Sorry dat ik weer een topic open, maar ik weet het ook ff niet meer.... En ook sorry voor het warrige verhaal Als sinds het begin van de zwangerschap ben ik regelmatig een emotioneel wrak. Veel huilen, veel sneller het gevoel dat er niemand is die het ook maar iets interesseert hoe ik me voel, veel ruzie met de mensen die juist het dichtste bij me staan, het gevoel dat niemand me begrijpt, dat ik nergens mijn ei kwijt kan. Voel me constant 'geladen'.... Nu de afgelopen nachten slaap ik daarbij ook nog eens heel slecht. Mijn man heeft daar ook last van, want als ik niet kan slapen ga ik liggen piekeren en dan wil ik daarover praten. Vervolgens reageert hij een beetje boos, omdat hij de volgende ochtend weer naar zijn werk moet, en dan voel ik me weer onbegrepen enz. en loopt het elke keer uit op een groot jank-drama, nog meer wakker liggen etc. Vannacht is het ook weer flink uit de hand gelopen en hebben we weer ruzie gemaakt. En nu zit hij op zijn werk en ik zit thuis en ik kan alleen nog maar huilen, omdat hij vanavond pas weer om half 7 thuis is. En rond 7 uur, half 8 staan mijn schoonouders alweer op de stoep! Soms heb ik het gevoel dat het enige waar ik nog goed voor ben voor mijn man is om te koken, voor de seks en om het huishouden te regelen. In het weekend wil hij alleen maar 'leuke dingen doen' (uitstapjes enzo) en als ik zeg dat ik op ben, dan snapt hij dat gewoon niet 'want ik werk toch niet momenteel?' maar toch ben ik doodmoe (ik snap soms zelf ook niet waarvan! Ik doe wel veel in huis, maar kan zelfs niet de energie opwekken om nu even naar de winkels te gaan). Ook heb ik het gevoel dat ik compleet klem zit. Het wordt nu lichamelijk ook allemaal wat zwaarder, merk ik. Heb vaak last van kwaaltjes zoals maagzuur, kramp enz. Opzich hlemaal niet zo hefitg, maar ik kan het allemaal niet meer relativeren omdat ik inmiddels zo ontzettend moe ben en er doorheen zit! Mijn man wil ook nooit meer samen aandacht besteden aan de baby in mijn buik. In het begin vond hij het leuk om te voelen of de baby schopte, maar het lijkt het niks meer te interesseren. Hij vraagt ook niet vaak hoe het met mij gaat, hoe ik me voel... Ik voel me gewoon niks voor hem! En als ik dat tegen hem zeg, dan zegt ie alleen maar dat ie moe is en dat hij het wél vaak zegt maar dat ik het niet hoor... Dan noemt ie voorbeelden en denk ik: oja, dat heeft ie wel gezegd... Dus blijkbaar komt het ook niet echt meer aan bij mij... Kortom: één grote kluwen met 'probleempjes' die allemaal niet zo groot zouden zijn, maar ik zie gewoon even niet meer waar ik moet beginnen met het oplossen. Een goed gesprek zou fijn zijn, maar mijn man is dus óf aan het werk óf hij wil leuke dingen doen óf hij is moe... En daardoor blijft het allemaal maar aan me vreten en blijf ik maar aan hem trekken en blijven we maar in die negatieve spiraal zitten. Ik ben zo bang dat we elkaar kwijtraken
Het klinkt eigenlijk een beetje op mij als buitenstaander alsof jij flink last hebt van je hormonen, en je man een beetje oververmoeid begint te raken ervan . Je moet hem niet 's nachts wakker maken als je niet kan slapen hoor, mannen, die trekken dat niet . Beter ga je even internetten of lezen ofzo. Kennelijk heeft hij wel degelijk interesse in jou en de baby, maar je zegt zelf al; het komt niet bij je aan. En dan raakt je man weer gefrustreerd omdat hij het nooit goed doet. Maar dat doe jij ook weer niet expres, want je zit hormonaal gewoon niet lekker in je vel. Mijn oplossing (want ik heb ook wat afgejankt en gezeurd soms tijdens mijn zwangerschap ): zeg gewoon letterlijk tegen je man dat het de hormonen zijn, dat je veel van hem houdt, dat je het niet zo meent als je iets onaardigs zegt, etc. Ik weet niet hoe jouw man is, maar die van mij reageerde dan meteen altijd heel begrijpend en zei dat hij dat echt wel wist. Dan moest ik weer janken omdat hij lief was terwijl ik een bitch was, haha . Ik weet natuurlijk niet hoe het bij jullie allemaal precies zit, maar beter zeg je een keer te vaak tegen iemand dat je van hem houdt dan te weinig, en beter neem je een keer te vaak 'de schuld' van een ruzie op je dan te weinig. Jij wil je geliefd voelen door je man, maar andersom geldt dat natuurlijk ook!
