Ik was op visite en dacht Marokkaanse thee gedronken te hebben (met munt), maar er bleek absint in te zitten. Heb een klein glaasje ervan gedronken, en pas daarna werd ik door iemand anders op gewezen. Had namelijk geen idee. Nu maak ik mij ontzettend veel zorgen als ik alle info lees op het internet. Weet iemand of ik mij echt zorgen moet maken? of zal 1 glaasje niet zo veel kwaad? Ik ben overigens 34 weken zwanger.
Het is nu al gebeurd en niets meer aan te doen. Je zorgen maken geeft alleen nog meer stress, al is dat heel begrijpelijk. Probeer je gedachten te leiden naar het feit dat er ook vrouwen zijn die helemaal niet weten dat ze zwanger zijn en dus van alles doen wat ‘niet mag’ en daarna toch vaak gewoon een gezonde baby krijgen. Van 1 per ongeluk glaasje zou je maar niet in de stress moeten schieten. breng het ter sprake bij je vk dat je je er zorgen om maakt en wellicht een extra check om je gerust te stellen?
Volgens mij zit daar geen alcohol in, maar alsem (het kruid waar ze ook de alcoholische drank van maken)? Klopt dat? Het wordt ontraden voor zwangeren, maar ik denk dat 1 klein glaasje geen kwaad kan. Voor veel kruiden geldt dat je ze met enige mate moet nuttigen, ook voor diverse soorten kruidenthee. Ik zou het niet nog eens drinken nu je het weet, maar 1 klein glaasje kan gebeuren. Als je er echt mee zit, kun je het misschien ook voorleggen aan je vk voor de zekerheid?
Neem aan dat het om thee met alsem kruid gaat? Volgens zwangerenportaal (waar veel vks bij zijn aangesloten) staat op de website van Voedingscentrum dit kruid idd op de rode lijst bij zwangerschap, maar er staat ook dat als je er toch iets van binnenkrijgt dat dat niet direct reden tot paniek is omdat de kans dat het een schadelijk effect heeft op je kindje zeer klein is. https://www.zwangerenportaal.nl/zwanger/eten-tijdens-de-zwangerschap/kruiden-eten-tijdens-je-zwangerschap Lijkt me zeker het geval als het gaat om maar een klein glaasje thee dat ervan getrokken is. Niet teveel stressen dus en als je je zorgen maakt idd contact opnemen met je vk!
Dank lieve dames! Jullie hebben mij toch meer gerustgesteld. Inmiddels ook m’n verloskundige gesproken en die zei dat het indd geen kwaad kan en dat ik mij geen zorgen hoefde te maken. Nu moet ik mijn hoofd nog overtuigen dat indd niet te doen… nogmaals bedankt❤️