volgens mij denken mensen dat af en toe wel bij mij maar vragen nee, nog nooit. mijn zus heeft toen ze zwanger was wel eens de vraag gehad of het gepland was (ik ook) maar ze is erg klein (1,55) en ziet er nog best jong uit (ze was 23 toen ze zwanger was) ze werk in een frituur en er is wel eens iemand geweest die iets gezegd heeft van: oh wat erg voor je. een collega van mij heeft ook 2 gekleurde kindjes (zijn niet echt heel donker) en die heeft de vraag ook ooit eens op vakantie gehad (op vakantie met haar moeder, vader was al uit beeld) en die vond die vraag ook erg ongepast. het was wel in een gesprek met andere mensen (dus niet bij de ha ofzo) ik zou er ook even stom van staan kijken. (en ipv adoptie zou de vrouw ook aan een nichtje ofzo kunnen denken? ik loop ook wel eens met mijn neefjes dan kijken mensen ook vreemd)
Nou ik vind niet dat je het kan vergelijk met de Sire reclames! Die gaan over mensen die aardige dingen doen...zoals groeten...een koekje geven e.d. Iemand vragen of het kind wel van zichzelf is vind ik niet echt aardig hoor!
ach mensje bedoelde er waarschijnlijk niets mee....ouwetjes zijn vaak niet meer zo subtiel in hun uitspraken. zo hoor ik nog steeds ouwetjes zeggen dat ze mijn kindje en alle andere "buitenlandertjes" zulke mooie kindjes vinden met hun zwarte oogjes.
ik heb nou nooit last van dit soort dingen. maar zou het niet zo'n probleem vinden als het me wel gevraagd zou worden. mevrouw zocht waarschijnlijk gewoon een ietswat ongelukkige ingang om een gesprekje te openen.
Nou dus wel! Toevallig zat ik van de week op een bankje in het park met mijn kleine ventje in de wandelwagen. Toen kwam er ook een oudere dame, goh is dat jou kindje? Toevallig heeft mijn zoontje ook een donkere papa maar dat is (nog) niet te zien, hij heeft alleen donker haar maar voor de rest blauwe ogen en een blank huidje. Ik heb het eigenlijk niet slecht opgevat, ik zie dat meer als belangstelling eigenlijk. Waarschijnlijk vroeg ze het omdat ik vrij jong ben (20). Maar goed als je er over nadenkt gaat het haar natuurlijk niks aan, maar om nou te zeggen dat ik het een hele vervelende vraag vond? Nee dat niet...
Tjeetje... zou het niet vragen.... en er eigenlijk al vanuit gaan dat vader dan wel donker zou zijn.... bij mijn moeder vroegen ze ook regelmatig of ik geadopteerd was... mijn moeder is half srilankaans en dus donker... ik ben blank (lees:wit) en had vroeger ook nog eens goudblond haar... (is nu donker)....
wat een domme opmerking inderdaad. hier vragen ze wel is of de kindjes dezelfde vader hebben. oudste is blond/blauwe ogen en echt een kaaskop terwijl de jongste donker is en bijna zwarte ogen heeft. mensen snappen gewoon niet dat een spierwitte moeder en een half turkse papa samen gemixte kinderen krijgen. ja de een is precies mama en de ander precies papa . 1x kreeg ik der nog is een opmerking bovenop van , o is de vader een half bloed, wilde net zeggen anders kan je nooit een blank kind krijgen. ik ga er van uit dat als ik een getint kindje zie en een blanke mama of papa dat de partner donker is. als ik chineze/donkere kindjes zie icm 2 blanke ouders ga ik er vanuit dat ze geadopteerd zijn.
Ik vat het ook helemaal niet verkeerd op hoor. Ik weet dat ze het gewoon goed bedoelde. Maar ik stond erg te kijken van het feit dat ze zoiets gewoon vroeg!
Tja je moest eens weten wat mijn ouders allemaal voor vragen kregen of wat ik allemaal heb gehoord als ik met mijn ouders weg was... Ik ben geadopteerd en tja ben er wel aangewend hoor die brutaliteit van mensen. Heb ooit eens gezegd dat mijn vader toverballen heeft
Nou sorry hoor, maar op mij komt het over als en doodnormale vraag. Als deze vraag aan mij gesteld zou worden zou ik niet eens aan "adoptie" denken. Misschien is het het dochtertje van de buurvrouw wel die ik bij me heb en vang ik haar op. Nee...... ik vind er nou echt niks raars aan. Gewoon een aardig iemand die interesse toont in de medemens. Daar zouden wat meer mensen anno 2010 een voorbeeld aan kunnen nemen. Gr. Kari
Intresse is heeeeel leuk, maar het hoeft niet zoooo diep te gaan in je prive leven hoor! Genoeg mensen beginnen spontaan over mijn dochter, helemaal omdat ze getint is met groen/blauw/grijze grote ogen! Maar deze opmerking vond ik echt gewoon een beetje ongepast.
TS, je zei "oudere" dame... ik denk dat daar het probleem ligt, wat oudere mensen zijn dat gewoon nog niet helemaal gewent, denk dat je er niet al te zwaar aan moet tillen.
Mijn man en ik zijn vrij donker, met donkere ogen. Onze dochter heeft blond haar en blauwe ogen. Hoe vaak mij al niet gevraagd is of mijn man wel de vader is en hoe onze melkboer eruit ziet.....
Ik vind het een ongepaste vraag omdat er voorafgaande aan een adoptie niet altijd een vrolijke voorgeschiedenis zit. Wie weet zou de TS geen biologische kinderen hebben kunnen krijgen en is het verdriet daarvan nog lang niet verwerkt. En dan zou die vraag van een wildvreemde het allemaal weer kunnen oprakelen. dat valt voor mij onder dezelfde categorie als aan iemand die heel erg dun is vragen goh heb je soms anorexia, of iets vergelijkbaars. Het kan natuurlijk zijn dat ze bedoelde of het een oppaskindje was, maar wees dan iets duidelijker. En zelfs/vooral oudere mensen kunnen heel erg duidelijk zijn als ze willen.
Hier ook wel eens die vraag gehad en ook wel eens 'blikken' waarvan je gewoon bijna zeker weet dat de persoon zoiets denkt maar niet vraagt.. Is me ook wel eens gevraagd of mijn kindje halfbloedje of half-Surinaams is..
Hahahah ja ze zeiden niks ach soms heb je van die buien. En mijn ouders hebben nooit moeite gehad hoor met vragen over adoptie of andere dingen. Ze waren apetrots op ons en dat ze ons geadopteerd hadden. Daar zat ook een lange voorgeschiedenis aan, maar als je eenmaal je kind hebt, dan vervaagt dat snel, althans dat is wat mijn moeder mij vertelde. (is voor iedereen anders natuurlijk) En tja oudere mensen zijn soms gewoon zo brutaal dat ze dat vragen of het is nieuwsgierigheid. Ik hou dr wel van, maar goed ik kan ook vaak wel goed met oude mensjes (werk niet voor niets in de ouderen zorg)