@anniek: ik zou het overleggen met de gasten om wie het gaat, dan kun je vast op een werkbaar compromis uitkomen. Maar vraag het in elk geval aan ze, wat ze wel en niet kunnen/willen/mogen eten. Bijvoorbeeld m.b.t. apart houden. Wij hebben in ons gezin 3 mensen met voedselallergieën (waarvan 2 zeer heftig; als zij in aanraking komen met de kleinste hoeveelheid van het allergeen worden ze acuut erg ziek) en we zijn dus wel gewend dat niet zomaar alles door elkaar heen gelegd en klaargemaakt kan worden. Als je er gewoon even over nadenkt, valt het reuze mee hoeveel extra werk het is. Als je voor 40 man gaat bbq'en, red je het toch sowieso niet met één bbq? Dan kun je er toch een gebruiken voor het niet-halal vlees en een voor alles wat wel halal is? Zo veel moeite is dat niet.
daarnaast kan iemand met een allergie voor bijvoorbeeld varkensvlees niet zijn kippetje of rund op een BBQ leggen waar varken op gebakken word. in ieder geval mijn smoeder heeft een allergie en word dan echt heel ziek.
Dan zou ik er serieus rekening mee houden dat je halal-etende gasten het vlees, ook niet die frikandellen die jij voor hen wil kopen, niet eten. Lijkt me logisch dat als je geen varkensvlees eet, en jouw halal stukje vlees ligt in het vet van het nabijgelegen speklapje te bakken, je die niet meer hoeft. Als je zo weinig moeite wil doen (wij eten ook geen varkensvlees maar ik eet nog liever geen vlees dan zo'n gore frikandel van restafval) dan kan je beter helemaal geen vlees voor die gasten kopen en zorgen voor wat meer andere dingen zoals salades enzo.
ik koop de halal hamburgers en frikandelle altijd bij de islamitische slagerij, zo weet ik zeker dat het echt halal is en niet verwerkt word in een fabriek waar ook niet-halal voedsel word gemaakt. is overigens bij de slager ook niet heel duur. ik had laatst ook een dus met 40 stuks voor 4 euro.
Ben ik het mee eens. Als je echt rekening wilt houden moet je het goed doen want anderrs heeft het geen nut.
Hm nou weet ik zo niet wanneer week 33 is... Maar vanaf week 33 hebben ze "vlees" van de vegetarische slager bij de jumbo FoodHolland Nieuws: Jumbo introduceert producten van de Vegetarische Slager