Foto maken bij tandarts tijdens zwangerschap. Wat doe jij?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Langmuts, 11 mrt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Wel of geen foto laten maken bij de tandarts

1. Tijdens zwangerschap : nee, alleen bij noodzaak

24 stem(men)
    52,2%
  2. Tijdens zwangerschap : nee, sowieso niet

17 stem(men)
    37,0%
  3. Tijdens zwangerschap : ja hoor, niets aan de hand

1 stem(men)
    2,2%
  4. Tijdens wachtbankje : nee, alleen bij noodzaak

12 stem(men)
    26,1%
  5. Tijdens wachtbankje : nee sowieso niet

3 stem(men)
    6,5%
  6. Tijdens wachtbankje : ja hoor, niets aan de hand

14 stem(men)
    30,4%
Meerdere stemmen zijn toegestaan.
  1. Langmuts

Langmuts Fanatiek lid

1 okt 2018
    2.928
    2.250
    113
    Zouden jullie een foto laten maken bij de tandarts tijdens zwangerschap of wachtbankje?

2. jolien 1986

jolien 1986 Niet meer actief

Volgens mij bedekken ze dan je buik even :) zou gewoon de tandarts mededelen dan kan hij bepalen wat verstandig is

Langmuts vindt dit leuk.
  3. Stresskipje

Stresskipje Bekend lid

30 dec 2018
    812
    426
    63
    Vrouw
    Bij mij vragen ze het en als je zwanger bent mag het niet

Langmuts vindt dit leuk.
  4. Langmuts

Langmuts Fanatiek lid

1 okt 2018
    2.928
    2.250
    113
    Mijn tandarts (zelf zwanger) liet duidelijk merken dat ze vond dat ik me aanstelde (ik zit op het wachtbankje, dat dan wel) en ze zei dat het het echt geen kwaad kon tijdens zwangerschap..

Ze was behoorlijk geïrriteerd (de hele behandeling al, ik had begrip met het oog op hormonen hihi, maar dit naam ik haar niet in dank af)

Ik heb haar gezegd het toch uit te willen stellen, en daarna hebben we nog weinig woorden gedeeld ;)

Juist omdat ze zwanger is, begon ik aan mezelf te twijfelen..

Daarom benieuwd wat iedereen hier vind :)

Stresskipje vindt dit leuk.
  5. Rosy90

Rosy90 VIP lid

29 jul 2014
    9.546
    6.410
    113
    Vrouw
    Ik had een behoorlijke ontsteking tijdens mijn zwangerschap van de jongste. En ik mocht dus absoluut geen foto laten maken. Mijn tandarts ging toen op een bepaalde manier tikken op de kiezen waar het zeer deed en op die manier heeft hij me toen een wortelkanaal behandeling gegeven. En ik moest terug komen voor een foto als ik niet meer zwanger zou zijn, moest ook terug komen als ik weer pijn klachten zou krijgen uiteraard.

Langmuts vindt dit leuk.
  6. Langmuts

Langmuts Fanatiek lid

1 okt 2018
    2.928
    2.250
    113
    Zie je, zoiets meen ik me ook nog te herinneren van toen de oudste kwam.. Maar dacht misschien is er een hoop veranderd in de tussentijd..

Ben blij dat ik me niet heb over laten halen in elk geval! Ondanks dat ik niet zeker weet of ik zwanger ben..

Rosy90 vindt dit leuk.
  7. SMJD

SMJD Fanatiek lid

17 okt 2016
    1.890
    444
    83
    Maar je bent toch nog niet zwanger??

8. Visje79

Visje79 VIP lid

9 jan 2019
    5.029
    5.934
    113
    Vrouw
    Ik heb gestemd voor sowieso niet, zowel zwanger als op wachtbankje. Het kan kwaad, maar meestal niet natuurlijk. Het is een lage dosis. Je kunt zelfs een ct-scan maken tijdens de zwangerschap, veel meer straling. Maar het kan afwijkingen geven, ik zou het niet doen. Wat vervelend dat ze dat niet begrijpt. Aan de andere kant is één keer vliegen net zoveel straling als tig röntgenfoto’s, en de meeste zwangere vrouwen stappen zo het vliegtuig in. Maar vermijdbare dingen zou ik niet doen!

Langmuts vindt dit leuk.
  9. Rosy90

Rosy90 VIP lid

29 jul 2014
    9.546
    6.410
    113
    Vrouw
    Ik hoop dat je gewoon zwanger bent deze ronde! En als het niet zo is zou je toch na je nod een foto kunnen laten maken? Al is het maar voor je eigen gemoedsrust.

