een vraag over zindelijk worden

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door hugbear, 9 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. hugbear

hugbear Actief lid

26 sep 2008
    306
    0
    0
    Enschede
    Hallo dames,

Ik heb een vraag. onze oudste zoon is 3 jaar geweest. Poepen doet hij al op de wc dat wil hij echt niet meer in de luier, hij geeft het ook heel goed aan.

Alleen ik heb de afgelopen 3 dagen zijn luier dus afgelaten (ik dacht misschien lukt het wel) maar hij geeft niet aan dat hij moet plassen en plast dus echt gewoon in zijn broek en zegt dat dan ook niet. Pas als ik het zie en zeg ben je nat? zegt hij ja.

Is hij er misschien toch nog niet aan toe? ik merk nu dat ik elk half uur vraag moet je plassen. En volgens mij zet ik hem teveel onder druk :)

Wat denken jullie?

Liefs hugbear

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Tja, je hebt de 'mijn kind gaat het helemaal vanzelfdoenstroming' en je hebt 'mijn kind kan getraind worden stroming' binnen zindelijkheid land... Ik ben van het tweede.

En dan is het heel gewoon dat je kindje de eerste paar dagen heel veel herinnert moet worden om naar de wc te gaan. Poep voelen is vaak veel makkelijker dan plas voelen.

3. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    misschien moet je broek ook even weg laten?
    ik zou op bepaalde momenten van de dag naar wc gaan.voor slapen, na slapen, voor eten na eten voor naar buiten gaan. niet te veel vragen. pas nadat hij begint om op wc of po te plassen heeft vragen zin.

4. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.234
    6.094
    113
    En ik ben meer van de eerste stroming zoals cygnet2 het beschrijft :D

Ik merkte namelijk dat ik gefrustreerd raakte van het blijven vragen en wat is erger dan een gefrustreerd kind --> een gefrustreerde moeder. Toen heb ik het losgelaten en mijn zoon was weliswaar laat ( 3 jaar en 5 maanden), maar binnen 2 weken zonder ongelukjes, uit zichzelf. Volgens mij niet minder snel dan als je het traint.

Oh, ik heb trouwens wel weer een potje voor mn dochter aangeschaft, maar die stond gisteren ook de badmat naast het potje onder te plassen zonder dat ze het doorhad, dus we doen het maar weer rustig aan :)

Je moet doen waar jij en je kind jullie goed bij voelen. Dus of doorpakken, of nu nog even laten en zien wanneer ie zelf komt.

5. knap

knap Niet meer actief

Hier ben ik vandaag ook echt begonnen met zindelijkheid.

Ze vraagt steeds zelf of ze op het potje mag en haar wc verhoger. Op het kdv is ze er ook erg mee bezig.

Vannochtend voor het eerst zonder luier weg gebracht naar het kdv.

Ze werd vannacht zelfs wakker mama ik moet plassen.

Ze is er denk dus nu echt aan toe. En heb vandaag extra kleding mee gegeven. Gisteren trouwens van af het kdv ook meteen luier uit op een ongelukje na ging het prima en dat ongelukje melde ze zelf van oeps nat. Even potje en broek uit. Gaat dus hier in eens rap.

6. brenda1976

brenda1976 Niet meer actief

ik ben ook van de eerste stroming :)

ik heb gewacht tot mijn oudste het van zelf aangaf!
    dit was toen hij ruim 2,5 was, hij was toen eigelijk helemaal droog overdag, nu wil hij snachts geen luier aan. Gaat nu ook helemaal goed! Mijn idee is, ze geven zelf aan dat ze er aan toe zijn! En begin is hier ook wel paar keer mis gegaan! Maar ik zie het hier in de buurt, dat kind werd getraind, plaste continu in zijn broer en is nu ruim 4 en is nog niet goed zindelijk, werd erg veel druk op het kind gezet!

7. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Ik ben toen eerst begonnen met op de toiletpot zetten voor het douchen en 's morgens bij het wakker worden. Later heb ik het potje in de huiskamer gezet. Mijn dochter vond het zo interessant dat ze er iedere vijf minuten op zat. Later ben ik ze gaan herinneren en dat vond ik niet prettig. Toen kwam ik erachter dat ze ongeveer een half uur na het ontbijt, lunch en tussendoortjes moest plassen. Toen ben ik ze gerichter gaan begeleiden. Alleen in periodes van terugval heb ik ze herinnerd aan een toiletbezoek.

Ik zit tussen de twee stromingen in: je kint moet er wel klaar voor zijn/interesse in hebben, maar je kunt wel degelijk begeleiden/trainen.

8. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

@Brenda.. trainen en druk erop zetten is niet hetzelfde...
    Hier een zoon die met 23 maanden dagzindelijk was en een dochter die met 24 maanden plaszindelijk is. Ja, van mij hoeft het niet te duren tot in het 4e levensjaar. Een kind moet er inderdaad klaar voor zijn maar dat zijn de meeste kinderen rond hun 2e jaar..

9. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik geloof niet dat er n 2 deling is. zelfs als het kind het aangeeft en snapt wat de bedoeling is moet je het kindje wel trainen. dat is leren het speel onderbreken om te plassen, bij het schrikken,bij het vallen niet in broek plassen, denken aan plasje als je naar buiten gaat, voor het slapen gaan even n plasje doen, en dat niet gebruiken om niet te gaan slapen, of bij het boos worden, niet spelen met plas en poep, dat het allemaal echt in wc moet, billen wegen, handen wassen doortrekken etc etc...
    dat alles is al moeilijk allemaal te leren vr zo een kleintje en dan nog eens geen duidelijke singnal hebben/niet aan kunnen voelen dat de blaas vol is lijkt me niet echt 'heel relax zindelijk worden' of zonder druk voelend zindelijk worden. het is een enorme inspaning voor de kleintjes.

wat je wel kunt doen is het kindje eens zonder luier laten lopen om te kijken of hij na n paar ongelukjes wel snapt dat plas en poep uit zichzelf komen en hoe. dat het niet zo is dat luiers vol worden uitzichzelf.

10. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Dat een kind dat je erbij helpt continue in zijn broek plast hoeft natuurlijk helemaal niet. Mijn dochter heb ik er ook bij geholpen en was na een (zeer natte) ochtend helemaal droog. Ze gaf niets aan, maar was er wel aan toe. En als je gaat wachten tot het kind het aan geeft kun je soms er lang wachten, mijn ding is het niet om een 3,5 jarige met een poepluier te verschonen. En ik ken er ook genoeg die het rond de 2 wel aangaven er interesse in te hebben, maar de ouders het kind te jong vonden en het kind het daarna niet meer wilt. Met mijn zoontje ben ik ook al bezig en hij vindt het erg interessant. Wil er maandag als de rust is gekeerd er ook echt actief mee aan de slag gaan. Nu gaat hij met verschoningen en als hij het zegt op de pot.

11. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Ik ben het hier helemaal mee eens! Quincy wil vanaf iets voor haar 2e verjaardag echt geen luier meer om (met slapen kan ik haar nu nog uitleggen waarom wel en is een luier dus ook echt alleen om te slapen volgens haar). Ze zegt het niet altijd als ze moet plassen, vooral als ze druk aan het spelen is of op de kermis of iets dergelijks moet je haar gewoon meenemen. Als ze een keer een ongelukje heeft vind ze t ook echt niks en met het middagslaapje wordt ze ook wakker als ze in haar luier heeft geplast. Ik ken idd ook mensen waarvan een het kind zegt te moeten plassen en er gereageerd word dat het dan 9 van de 10 keer voor niks is of dat het maar in de luier moet, want het komt nog wel...
    Dus ze moeten het wel willen, maar je moet ze naar mijn idee ook echt trainen.

Deel Deze Pagina