verhuizen naar een huisje met een kleine woonkamer

Discussie in 'De lounge' gestart door Pleak, 1 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pleak

Pleak Fanatiek lid

30 mei 2011
    3.620
    218
    63
    zuid-holland
    Hoi,

Mijn man en ik wonen al een paar jaartjes met veel plezier in ons redelijk ruime appartement. Maar sinds afgelopen november ons lieve zoontje ons leventje is komen verrijken is het bij mij erg gaan kriebelen voor een huisje met een tuintje.

Nu verdient mijn man niet erg veel en ben ik over twee mijn baan kwijt (werk op een kinderdagverblijf en er zijn zo weinig kinderen dat ik boventallig ben geworden, dus wordt mijn contract niet verlengd), dus financieel hebben we het niet erg breed. Nu is dat meestal zo, we zijn er wel aan gewend en het is eigenlijk nooit een probleem geweest. Alleen bij het verhuizen naar een huisje wordt het wel een beetje een probleem. Een huisje kopen is echt uitgesloten. Een huisje huren zijn we mee bezig.

We hebben op een huurhuis gereageerd bij ons om de hoek en we zijn in eerste instantie 4e geworden. Uiteindelijk zijn we nu eerste en mogen we morgen gaan kijken. Maar mijn man en ik twijfelen nu al zo ontzettend. Het is een leuk huisje, tuintje voor, tuintje achter. Redelijk ruime half open keuken, boven 3 slaapkamertjes, badkamer afmeting is niet bekend, maar de woonkamer is volgens de advertentie maar 20m2. Onze woonkamer nu is ruim 28m2. Maar ik kan me er niets bij voorstellen, 20m2.. maar ik kan me ook niet voorstellen dat al onze spulletjes in een zoveel kleinere woonkamer passen. Ik ga steeds heen en weer in mijn emoties. Ik wil zo graag een tuintje voor ons mannetje, maar ik wil ook wel dat hij binnen lekker de ruimte heeft om te bewegen.

Omdat ik dit jaar nog heb gewerkt en vorig jaar ook, zitten we boven de inkomensgrens die vanuit Europa is bepaald voor sociale huurwoningen. De wooncorporaties bied nog wel een gedeelte van hun woningen aan de 'hogere' inkomens aan, maar die is zeer beperkt en pas weer vanaf oktober. Voor de vrije huursector verdienen we echt te weinig.

Waar ik zo over twijfel is, moeten we concessies doen om maar zeker een huisje te hebben met een tuintje maar een misschien erg tegenvallende binnen ruimte, of moeten we de gok wagen als het idd tegen valt, nee zeggen en hopen dat we in redelijk afzienbare tijd een huisje vinden die alle pluspunten van dit huisje heeft, plus een ruimere woonkamer? Moeilijk moeilijk..

Wie heeft een soort gelijke situatie mee gemaakt of tips voor mij/ons om morgen de knoop door te hakken (we moeten morgen na het bezoek gelijk laten weten of we het doen of niet)

:(

2. anica

anica Fanatiek lid

3 dec 2009
    4.528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    Ik zou eerst gaan kijken, je hebt strax wel een tuin en dat zou voor mij een heel groot pluspunt zijn.
    Weet niet hoe je keuken nu is maar misschien kan je de keuken er wel bij betrekken dan scheeld het ook alweer in de ruimte.

3. baby2011

baby2011 Fanatiek lid

15 aug 2010
    1.884
    396
    83
    wij hebben ook 20 vierkante meter, ja het was even schippperen met meubels maar heb nu zelfs een hoek ingericht voor mijn kleine boef met zijn speeltjes :D het is echt goed te doen!!!