ach meisje toch, weet je wat het is? als je zwanger bent, en ook de tijd daarna, gaat alle aandacht naar jou en de baby en dat wil je natuurlijk ook! Maar je man heeft ook aandacht nodig en niet alleen dmv een potje eten klaar zetten. Wat ik voor de nacht zou doen, even opschrijven waar je over piekert en daar op een rustig moment op terug komen. Want als je moe bent, ben je allebei geprikkeld en zeg je dingen die je niet meent. Ga eens een goed gesprek aan met waar je tegen aan loopt, dat jij ook niet happy bent en het begrijpt dat dat moeilijk is voor hem. Zou jij het niet heerlijk vinden om een avondjevuit eten te gaan, zodat je niet hoeft te koken? En ik denk dat je van iets leuks doen samen, heel veel positieve energie krijgt! ik hoop dat je er wat aan hebt, laat het je huwelijk niet verpesten!
Hoi, wat jammer dat je je zo voelt, maar herken wel iets in je verhaal. Ik heb zelf ook last van mijn hormonen en stemmingswisselingen. Wat bij mij helpt, is lijstjes maken waar ik dankbaar voor ben, eerlijk zeggen tegen mijn man als ik een pesthumeur heb. Qua huishouden was ik altijd degene die alles deed, maar dat lukt niet meer. We doen het nu samen, hij heeft beloofd dat hij zou helpen, en ik heb beloofd dat ik er niet meer over zeur. Als ik niet kan slapen of echt moet huilen, dan ga ik op de logeerkamer liggen. Het is niet bevorderlijk voor je relatie als je je man 's nachts wakker maakt als er niet echt iets ergs is. Ik zou het persoonlijk ook niet trekken. Veel sterkte in ieder geval! Probeer ook met anderen te praten in plaats van alleen met je man. Dan houd je het denk ik ook wat gezelliger.
Bedankt voor de lieve reacties! @Emily: bedankt, ik ga inderdaad proberen om wat vaker sorry te zeggen en wat vaker 'de schuld' op me te nemen... Misschien werkt dat wel. @Mappel: ik zou het heerlijk vinden om uit eten te gaan!! We zijn gister wel even op stap geweest, maar toen was het echt hap snap, patatje eten op het station en gelijk weer verder... Best wel jammer! Naast alle hormonen speelt ook nog eens dat ik hooggevoelig ben, dus dingen komen sowieso altijd al harder bij mij binnen en ik heb al snel het gevoel dat ik onder druk sta, terwijl anderen zoiets hebben van: waar maak jij je nou druk om? Ik denk gewoon dat ik wat te veel op mijn man heb gesteund de laatste tijd en dat hij het nu even niet meer aankan... maar da's best wel lastig om dan opeens er even alleen voor te staan. Maarja, ik weet ook wel dat hij ook tijd nodig heeft om op te laden... Alleen betekent dat wel dat ik nu even mijn eigen behoefte aan aandacht en bevestiging moet loslaten en dat vind ik moeilijk Alle tips zijn dus welkom!!
