasseerd voelen door de gyn. Ze krijgen nu een dienstopdracht en willen de bloedwerken en een nieuw recept voordat ik een andere injectie krijg, beetje jammer dat het zo moet gaan. Ze staan er gewoon niet achter. Ze wilde ook geen afspraak met mij maken om het te bespreken.
    Ik kan een lijst van klachten opnoemen die in de loop der jaren steeds erger zijn geworden, maar nu is het echt een all time low.
    Ik wil ook gewoon zelf erg graag weten of dit komt door een tekort/gebrek aan de instrinctic factor waardoor opname niet goed gaat of wat anders.
    Mijn omgeving doet heel erg zijn best, maar manlief werkt ook 40 uur en dochter lief gaat naar school (werk vanuit huis gelukkig). We zijn normaal ook veel buiten bezig met de paarden, stallen en wei bijhouden etc. Waar ik 10 jaar terug op mijn gemak een lading baaltjes van 35 kilo op de kar gooide krijg ik nu het rol luik niet meer omhoog of een zak konijnenvoer van 10 kilo verplaatst. Het is gewoon heel stiekem steeds minder geworden.
    Ben wel tegen wat onbegrip aangelopen omdat mijn lontje altijd heel kort is omdat ik me gewoon zo moe of rot voel. Ik moet me dan echt ff in m'n eigen bubbel terug trekken als het teveel dreigt te worden.
    Ergens ben ik wel blij dat de gyn er zo boven op is gesprongen, nu komen er wel dingen boven tafel. Ze dacht dat ik me na een dag of drie na de ferinject veel beter zou gaan voelen, en dat meende ze ook echt.
    Ik hoop het echt.

8. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Ik heb geen idee of het kan, maar zou je je niet kunnen laten prikken door een wijkverpleegkundige? Of het zelf aanleren? En dan een aantal herhaalrecepten aan de gynaecoloog vragen, zodat je een tijd vooruit kunt en als je weer wat bent opgeknapt, de strijd met je huisartsen kunt aangaan voor nieuwe recepten?
    Succes, ik hoop dat je snel verbetering merkt.

Deel Deze Pagina