Iemand weleens naar een loopbaanadviseur geweest? Jullie hebben wellicht weleens een paar topics van mij gezien over dat ik niet goed weet wat ik wil met mijn carriere. Ik heb een vaste veilige baan waar ik al 12 jaar werk, maar het kriebelt aan alle kanten. Ik wil zo graag iets anders dan een kantoorbaan. Weet alleen niet goed wat. Ik loop steeds vast. Nu dacht ik eraan om toch maar eens naar een loopbaanadviseur te gaan. Maar wat kan ik van zo iemand verwachten? Is het echt de moeite waard of kan ik het geld beter aan een opleiding besteden?
Ja, ik heb dat een aantal jaren geleden gedaan en heeft me erg verder geholpen. Ik heb creatieve therapie gestudeerd, maar daarin is weinig werk, dus ik kom toch meestal uit op aanverwante functies. Alleen: werkgevers zijn er dan vaak niet zo happig op om je aan te nemen, (inmiddels geen punt meer door werkervaring, maar dat was toen nog anders ). De loopbaanadviseur heeft mij geholpen om voor mezelf goed duidelijk te krijgen wat nou de rode draad is in wat voor werk ik graag doe en waar mijn kwaliteiten liggen, en dat hielp ook weer om dat over te brengen naar werkgevers. Toen werd ik, na voor die tijd al 2 jaar gesolliciteerd te hebben, (wel een slechte werknemersmarkt toen: veel aanbod, weinig vacatures, dus altijd over de 100 sollicitanten op een baan), in een week tijd ineens voor 3 functies uitgenodigd en bij 2 aangenomen... Ik zou het doen dus! Kijk je CAO even na, in veel branches is het zo geregeld dat je vanuit je werkgever recht hebt op zo'n traject eens in de zoveel jaar.
Ja ik ben er laatst geweest en heb een uitgebreid beroepskeuzeonderzoek gedaan en ook een iq test en persoonlijkheidstest. Erg leuk om te doen en ben er een stuk wijzer van geworden! Weet precies wat ik wil gaan doen en zou in september weer terug naar school gaan, maar zie mijn banner... We krijgen een cadeautje dat voor uitstel zorgt maar ik zou het doen als ik jou was!
Maar is het dan zo dat je na zo'n gesprek precies weet wat je wilt? Hoeveel afspraken heb je gehad en wat kost het ongeveer?