@missmara: goed idee van die logeerkamer! Misschien moet ik inderdaad maar ervoor zorgen dat er een opblaasbed standaard klaarstaat in de logeerkamer.... Soms ga ik ook wel even naar beneden en dan vaak een uurtje later ben ik 'uitgehuild' en gek genoeg val ik dan altijd vrij snel in slaap. Maar het is soms wel heel frustrerend hoor...
Heel herkenbaar en ik denk dat je je niet al te veel zorgen hoeft te maken over je relatie. Hier zelf de fout gemaakt om vaak in het negatieve te blijven hangen en ook het gevoel gehad te hebben dat mijn man er niet voor me was. Op een gegeven moment juist bewust gaan kijken naar de positieve signalen van mijn man. En dan heb ik het over een knuffel geven bij thuiskomst enz. Maar maak je man inderdaad niet wakker, zeker niet als hij de volgende dag moet werken. Ooit de tip gekregen om alles wat je dwars zit als je in bed ligt op te schrijven en op de dag het nog eens bekijken of het echt zo probleem is. Geef ook aan dat je het vervelend vind dat je zo emotioneel en moe bent, maar dat het echt door de hormonen komt. Probeer een middenweg te vinden tussen uitstapjes maken en rust nemen. Hier ook heel erg moe geweest tijdens zwangerschap, maar ging bewust af en toe een uurtje de deur uit. Maar sliep vaak op de dag ook een uurtje. En deed elke dag iets in het huishouden, maar vroeg ook of man af en toe wilde stofzuigen. Dat vond ik zwaar. En soms deed ik de wc even globaal schoonmaken, alleen de pot en vloer. Maar als ik het zo lees is je man oververmoeid en bij jou komt de aandacht niet meer aan. Zeg dit eerlijk tegen je man en probeer je minder eenzaam te voelen. Dat is moeilijk, dat weet ik. Succes ermee en het komt vast goed.
Nog wat tips die bij mij werkte: In de ochtend boodschappen doen, dan had ik de meeste energie. Deed 2x per week boodschappen. Eet makkelijk zoals ovenschotels, eten wat snel klaar is enz. Kocht vaak diepvriesgroente of gesneden groente. Halverwege de middag eten al voorbereiden met aardappels schillen en groente snijden. Hier was man op een gegeven moment ook minder betrokken bij mijn buik en baby. Hij ging wel mee naar de vk, maar voelde ook niet heel vaak. Is voor een man toch anders dan voor een vrouw die de hele dag het kindje voelt.
Dit weekend zijn we een weekendje samen weggeweest en hebben we even goed kunnen praten. En een beetje bij kunnen slapen (manlief, tenminste ) Na zo'n weeekend voelt het allemaal weer even wat lichter... Ik merk dat het altijd weer moeilijker word voor ons allebei naarmate de week verder vordert en we allebei vermoeider worden en ik meerdere dagen alleen thuis heb gezeten...
Fijn dat het wat beter gaat. Ik herken je gevoel wel hoor. Vond zelf de dagen erg lang duren door de weeks als je veel thuis zit met een zwangere buik. Maar straks je je handen vol als je bevallen bent. Maar zorg voor genoeg rust en afleiding. En helaas na de bevalling ben je nog niet van je hormoonbuien af. Kan tot 9 maanden na de bevalling duren. Hier gistermiddag nog ineens een huilbui en kon mijn man niks goed doen. Waren in overleg over de tuin opknappen en ineens was ik het spuugzat en zag ik het even niet meer zitten. Ben toen maar mijn bed ingekropen en heb nog even wat slaap ingehaald en voelde me daarna beter. En was er weer met me te praten.
Dat belooft nog wat dan!! Zal mijn man maar vast voorbereiden dat het niet direct over is... Gisteravond was ie ook zo lief... Ik heb gewoon elke keer vlak voor we naar bed gaan last van een soort opruim-aanval, dat moet ik gewoon nog even wat dingetjes opruimen... Eerst ging hij daar elke keer heel erg tegenin en kregen we er ruzie over, maar nu ging hij juist even meehelpen, als ik maar beloofde dat we het dan bij één klusje zouden houden...
