Het op de bank gaan liggen was al een teken dat de rangen in de groep aan het schuifen zijn. Onze hond eet altijd als laatste en moet wachten tot wij binnen zijn of naar buiten stappen. Nou moet ik wel zeggen dat onze lab een doetje is die als ie zoiets in zijn hoofd haalde meteen in zijn vel werd gegrepen door mij. Meid heel veel succes en je kunt het.
Hij is ook een doetje tenminste dat was hij. Het was een lekker sloom beest, de kinderen konden hem gewoon aaien of knuffelen. Hij reageerde nergens op, ook niet als er iemand bij de deur staat ofzo. Maar ineens is die knop om, zonet lag ie weer op de bank begon ie weer te grommen maar ik heb hem eraf gekregen! Ik vind het zo raar dat ie ineens zo is. Straks doet ie het tegen de kinderen. Ik en me man staan ons mannetje wel (ik doe me best iniedergeval) maar de kinderen kunnen niet boven hem staan, die zijn nog zo jong, en hij is zo groot. Ze mogen iniedergeval hem niet aaien in de mand en er niet mee bemoeien. Hoe moet je hem aanspreken, ik hef al snel me stem maar dat is niet goed toch?
De hond van je schoonmoeder moeten je schoon ma en pa aanpakken. Zij zijn daar de roedel leiders en als zij het ok vinden of er niet goed mee om gaan dat de hond daar dingen uitspookt die volgens rangorde niet sporen dan kan jij er denk ik weinig aan doen. Al zou jij en de kinderen OOK boven die hond moeten staan. Maar dat moeten dus je schoonouders regelen. Zij bepalen nml in eerste instantie wie er bij de roedel hoort en op welke plek. Ik weet natuurlijk niet in welke context dat gebeurde met je dochter maar ik zou zelf ook niet meer zo happig zijn om met mijn kinderen op bezoek te komen als er een hond rond loopt die duidelijk zn plek niet kent mbt kinderen. Sterker nog ik denk dat ik die hond wat aangedaan had... Hier stuurt Wendy de honden al op hun plaats Maar goed Wendy geeft ze ook hun brokken en het is voor beide honden heeeeeel duidelijk dat zij op de laagste plek staan. En daar is training aan vooraf gegaan hoor! Want in het begin vond vooral onze boef het ook niet goed als Patrick bvb die toen een jaar of 5 was zijn kluif weg nam (hond was toen een jaar of 2 ). We hebben hem de kluif gegeven en zijn er bij gaan zitten en hebben Patrick telkens de kluif van hem af laten nemen. Als hij niet snel genoeg los liet of zelfs gromde dan lieten we Patrick op lage toon het commando herhalen en gingen wij over de hond heen staan. Zo werd het voor de hond overduidelijk wie hier het gezag had over kluiven Maar wij hebben ook altijd gezegd dat als de hond op zijn eigen plek ligt dat hij daar rustig moet kunnen liggen. Geen spelende Wendy's geen aaien of geklooi met kluiven of niks. Maar moet het nodig zijn dan moeten de kinderen wel de "macht" hebbend de hond van zijn plek te sturen. Het moet dus ook niet zo zijn dat de hond heer en meester is van zijn mand en gromt als er anderen in de buurt of in de mand komen! En dit is niet alleen noodzakelijk voor jou kinderen. Vriendjes en vriendinnetjes dienen ook zonder gevaar te kunnen komen spelen, toch? En stem heffen mag best hoor. Maar is niet nodig. Gewoon lage stem gebruiken en je commando duidelijk brengen. Hier wil die luie donder ook wel eens blijven liggen als ik er door moet (midden in de kamer) dan kan hij op lage toon te horen krijgen datie op moet krassen naar zn eigen plek en als hij niet snel genoeg is licht ik m onder zn gat. (niet schoppen dus maar echt met mn tenen onder zn kont en dan hops)
ik vind deze link ook wel handig over verschillende manieren van aaien. Het gaat erom dat je gaat begrijpen waarom een hond bepaald gedrag vertoont en wat veel al zeggen hij is nu bezig om rangorde te bepalen. Misschien heb je er wat aan met je kids Aaien succes met alles!
