Hai allemaal, Ik kom in de MMM eigenlijk nog maar net om de hoek kijken en zou daarom even iets aan jullie willen vragen: Ik ben 27 jaar en sinds een jaar of 3 ben ik van de pil af en verder gebruiken we geen anticonceptie. 14 maand geleden ging het kriebelen en besloten we echt voor een kindje te gaan. Helaas tot nu zonder succes.. Ik ben bij doc geweest en die wilde dat ik ging tempen, en hij heeft een samenlevingstest bij mij gedaan waaruit bleek dat ik een eisprong heb; over het zaad maakte hij zich wel iets zorgen. Hij kon niet zoveel vinden.. Daarom zijn we in september bij het ziekenhuis geweest voor een zaadonderzoek. Hieruit bleek: - er zijn meer dan genoeg zaadcellen aanwezig (76 milj per mililiter...) -de beweeglijkheid is 44 % (´normaal´ hoort dat 50% te zijn) - de vorm van de zaadcellen is niet goed We moeten nu in dec. nog een keer hetzelfde onderzoek laten doen. Ik zat alvast verder te denken ... stel het zaad blijkt structureel kwalitatief niet goed te zijn .. wat zijn dan mogelijke stappen die ons te wachten staan? Ik hoop dat er iemand is die hier wat over kan vertellen. De doc wilde hier nog maar niet op ingaan omdat het misschien bij het volgende zaadonderzoek helemaal ok is.. Dat snap ik wel maar ik zit er gewoon steeds aan te denken... Alvast bedankt voor je reactie. Liefs, elle
He meid, Wat een vervelend nieuws zeg! Pffff...heel akelig! Ik zou zeggen dat als het zaad echt niet geschikt zou zijn dat je dan een donor overhoudt...hoe naar dat nu misschien ook klinkt. Aan de andere kant, als er een paar goede bijzitten dat zou je het ook met IVF/ICSI kunnen proberen.... Ik ken jullie zwemmers natuurlijk niet dus vind het heel moeilijk om er iets zinnigs van te zeggen.... Hou je ons op de hoogte, ben wel benieuwd! Liefs en heel veel succes! Elmo
Hoi Elle, Ik zou eerst de volgende test af gaan wachten. Het blijft toch deels een momentopname. Volgens mij is bij een slechte vorm het gevolg dat het zaadje het eitje niet goed kan bereiken. (zie het als roeien met maar één riem) Ik denk dat je dan inderdaad de ICSI hoek in kan gaan. Maar voordat we je met alle termen om de oren gaan slaan, eerst nog maar even afwachten. (En mochr de uitslag minder goed zijn als dat je hoopt, dan zijn er nog genoeg opties die overwogen kunnen worden.) Kus Femke
Hoi elmo en femke, Thanks voor jullie reactie! Het is inderdaad gewoon afwachten wat we moeten doen. We kunnen niet in de toekomst kijken.. Iedereen hier zit in hetzelfde schuitje en zo kunnen we elkaar een beetje helpen en troosten. Liefs elle