Hier hebben ze het ook bij de zwangerschapsgym gezegd, dus man was al voorbereid in dit geval. En ik heb jaren aan de hormonen gezeten om zwanger te worden, dus tijdens de zwangerschap was mijn man er al lang aan gewend. Maar inderdaad is het voor beide een middenweg te zoeken. Klinkt als nesteldrang die je hebt.
Sorry hoor, moet toch weer even mijn frustratie kwijt hierover.... Mijn man en ik hebben vandaag weer knallende ruzie gehad. Zo erg dat mijn man nu huilend is weggelopen... Vanmorgen had hij weer rijles en daarna hebben we even boodschappen gedaan. Toen hebben we gegeten (manlief had pannenkoeken gemaakt) en dan 's middags zou ik de slaapkamer gaan opruimen en hij zou ook wat klusjes gaan doen... Maar na het eten moest hij dus 'even uitrusten van het pannenkoeken bakken'. Ik heb hem toen een half uur gegeven en toen toch maar eens gevraagd of hij aan de slag wilde gaan. Nou, dat ging met een hoop gekreun en gesteun, want 'hij is zo moe'. En vervolgens gebeurt er weer niks, want hij weet niet hoe hij het 't beste kan aanpakken... Dus ik zeg: ok, dan ga je toch een ander klusje doen en dan vraag je het aan een ervaren klusser... Vervolgens gaat ie op bed liggen, liggen nadenken over hoe hij het allemaal moet aanpakken. Hij geeft aan dat hij het allemaal zelf wil doen, maar hij doet niks! Als ik het dan aan mijn vader vraag is ie beledigt, want hij wil het zelf doen. Maar doet het vervolgens niet. En dan zegt ie: ja, ik ben zo moe van jouw negatieve houding... Maar hoe kan ik in vredesnaam positief blijven als hij al vanaf week 20 dingen belooft en er vervolgens niks gebeurt?? Overal moet ik strijd over voeren: leuk kleurtje verf?? Niet nodig, want dat ziet de baby toch niet... Leuke lampjes? Een kaal peertje kan toch ook, als het maar licht geeft.... Het geeft mij gewoon het gevoel dat het hem allemaal niks kan schelen, dat ie niks om ons zoontje geeft. En ook niet meer om mij, blijkbaar... Bah, dit is nou de vader van mijn kinderen.... Ik kan wel janken.
Jammer genoeg herkenbaar.. En dan wordt er zo vaak gezegd geniet van je zwangerschap.. Vraag me echt af wat ze ermee bedoelen. Zal blij zijn als de kleine er is al duurt dan nog best lang. Mijn man is knetterdruk hier in huis en ik kan door bi niet veel, je kan wel raden hoe sfeer hier is. Ik heb behoefte aan geborgenheid en aandacht. Hij is daar te moe voor. Kan wel intussen zuipen met kameraden maar naar mijn wordt niet omgekeken. Hij drinkt en rookt nu meer dan voor de zwangerschap. Komt door de stress zegt ie dan.. Pff..
haha eens! Ik herken dit gelukkig niet van mezelf (zou al gek worden van mezelf) wel ben ik vrij pittig en kan zo ontvlammen maar mijn man herkent het en houd de stelregel van Kluun show aan (nieuwjaarsconference ofzo) MEEWAAIEN/MEEVEREN. En we zijn eigenlijk nu closer als ooit. Volgens mij heb je gewoon veel te VEEL tijd om handen ofzo want ik heb geeneens tijd ervoor, dit is je eerste kindje? Ik vind niet dat je zomaar alles moet afschuiven op je hormonen, je bent ook nog wel verantwoordelijk voor je gedrag natuurlijk dus je mag jezelf ook best even streng toespreken hoor..