4. marieke3

marieke3 Fanatiek lid

11 dec 2009
    1.785
    0
    0
    purmerend
    Ik ben destijds ook van een ruime flatwoning naar een kleinere eengezinswoning gegaan met een slaapkamer minder. De tuin gaf mij de doorslag. De woonkamer was ook 20m2 maar ik kon er gelukkig wel een eettafel en zithoek in kwijt.
    Ik heb nooit spijt gehad van mijn beslissing ondanks dat ik het met 20m2 minder moest doen. Ik heb veel weggedaan (ik had er ook geen zolder op en maar 2 slaapkamers ipv 3) maar de tuin gaf zoveel vrijheid voor mijn dochter. Ook kon ze makkelijker buiten spelen (niet steeds met de zoemer de deur open doen) en ik vond het heerlijk om in mijn tuin bezig te zijn.
    Succes met je keuze. Gewoon gaan kijken en kijken wat jullie opties zijn.

5. Jo85

Jo85 Niet meer actief

inderdaad gaan kijken en bepalen wat je gevoel bij het huis is. Het is voor anderen moeilijk te beslissen wat voor jullie belangrijk is.
    Misschien zul je een kleinere bank moeten kopen maar je krijgt er wel een tuin voor terug.

Jullie mogen toch wel even overleggen na die tijd?

6. Anoniempje2011

Anoniempje2011 Fanatiek lid

1 jan 2011
    2.126
    0
    36
    NULL
    Drenthe :)
    Wij zijn ook bezig met verhuizen van flat naar woning. Ook dit is geen grote woonkamer, maar ik heb er zo'n zin in! Die tuin lijkt me zo ontzettend fijn straks. Het is maar net wat je wensen zijn. Wij ebben een open keuken waardoor het ook al wat groter lijkt :) ik zou morgen gewoon gaan kijken, misschien kan je dan beter je keuze maken. Toen wij 2 weken geleden voor het eerst gingen kijken hadden we zoiets van 'wat klein'. Maar hoe langer we er zijn elke keer hoe beter het lijkt. In elk geval veel succes met jullie keuze!

7. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Wij hebben een ruime eensgezinswoning, maar ook een kleinere woonkamer. Nog niet eens 20m2, zonder de keuken meegeteld (wel een open keuken). Had ook liever wat ruimen gewild, maar heb een giga tafel erin staan met 6 stoelen, een bank, salontafel, dressoir, box en twee losse stoelen. En ook nog een openhaard ;) Als ik jou was zou ik het zeker doen, mits het er goed uit ziet natuurlijk!

8. roosje77

roosje77 Lid

5 aug 2009
    44
    0
    6
    Onze woonkamer is ook 20 vierkante meter, we hebben plek genoeg hoor!
    Moet wel zeggen dat de eethoek in de keuken staat, dus dat scheelt natuurlijk al veel.
    We hebben wel rekening gehouden met de meubels, dus geen grote kasten e.d.
    Onze zoon van 3 heeft een eigen hoekje in de kamer.
    Wij hadden in ons vorige huis een woonkamer van 35 vierkante meter, maar mis het niet hoor je went er snel genoeg aan.
    Zou niet alles volzetten met (grote) meubels.

9. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Met een beetje geluk kun je een eethoekje maken in de keuken. In de woonkamer een bank, tv, en een hoekje voor je kleine.. Tja ik weet wat ik zou kiezen maar ik vind een tuin geweldig. Mijn mannetje wil ook altijd naar buiten, weer of geen weer..

Ga eens kijken en bepaal dan. Sommige kleinere ruimtes kunnen veel ruimer overkomen door de lichtinval bijvoorbeeld. Dat kan ook een hoop schelen.

10. Pleak

Pleak Fanatiek lid

30 mei 2011
    3.620
    218
    63
    zuid-holland
    Dank jullie wel voor de reacties!! De lichtinval is voor zover je het van buiten kan beoordelen schitterend.. Het is een hoekhuisje, dus aan de zijkant zit ook nog een raampje in de woonkamer.
    Ik vind het erg fijn om te horen dat anderen van 20m2 ook iets moois/fijns weten te maken, ook in combinatie met een kindje.
    Dat tuintje lijkt mij idd zo heerlijk. Mijn mannetje is nu nog klein maar zit al zo boordevol energie, in een tuintje kan hij lekker buiten spelen :)

11. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Ik zou absoluut voor het huis met de tuin gaan.

Daar gaat je zoontje zoveel plezier van beleven. Zeker met dit warme weer, bv een zwembadje.

