Aantal vraagjes....

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Sallie, Mar 17, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Sallie

Sallie VIP lid

Sep 27, 2008
    8,257
    292
    83
    Voor de klas
    Noord-Holland
    Morgen is ons tweede zoontje alweer een week. Het is een schat, zeer tevreden mannetje, heerlijk! .

Zoontje krijgt bv op verzoek, en al zeg ik het zelf, het gaat als een trein. En tóch, zo zeker als ik ben van mijn zaak, zo onzeker kun je soms worden gemaakt door de omgeving...

Even wat info, en daarna wat vraagjes .

Ik zit nu rond de 10 voedingen per 24 u. Zoals ik schreef op verzoek, dus soms 2u ertussen,'s nachts soms 3 of 4 uur.

Ik heb veel voeding, het gutst soms echt bij meneertje naar binnen. Het zelf alvast wat laten stromen/met de hand 'kolven' lukt niet zo erg, het spuit er niet uit ofzo... Gister en vandaag had hij, naast alle gele ontlasting en genoeg plasluiers ook een luier groenige poep.

Ik ben begonnen met twee borsten aanbieden per voeding. Ik moest dan zelf 'stoppen' en wisselen, anders zat hij al vol na een borst. Omdat ik las over waterige melk en niet het idee had dat ik tekort heb,bied ik nu per voeding een borst aan.

Nu dan de vragen ( hoezo onzeker incl hormonen ).

Als zoontje bij het drinken aan een borst in slaap valt, laat ik hem vaak even boeren of bijkomen en drinkt hij verder. Als hij poept verschoon ik hem tussendoor, dan drinkt hij daarna nog wat. Vaak is mijn borst dan nog niet leeg voor mijn gevoel, hij stopt dus omdat hij genoeg heeft, niet omdat het op is. Hij zit dan ook duidelijk vol. Soms wordt hij niet meer goed wakker en drinkt hij niet meer. Krijgt hij dan te weinig vette melk? ( ivm groene poep). Soms komt hij om de 1,5 uur. Bied ik dan het best dezelfde borst nog een keer aan, of de ander?

Soms zit hij echt wel vol na een voeding. Hij slikt dan wat meer, geeft soms een mondje terug en moet echt even bijkomen. Ik houd hem dan een tijdje recht en laat hem boeren e.d, maar merk dat het hem dwars zit. Heb ik hem dan te veel laten drinken? ( ik laat hem liever drinken tot hij zelf laat merken dat hij klaar is...).

De voedingstijden maken me overdag echt helemaal niks uit, ik kijk naar zoontje. Alleen de voeding voor de nacht zou ik graag op 23.00 houden, omdat ik het zelf fijn vind ivm naar bed gaan. Als ik hem verschoon en een voeding aanbied wil hij altijd wel. Hij heeft nu bijvoorbeeld om 21.15 gehad, linker borst. Dan wil ik hem om 23.00 geven wat hij wil. Mijn gevoel zegt dan om weer links aan te bieden, omdat hij zichzelf anders weer volklokt met (waterige?) melk. Hij zit nu ook nog wel vol merk ik, naar wil wel graag drinken.

Laatste vraag. Aan het eind van de vond is hij vaak wat onrustig. Nu weet ik dat krampjes e.d erbij horen, maar hij komt s'avonds wel vaker dan overdag voor een voeding. Om de 1,5 a 2u. Ik voed dan gewoon, maar zou dit kunnen samenhangen? In principe doe ik dan wel per voeding de andere borst.

Zoontje is goed gegroeid, is ( vooral overdag dan) zeer tevreden, hapt goed aan en geeft dus voldoende natte luiers. Ook goede ontlasting, alleen soms dus groenig. Als ik alles zo op een rijtje zet gaat het gewoon goed. Maar als er iets is roept bijv vriend ook al snel, is dat wel goed! Is fles niet duidelijker? Terwijl ik juist zo trots ben op hoe het gaat...

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Het gaat inderdaad heel goed goed, je zegt het zelf al!

Ik zal even ingaan op wat je schrijft:

Als zoontje bij het drinken aan een borst in slaap valt, laat ik hem vaak even boeren of bijkomen en drinkt hij verder. Als hij poept verschoon ik hem tussendoor, dan drinkt hij daarna nog wat. Vaak is mijn borst dan nog niet leeg voor mijn gevoel, hij stopt dus omdat hij genoeg heeft, niet omdat het op is. Hij zit dan ook duidelijk vol. Soms wordt hij niet meer goed wakker en drinkt hij niet meer. Krijgt hij dan te weinig vette melk? ( ivm groene poep). Soms komt hij om de 1,5 uur. Bied ik dan het best dezelfde borst nog een keer aan, of de ander?

