een vraagje over zicht(bril)verziendheid

Discussie in 'De lounge' gestart door mirell, 25 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nou mijn dochter van 5 heeft allebei de ogen - 3 en zet haar bril nooit op :(
    volgens de orthoptist kan het niet anders dan dat ze slecht ziet, maar ze zet hem echt niet op.

2. Duda

Duda Actief lid

13 nov 2009
    408
    8
    18
    utrecht
    Mirell, hier mijn verhaal.

3 kids met een plusafwijking. Twee ervan hebben een bril. Ik heb ooit aan de ortoptist gevraagd hoeveel ze zonder bril kunnen zien, maar dat kunnen ze niet vertellen. Kleine kinderen kunnen heel goed accommoderen, waardoor ze redelijk kunnen corrigeren voor de afwijking. Alleen kost dit wel veel energie en kan hoofdpijn veroorzaken. Het vermogen tot accommoderen neemt af naar mate men ouder wordt. En dus komt dan de afwijking sneller naar voren.

Hier hebben ze vanaf 15 maanden een bril. Niet vanwege de sterkte, maar bij Ilse, omdat se loensde en bij Lucas vanwege het achterblijven in ontwikkeling. Bij Ilse dus om te voorkomen dat ze een lui oog krijgt. Ze houden hem goed op en Lucas is enorm vooruit gegaan. Wouter loenst niet en ontwikkeling is goed en wachten we met een bril totdat hij kan zeggen wat hij ziet.

3. mirell

mirell VIP lid

17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    in een hele leuke winkel de xenos
    ik woon in julianadorp aan zee
    bedankt voor jullie antwoorden

4. mirell

mirell VIP lid

17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    in een hele leuke winkel de xenos
    ik woon in julianadorp aan zee
    maar wat probeer je daar als moeder aan te doen?
    vraag me dat af hoor geen aanval
    omdat ook ik daar mee te maken kan krijgen.....
    stimuleer je het dan?
    en heeft ze m al vanaf het begin niet op?
    vind ze m wel/niet lekker zitten?
    vind ze m niet mooi?

pffff lijkt me echt heel vervelend

5. Ik probeer hem iedere morgen op te zetten, maar vaak kan ik hem niet eens vinden.
    hij is al eens 3 maanden kwijt geweest.
    Maar het rare is ze functioneert zonder bril toch eigenlijk hartstikke goed.
    En weet je ze zit in groep 1 dus ze heeft hem voor school nog niet echt nodig, en ik denk dat dat het probleem is.
    De rest van het zicht daar is ze dr hele leven al gewend, want ze is met anderhalf al getest en toen had ze al -3

Allebei mijn meiden hebben dezelfde afwijking, allebei bijziend en -3
    De oudste heeft hem vanaf groep 3 op en zij heeft hem ook echt nodig want zij ziet niks zonder bril. Het is dan ook het eerste wat ze pakt smorgens.

Ik hoop dat het met de jongste beter wordt als ze straks in groep 3 zit.
    Ze vind hem wel mooi, en hij zit ook lekker zegt ze, maar ik heb de indruk dat ze hetook wel makkelijk vind om hem niet op te hebben.

Maar hun ogen worden naarmate ze groeien alleen maar slechter.
    Want - kan nooit meer vergroeien + wel, dat kan helemaal terug gaan naar 0. Dus uiteindelijk zal ze echt niet meer zonder kunnen

Dat vind ik wel jammer, dat ze zo jong al zulke slechte ogen hebben, maar er zijn tegenwoordig enorm leuke brillen, en de oudste heeft het al over lenzen... Dus uiteindelijk komt het wel goed!

6. Nic1976

Nic1976 Fanatiek lid

27 okt 2009
    4.545
    732
    113
    Nou dat je je schuldig voelt kan ik me wel iets bij voorstellen maar hoe had je het kunnen weten? + is heel anders dan - ... dus kan me voorstellen dat je dochter zich heel goed heeft kunnen redden de afgelopen maanden/jaren.

Persoonlijk kan ik niet wachten totdat mijn uk een brilletje krijgt. Klinkt stom maar vind het erg stoer staan. En de kans is hier groot ouders en opa'a en oma's dragen allemaal een bril.

7. Natja

Natja VIP lid

24 jan 2008
    6.065
    30
    48
    Lelystad
    Och meid toch, ik vind het zo sneu voor je dat je je zo schuldig voelt:(
    Begrijpelijk, maar echt niet nodig hoor!

Ik heb vier kids waarvan en 3 een bril hebben, de tweede zoon heeft geen bril, maar is wel geopereerd aan scheelzien en moest toen hij klein was altijd afplakken
    De oudste zoon heeft een bril en is ook geopereerd aan scheelzien en moest vroeger ook afplakken en de derde zoon heeft een bril en moet nog steeds afplakken en word in de toekomst misschien geopereerd
    De jongste heeft geen sterkte maar ze heeft een bril voor een flinke cylinder afwijking aan beide ogen, plakken is bij haar nog niet nodig
    Zelf keek ik vroeger ook scheel en ook ik ben geopereerd en moest afplakken, ik heb geen bril
    Manlief heeft sinds zijn 25ste een - sterkte en heeft lensen en een bril
    Alle kids houden hun bril braaf op:)

Jouw kleine meid zal misschien even moeten wennen, maar al snel gaat ze hoogstwaarschijnlijk heel blij zijn!

8. Woefje85

Woefje85 Fanatiek lid

3 feb 2011
    3.396
    0
    0
    OV
    Bril staat inderdaad wel heel stoer.. :D Kan me goed voorstellen dat je verdrietig bent geweest, maar kijk haar eens lachen. En ze kan altijd later nog voor lenzen kiezen, mocht ze de bril niet meer leuk vinden.

Deel Deze Pagina