Nee, bij correcties altijd proberen met zware, donkere stem te spreken. Dat is ook het verschil/probleem bij mannen en vrouwen. Mannen hebben van nature een donkere stem en zij vinden het heel raar om met een hoogstemmetje te gaan praten bij de beloning... hebben vrouwen hoegenaamd geen problemen mee Maar voor de vrouwen is het juist lastig om dus die donkere stem op te zetten, omdat ze dat van nature niet hebben. Dus..... kort gezegd: Correctie: zware stem opzetten Belongin: hoge stem gebruiken Dus je mag hem bijv zodra hij in zn mand ligt met een hogere stem zeggen dat hij "zo wel braaf" is. Maar op de bank is "weg, naar je plaats" oid maar dan zwaar en donker. Hiërarchie regels zijn hier deels al genoemd: Eerst jullie eten, dan hij Eerst jullie door de deur, dan pas hij (en zet er gewoon desnoods de knie er tusssen) Niet op de bank, ook niet wanneer jullie er bij zitten (of andere hoge plaatsen) Jullie "winnen" altijd als laatste met spelletjes Jullie bepalen wanneer hij aandacht krijgt, niet hij (door bijv zn snoet onder je hand te drukken) Mocht je er problemen mee hebben of het lastig vinden, dan zou ik je adviseren of contact te zoeken met een gedragstherapeut of op cursus gaan.
De hond is een jaar of 14 en is niet meer zo te genieten. Me kleine meid zat op de grond te spelen en hij zat dichtbij haar. En ineens hoorde hem grommen en onze kleine meid gillen en zag ik de tanden in haar gezicht staan. Wij zaten erbij maar het gebeurde zo in een flits. De kleine meid deed verder helemaal niks. Hij is heel dominant hoe ouder hoe word hoe erger hij is. Je moet ook absoluut niet bij hem komen als je hem een koekje geeft of eten want dan krijg je een knauw. Ik heb het echt niet meer op dat beest, en ik hoop (misschien heel gemeen om te zeggen) dat ie niet al te lang meer leeft want mijn kinderen komen daar veel over de vloer, en die van me s-zusje ook en die is nog maar 1 jaar. De kinderen horen daar op de grond te spelen en dat doen ze ook, maar wel in het achterhoofd dat de hond er ook is. Dus echt op hun gemak spelen ze er niet. EN mijn middelste is voor de duvel niet bang en die wil de hond nog weleens een knuffel geven maar dat wil de hond niet dus die moet ik al helemaal in de gaten houden daar. En me s-ouders zeggen alleen maar dat ze om de hond moeten denken, dat ze hem met rust moeten laten, niet bij de hond moeten komen bla bla. Maar ja ik vind niet dat dat moet kunnen, de kinderen moeten er toch gewoon kunnen spelen? Die hond is daar dus schijnbaar de baas. Mijn man wou hem ook al afmaken nadat ie onze kleine meid had gepakt, maar me s-ouders hebben hem snel in het hok gezet. Ik stond te shaken op me benen en zit nu helemaal niet op me gemak als de kids daar spelen of zijn..... De kluif of zijn kauwbonk konden de kinderen rustig afpakken. Of dat nu ook kan weet ik niet, nog niet uitgeprobeerd. De kinderen kunnen rustig spelen, en kindjes van andere hier ook. Als ze op de grond zijn aan het spelen en hij druttelt wat rond dan doet ie niks. Dus daar maak ik me niet zo druk om. Hoop alleen niet dat hij straks ook tegen de kinderen begint te grommen want dan weet ik het niet......Mijn kinderen gaan boven de hond, hoe dierbaar hij me ook is. Ik ben stapelgek op het beest maar we moeten hier wel allemaal save en vertrouwd zijn in huis....Maar goed voorlopig ga ik gewoon door met streng zijn en hoop dat dat zijn vruchten afwerpt!
Denk dat als je op internet gaat zoeken over hondengdrag, dat je heel veel kunt vinden. op deze site ook bijvoorbeeld: Kinderen en honden: informatie en tips Wij hebben ook een hond gehad (uiteindelijk weggedaan helaas,werd te gevaarlijk met de kids) waarvan het gedrag plots veranderde. Veiligheid van de kids staat boven alles. Hond is overigens naar lieve nieuwe bazen/kennissen gegaan.
Bedankt voor de info ik zal eens gaan kijken! Ja dat is bij ons ook zo, de veiligheid van het gezin staat boven de hond. Maar goed daar denk ik nu nog niet aan, we gaan eerst alles op alles zetten om de hond hier de baas te zijn en hem gewoon te kunnen behouden want hij is wel het maatje van het gezin!
ik zou van je schoonouders eisen dat als jullie komen dat de hond niet in dezelfde kamer als de kinderen is,en willen ze dat niet zou ik er niet meer komen.. mijn schoonouders hebben ook een hond die uit het niets uithaalde naar mijn dochter.( gelukkig in der vinger en niet doorgebeten) maar ik wil dus niet meer hebben dat de hond in dezelfde kamer is! nu als wij binnenkomen gaat de hond meteen de gang in. willen ze dat niet doen, dan hebben ze pech en komen we niet meer langs!! echt doen hoor!!
misschien nog een tip voor als je alleen bent, hang een uitlaatlijn aan de hond... mocht het zo zijn dat hij weer op de bank gaat en begint te grommen kan je hem eraftrekken dmv de riem, dan hoef je niet meteen contact met hem te hebben, en misschien goed voor je zelfvertrouwen, dat je meer over hem te zeggen hebt... voor de hond maakt het niet uit hoor, die went er snelgenoeg aan dat de riem vast blijft...