Dit klinkt heel normaal. Kijk even wanneer je kindje in slaap valt aan de borst: is dat nog redelijk in het begin van een voeding of echt zo wanneer hij het grootste deel van de voeding al binnen heeft? Evt. kun je herkennen dat je kindje passiever wordt: dan kun je het even activeren: praten, aai over de bol. herinner hem wat hij aan het doen is. Daarna kun je hem af halen en bij laten komen. Wil hij nog: prima. Wil hij niet meer, ook goed. Je kindje is nu nog aan het afstemmen: ene keer sneller dan andere keer drinken, ene voeding 1 borst, volgende voeding beide borsten. Dit is prima en normaal!

Soms zit hij echt wel vol na een voeding. Hij slikt dan wat meer, geeft soms een mondje terug en moet echt even bijkomen. Ik houd hem dan een tijdje recht en laat hem boeren e.d, maar merk dat het hem dwars zit. Heb ik hem dan te veel laten drinken? ( ik laat hem liever drinken tot hij zelf laat merken dat hij klaar is...).

Je kindje geeft zelf aan hoeveel het kan drinken. Wat hij teveel heeft spuugt of poept hij weer uit. Zo simpel is het. Wij denken bij spugen vaak aan braken, maar bij jonge babies is het gewoon een overloop: hup, golfje melk eruit en klaar. Geen punt.

De voedingstijden maken me overdag echt helemaal niks uit, ik kijk naar zoontje. Alleen de voeding voor de nacht zou ik graag op 23.00 houden, omdat ik het zelf fijn vind ivm naar bed gaan. Als ik hem verschoon en een voeding aanbied wil hij altijd wel. Hij heeft nu bijvoorbeeld om 21.15 gehad, linker borst. Dan wil ik hem om 23.00 geven wat hij wil. Mijn gevoel zegt dan om weer links aan te bieden, omdat hij zichzelf anders weer volklokt met (waterige?) melk. Hij zit nu ook nog wel vol merk ik, naar wil wel graag drinken.

Wanneer 23 uur voor jullie werkt, dan houd je dat gewoon aan. En voel even waar je kindje het beste kan drinken: vaak voel je dat wel aan de mate waarin je borsten zijn gevuld. Het is natuurlijk handig wanneer beide borsten soepel de nacht in gaan ;) Over waterige melk: melk is niet echt waterig hoor: dit is meer het eerste toeschieten: daarna wordt melk ter plekke omgezet in je lichaam! Niet druk maken dus over vette melk en niet vette melk!

Laatste vraag. Aan het eind van de vond is hij vaak wat onrustig. Nu weet ik dat krampjes e.d erbij horen, maar hij komt s'avonds wel vaker dan overdag voor een voeding. Om de 1,5 a 2u. Ik voed dan gewoon, maar zou dit kunnen samenhangen? In principe doe ik dan wel per voeding de andere borst.

Klinkt als clusteren: dat doen alle kindjes. Clusteren is eigenlijk snacken: slokje hier, slokje daar, weer de andere kant. Dit zorgt voor voeding voor de nacht: hij kan er weer even tegen, en voor veiligheid bij mama. Heel belangrijk voor binding! Gewoon aan toegeven dus, kindjes clusteren tot een maand of 3, soms minder. Is normaal gedrag, en het willen veranderen brengt vooral frustratie, dus hup, met je kindje op de bank (jij of je vriend!)

Zoontje is goed gegroeid, is ( vooral overdag dan) zeer tevreden, hapt goed aan en geeft dus voldoende natte luiers. Ook goede ontlasting, alleen soms dus groenig. Als ik alles zo op een rijtje zet gaat het gewoon goed. Maar als er iets is roept bijv vriend ook al snel, is dat wel goed! Is fles niet duidelijker? Terwijl ik juist zo trots ben op hoe het gaat...

Voor partners is het vaak ook heel spannend of het wel goed gaat allemaal. Maar kijk inderdaad hoe je kindje groeit! Nog even en dan gaat hij lachen naar jullie! Laat je vriend ook lekker met hem op de bank hangen, en verder mag je van mij aannemen dat het geheel volgens plan gaat als ik het zo lees!

Share This Page