Hier ook geen roze wolk en een slechte relatie. Nooit wordt er naar mij of de baby omgekeken. Buik wordt niet aangeraakt en kom altijd op de laatste plaats. En inderdaad: zuipen en roken kan wel maar eens mee naar de babywinkel? Laatst tot drie uur in de kroeg gezeten om hem blij te maken, komen thuis en hij gaat alsnog weg want hij heeft nog geen zin om naar bed te gaan. Heb alle spullen zelf uitgezocht en moet iedere cent verdedigen want hij vindt alles onnodig. Vraagt nooit hoe hoe het gaat en als ik hem er op aanspreek is hij moe van het werk en leeft hij niet net als ik een zorgeloos leven vanuit bed (studeer gewoon maar is nooit Goed genoeg). Hij wil een leuk leven en ik of de baby maken daar geen deel vanuit. Hj gaat niet mee naar de verloskundige en laatst op verdenking van zwangerschaps vergiftiging naar het ziekenhuis doorgestuurd, maar hij moest naar de kapper... Daarbij heeft hij een verschrikkelijke slechte dronk en houdt hij mij uit mijn slaap of maakt me wakker naar een avond zuipen. Moet ik eens proberen! Vijftig euro wegzuipen is normaal, maar babyspulletjes moeten zo goedkoop mogelijk. Soms haat ik hem gewoon! Maar gun me kindje een gezinsleven en ben toch afhankelijk van hem want financieel red ik het misschien net aan. Helaas dus geen tips voor jou maar je bent niet de enige die in zon situatie zit dus misschien kunnen we elkaar een beetje steunen?
Dit vind ik eigenlijk compleet los staan van een zwangerschap, ik vind het gewoon een eikel maar dat heeft denk ik niet zoveel met de zwangerschap te maken, maar gewoon meer zijn aardje, het zijn in elj geval geen typische zwanger dingen vind ik maar dan zat er al duidelikk iets fouts voordat het zover was (vind ik dan) je hebt duidelijk van te voren nooit duidelijk jullie kijk op het leven gedeeld en je wensen en verwachtingen duidelijk gesteld. Meneer bovenstaand zou ik echt niet tegen moeten komen want hij had allang in de stront kunnen zakken, die van mij is er amper maar dat komt omdat ie werkt om zijn gezin te onderhouden zodat ik alles kan (en mag) kopen wat ik wil.
En dat kan jij daaruit opmaken? Kan dat namelijk wel weerleggen, we hebben hier namelijk zelfs relatiegesprekken over gehad en dit duidelijk naar elkaar uit kunnen spreken. Maar de laatste tijd lijken we elkaar gewoon steeds meer kwijt te raken. Nou werkt hij ook zes dagen per week hoor. Ik weet niet, in het begin was het allemaal anders. Maar nu het eind steeds meer in zicht komt lijkt het eigenlijk alleen meer slechter te worden. Aan de andere kant heeft hij wel de hele kinderkamer gemaakt: om vijf uur naar zijn werk en gelijk uit zijn werk door klussen. Maar helaas naar een paar dagen was het af. Ik demk ergens dat het toch angst is ofzo? Ik weet niet. Ik doe ook dingen fout en dit is mijn kant van het verhaal. Ik neem aan dat hij er zijn redenen voor heeft.
nou heb het mijn man laten lezen en die vind het zelfs als een eikel overkomen, dat doe je gewoon niet.. Mijn man werkt iets meer (van 3-4 uur tot 19-22 uur) maar maakt altijd nog steeds tijd vrij, dus het is een bepaalde instelling. Of hij is toch niet zo blij met de zwangerschap als van te voren gedacht want de dingen die jij opnoemt vind ik echt niet kunnen hoor, dan zit er echt iets flink mis! Ik vind eigenlijk dat verhaal van TS veel logischer, daar snap ik de man nog eigenlijk (ze hebben allemaal wel eigenaardigheden hoor en wij vrouwen ook) maar die van jou komt enorm ego over en lijkt erop alsof ie alles ontwijkt wat met jou en de zwangerschap te maken heeft.. dus misschien is het idd wel angst maar daar moet je wel samen over praten anders is het straks gedaan. Deze opmerking van jezelf vind ik al een teken dat het veel te ver is, als je DAT soort dingen zegt en dan begint over financieel dan klinkt dat echt HEEL ERG!