Zo is dat! Veiligheid van kinderen gaat voor alles en als er ook maar 0,01% kans bestaat is dat al teveel... Je schoonouders zijn dan wel erg laks ik zou mijn kinderen er dus nooit alleen laten gaan
Misschien toch leren dat hij helemaal niet meer op de bank mag, hij is nog jong en je kunt hem toch duidelijk een plek in huis aanleren. Kun je hem niet even ergens apart zetten als je de kamer uitbent, zodat hij niet de kans krijgt om de bank op de klimmen? Wij hebben het de honden afgeleerd, ze mochten eerst op de bank maar aangezien het 1 grote harenbende werd en ons eerste kindje op komst was, hebben we ze dit afgeleerd. Ik ben er blij om, ze hebben hun eigen plek in huis en ik merk dat het voor hun duidelijker is dat wij en de kinderen wel boven ze staan.
Helemaal gelijk! Straks bijt de hond nog maals en dan echt door en dan zit het kind voor de rest van haar leven met de ellende. Daar ga je toch niet op wachten? Je zou van opa's en oma's verwachten dat ze dit uit zichzelf zouden doen of als dat nog tot de mogelijkheden behoort (niet elke hond is op zn oude dag nog echt te trainen) dat ze ermee aan de gang gaan. Ik zou mijn kinderen iig niet bij hun op de grond laten spelen. Kinderen die op de grond spelen verlagen zich in de ogen van de hond al en dan is het nog maar een klein stapje om je dominant op te stellen naar het kind. De kinderen moeten aan de hond denken? Wat dacht je van de schoonouders moeten om de kinderen denken en de hond erbij weg houden... En verder als de hond van jou zelf nu probeert dominant te zijn naar jou toe (wat hij vroeger ook niet deed) Dan zou ik er niet op wachten of hij dat bij mijn kinderen ook ging doen. Blijf die zaken voor! Opvoeding/training van een hond heeft niks te maken met leeftijd zo van als pup geleerd en nu is het klaar. Dat is een doorgaand proces. Zeker als je een gezin bent waar kleine kinderen in zijn want die veranderen door de jaren heen ook. Door die veranderende dingen zal de hond zich aan moeten passen aan bepaalde dingen en soms gaat dat even gepaard met de nodige bijsturing van de eigenaar. Zo hadden wij Kara toen mijn oudste 5 was en kregen we Wendy er bij toen de hond 5 was. En kinderen worden groter gaan van kruipen naar lopen naar rennen krijsen stiekem dingen doen (OOK met de hond en niet altijd even lief). En dan moet je er ondanks dat je de kinderen en hond in de gaten houd toch redelijk van uit gaan dat t toch veilig is.
wat hier wel goed hielp was een klein flesje (waar drinken in heeft gezeten) vullen met 1/4 steentjes. als hij dan op de bank sprong ,ging ik met dat flesje schudden,en een hele harde comando nee! dat mag niet! hij scheet in z,n broek,3 keer en het was gedaan
hahaha diaan, die laatste is grappig. Die fles met steen tot daar aan toe, maar dat hij een broek aan moest...
Ik snap jullie reacties wat betreft me s-ouders. Ik vind het zelf ook niet leuk, kom er ook niet veel met de kids zolang die hond er is omdat ik het gewoon eng vind. Zij schuiven het er maar op dat de hond oud is, en hij er eerst was, en dat de kids maar om hem moeten denken, en dat ie vanzelf wel het hoekje om gaat bla bla....ze zijn echt nog van de ouderwetse stempel dus veel in te brengen heb ik daar niet. Als ik er ben dan zet ik de hond altijd onder de eethoek tafel daar ligt ie dan tot we weg zijn, zodra ie er onder weg wil roep ik hem er net zo hard weer onder. Dat is het enige wat ik op dit moment kan doen daar. Maar goed zoals ik al zei ik kom daar dus amper met de kids omdat ik het gewoon niet snap dat de hond niet even het hok in kan ofzo als wij er zijn.....