Dan maar een wat kleinere woonkamer. En je moet maar zo zien, bij een beetje lekker weer zit je toch buiten.

Wij zijn eigenlijk zo goed als altijd buiten. Alleen met flinke regenbuien zitten we binnen. Maar bij droog weer bijna altijd buiten. Naar de speeltuin/kinderboerderij/stukje met de loopfiets buiten.

De schuifpui staat hier vanaf een graad of 16 trouwens ook open. Nu hebben wij een tuin op het zuiden, dus met een zonnetje erbij is het dan al heel lekker.

12. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    hoe zijn de andere huizen waar jullie op (kunnen) reageren? Is dat allemaal ook oke of veelal minder?
    Als je denkt dat je ook kans maakt op een andere woning, die ook bevalt, dan zou ik wachten...

13. joseetje26

joseetje26 Fanatiek lid

30 mei 2007
    2.431
    0
    36
    zuid holland
    je moet even goed kijken hoe het zit met de muren, mijn wookamer is ook 20 m2 maar ik heb 2 muren zonder ramen en of deuren waardoor ik toch gewoon een zithoek heb en een eettafel, mooie is tegenwooridig dat je tv ( als je een platte hebt ) aan de muur kan...dat scheelt weer een tv meubel, je kunt ipv een bank 2 kleinere faituils nemen , ik heb geschipperd met de ruimte maar ik heb alles wat ik nodig heb... en de kinderen hebben niet echt ruitme om te hossen en rennen in huis... maar als ik wel een grote woonkamer had dan had ik dat waarschijnlijk ook niet goed gevonden...

ik zou echt gaan voor die tuin.... en als je denkt ik blijf hier zitten dan kun je misschien altijd nog toestemming vragen om een muurtje uit te breken??? o.i.d als daar mogelijkheden voor zijn.
    ik heb dat in mijn huurhuis toen gedaan.

14. anica

anica Fanatiek lid

3 dec 2009
    4.528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    Hoe was het?

15. Flutterby

Flutterby VIP lid

23 jul 2008
    10.153
    63
    48
    Onze woonkamer is ook niet zo groot en hij heeft ook een soort L-vorm, dat maakt het nog lastiger. Het ene hoekje is 7 m2 en dat gebruiken we als speelhoek voor de kindjes, daar staat de box, speelgoedkast etc. En het andere stuk is ongeveer 15 m2. Wij hebben een 3 zits bank en 2 stoelen ipv een kolossale hoekbank of 3 en 2 zits. En een klein salontafeltje en klein tv kastje. Als je niet zo'n kolossale meubels hebt oogt het al veel ruimer!

We hebben trouwens wel een ruime keuken waar de eettafel en een dressoir staan, dus die hoeven we niet in de woonkamer te zetten! Het zou in de woonkamer ook wel passen, maar dan zonder speelhoek :)

16. Pleak

Pleak Fanatiek lid

30 mei 2011
    3.620
    218
    63
    zuid-holland
    Hey meiden,
    wou nog even laten weten dat we het huisje hebben genomen! Het tuintje gaf toch de doorslag! Het lijkt me zo heerlijk voor mijn zoontje en de woonkamer wordt even puzzelen, maar we komen er wel denk ik. Het is een klein, maar ontzettend gezellig huisje, binnen nog lichter dan ik al had gedacht. Morgen gaan we het contract onder tekenen en dan krijgen we ook de sleutels. Lekker klussen en dan de tuin op knappen en dan genieten.
    Dank jullie wel voor alle reacties, ze hebben me heel erg geholpen!!

17. guppekop

guppekop VIP lid

28 aug 2009
    13.271
    1
    0
    varend op schip
    fijn voor jullie!

18. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    Wat fijn!! Ik zeg je eerlijk, ik zou echt veel woonruimte opgeven voor een tuin (als ik die niet had). Het is ZO heerlijk. Ik zet de deur open en mijn zoontje speelt de hele dag buiten met mooi weer. Zwembadje, glijbaantje, zandbakje.

Deel Deze Pagina