Niet zwanger kunnen worden door trage eileider en dus uiteindelijk ivf?

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by stess82, Mar 12, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. stess82

stess82 Actief lid

Jun 9, 2013
    158
    0
    16
    NULL
    NULL
    #1 stess82, Mar 12, 2014
    Last edited: Mar 12, 2014
    Ik zit een beetje met het volgende;

Mijn rechter eileider is met moeite doorgespoeld met een hsg. Hij zat dus jarenlang verstopt bleek een tijdje terug. Ze zeiden in het ziekenhuis dat er na het doorspoelen sprake was van een trage doorgang van die eileider. Dit betekent volgens de gynaecoloog dat de eicel te laat kan aankomen in de baarmoeder en niet kan innestelen en in uitzonderlijke gevallen een bbz. Ik moest hier niet vanuit gaan maar dit zouden de complicaties kunnen zijn.

Nu is dus het probleem dat ik alleen maar een eisprong heb van rechts al een halfjaar. De gynaecoloog heeft uitgelegd dat er vaker een eisprong komt van rechts dan links. Dit schijnt te komen door de anatomie van de vrouw en dat dus de rechter eierstok meer onder een soort spanning staat. Veel vrouwen denken dat de ovulatie netjes om en om gebeurd maar dat is over het algemeen dus niet het geval. Ok, dit snap ik. Maar dat betekent dus nu wel dat ik een beetje de pineut ben want de rechter eierstok is bij mij super dominant.

Ik probeer nu al een halfjaar zwanger te worden en dat lukt dus niet. Iedere maand hoop ik dat ik van links ovuleer (dat werkt allemaal goed en ben daar ook zwanger van geraakt, helaas een miskraam) Nu hebben ze gezegd dat het inderdaad hierdoor kan komen en dat ik over een halfjaar maar weer terug moest komen.

Maar wat nu dan? Moet ik nu wachten tot ik een keertje van links ovuleer en als dat niet gebeurd wordt het dan ivf? Ik zit hier best wel mee want als die eileider het niet goed doet dan gaat het dus niet lukken..

Ik ben hier een beetje van in de war en ze leggen in het ziekenhuis niet echt uit wat dan de volgende stap zou zijn. Is dat dan ivf?

Ik lees hier ook niet veel over verder..trage eileiders

2. stess82

stess82 Actief lid

Jun 9, 2013
    158
    0
    16
    NULL
    NULL
    Wilde nog graag melden dat sommigen op internet beweren dat de linker eierstok het dan overneemt als het met de rechter niet goed zit en vica versa, maar dat is eigenlijk alleen het geval als de andere eierstok is verwijderd. Dus met een geblokkeerde of trage eileider gebeurd dit over het algemeen niet.

Dus daar hoef ik dus ook al niet op te hopen...

3. Klaartje863

Klaartje863 VIP lid

May 10, 2012
    6,606
    57
    48
    Wellicht kunnen ze dan eerst nog mbv hormonen proberen om een eitje in de andere eierstok te laten groeien. Maar dat is ook meer geluk dan wijsheid denk ik.. Je hebt dan nog steeds geen garantie dat er aan de andere kant een eitje gaat groeien. Maar dat is proberen misschien wel waard.

Ben bang dat er anders alleen idd nog ivf overblijft..

4. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,467
    4,919
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Volgens mijn gyn is het idd zo dat als je eileider dicht heeft gezeten, dat de kans op volledig hetstel (door bv doorspuiten) niet 100% is. De trilhaartjes, die voor het transport van het embryo moeten zorgen zijn vaak te veel beschadigd. Hierdoor ook een verhoogde kans op een bbz.
    Het kan idd zo zijn dat je andere eileider de eitjes van de andere kant 'overneemt', maar dat is ook een beetje afhankelijk of de verklevingen echt alleen in de eileider zaten. Meestal is dat niet het geval en is er ook in meer of mindere mate sprake van verklevingen in de buikholte.
    De tijd zal het echt mieten leren. Mocht je eileider idd te veel beschadigd zijn en je linker eileider kan het transport niet overnemen, dan is het volgende station idd ivf.
    Maar... Zo ver is het nog niet.
    Jullie zijn nog maar kort bezig om zwanger te raken. Geef het dus de tijd en probeer je niet al te veel zorgen te maken.
    Heel veel succes!

5. skye81

skye81 Bekend lid

Aug 24, 2013
    920
    11
    18
    NULL
    NULL
    misschien..

6. stess82

stess82 Actief lid

Jun 9, 2013
    158
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ja vind het erg lastig zeg. Ik probeer alles los te laten maar als ik weer die eisprong rechts vind ik het eerlijk gezegd lastig..Ik ben er dan constant mee bezig en ben uiteraard vooral bang voor een bbz. Als je vantevoren al weet dat die traag is..Ik vind het maar niets.
    Ik lees er ook echt weinig over..

7. stess82

stess82 Actief lid

Jun 9, 2013
    158
    0
    16
    NULL
    NULL
    In beiden eierstokken rijpen eitjes maar ben bang dat ik met medicatie niet kan beïnvloeden welke van de twee kan springen..Helaas.

8. skye81

skye81 Bekend lid

Aug 24, 2013
    920
    11
    18
    NULL
    NULL
    Ik wilde iets zeggen over de andere eileider dat deze het wellicht kan overnemen maar ik lees nu wat je erover zei. Jammer dat er zo weinig duidelijkheid over is.

9. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,467
    4,919
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Een bbz is niet leuk, maar het is goed dat je 'probleem' nu bekend lijkt te zijn. Mocht je zwanger raken, dan zullen ze een vroege echo maken (rond de 6/7 weken) om te kijken of het embryo op de goede plek zit. Zo niet dan kunnen ze gelijk actie ondernemen. De horror-verhalen over gesprongen eileiders en andere complicaties van een bbz zou ik dan ook vooral niet lezen op internet. Die zul je met zo'n vroege echo voor zijn.

10. stess82

stess82 Actief lid

Jun 9, 2013
    158
    0
    16
    NULL
    NULL
    Nee idd, anders word ik helemaal gek..dus daar denk ik verder niet aan..En een bbz kan ook gebeuren bij gezonde vrouwen dus ik praat mezelf het liever niet aan..Maar zo'n echo is wel verstandig inderdaad mocht ik weer zwanger raken..

Weet jij trouwens toevallig iets meer over het overnemen van de ene eileider van de andere? Ik kan daar echt niets over vinden..Ze hebben geen verklevingen gevonden in de buikholte bij me maar dus alleen een verstopping in die rechter eileider dus..Denk jij dat de linker het wel over kan nemen in dit geval? Ik dacht altijd dat dat alleen gebeurd in geval van een eileider verwijdering?

Share This Page