Langmuts vindt dit leuk.
  10. Langmuts

Langmuts Fanatiek lid

1 okt 2018
    2.928
    2.250
    113
    Klopt, ik zit op het wachtbankje ..

Maar de foto zou alleen maar zijn omdat de laatste al weer een poosje geleden is.. (een jaar dus)

11. Langmuts

Langmuts Fanatiek lid

1 okt 2018
    2.928
    2.250
    113
    Daarom.. Dacht ik ook inderdaad.

Het ging er ook alleen maar om dat de laatste foto een jaar oud was.. Verder totaal geen noodzaak dus

Rosy90 vindt dit leuk.
  12. Mammielove

Mammielove Niet meer actief

In jouw geval zou ik het wel gewoon doen. Tijdens een zwangerschap alleen als het niet anders kan.

Langmuts vindt dit leuk.
  13. Flamingooo

Flamingooo Niet meer actief

Ik zou juist nu een controlefoto maken. Tijdens het wachtbankje niet vind ik persoonlijk echt grote onzin. En als je zwanger bent dan kun je voorlopig geen foto meer laten maken dus kun je in mijn ogen beter nu die controle hebben gehad.

Spectre en Langmuts vinden dit leuk.
  14. Elsa86

Elsa86 VIP lid

30 jun 2014
    6.571
    3.507
    113
    Op het wachtbankje zou ik het wel gewoon doen. Tijdens zwangerschap zou ik geen controlefoto laten maken. Ik moest een keer een wortelkanaalbehandeling ondergaan. De eerste keer hebben ze gedaan zonder foto. Ik kreeg een noodvulling en ze zouden hem na de zwangerschap afmaken. Maar de noodvulling brak af en dus moest ik voor die tijd al terug komen. Toen hebben ze wel een foto gemaakt, maar wel met een schort voor.

Langmuts vindt dit leuk.
  15. Mammielove

Mammielove Niet meer actief

Een schoet schijnt juist slechter te zijn. Ik heb deze zw een foto moeten maken op röntgenafdeling en daar is het ook zonder schoet gebeurd. Met een schort worden de stralingen juist weerkaatst eronder ofzo, wat dus slechter zou zijn dan gewoon een foto .

16. Jenneke88

Jenneke88 Fanatiek lid

9 jul 2016
    1.772
    817
    113
    Toen ik zwanger was van mijn zoon ben ik met mijn moeder naar het ziekenhuis geweest voor een röntgenfoto. De radioloog zag dat zwanger was en raadde me aan om de ruimte helemaal te verlaten, dus ook niet bij hun achter het scherm maar echt terug de wachtkamer in. Want zelfs met schort vond hij de hoeveelheid straling te veel en hij ook dat als een vrouwelijke collega zwanger is zij voor de duur van de zwangerschap overgeplaatst wordt. Dat zal niet voor niks zijn.

In de wachtweken zou ik mij er niet zo druk om maken, maar als je geen klachten hebt, waarom maken ze dan een foto? Ik heb jaren geleden een foto gehad omdat er een tand door het gehemelte groeide, gewoon om te kijken of er nog verassingen aan zaten te komen. Maar bij mijn tandarts wordt er niet standaard elk jaar een foto gemaakt. Lijkt me ook onnodig.

Geef gewoon duidelijk aan hoe jij je voelt en dat je je er niet prettig bij voelt. Vanuit de wgbo mag een zorgverlener geen handelingen uitvoeren zonder jouw toestemming.

Langmuts vindt dit leuk.
  17. MaLuc

MaLuc Fanatiek lid

2 sep 2018
    1.425
    1.026
    113
    Vrouw
    Ik zou het in het geval van een controlefoto niet doen, maar als ik echt vreselijke kiespijn zou hebben wel.

@Jenneke88, maakt jouw tandarts nooit foto's bij de controle? Dat is toch vrij standaard om regelmatig te doen, bij mijn praktijk elke twee jaar gemiddeld. Op een foto ziet de tandarts toch weer andere dingen (tussen de kiezen, ontstekingen) dan zo in de mond, dus ik vind het altijd wel fijn. Dan kunnen gaatjes sneller ontdekt worden, dus voordat ze zo groot zijn dat ze last veroorzaken.

Langmuts vindt dit leuk.
  18. Kimberley92

Kimberley92 Fanatiek lid

27 jan 2017
    2.422
    2.715
    113
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Hier deed de tandarts echt niets, en vanaf het tweede trimester geeft ze eventueel een verdoving.

Langmuts vindt dit leuk.
  19. Neilia

Neilia Niet meer actief

Op het wachtbankje zou ik het wel doen.
    Tijdens de zwangerschap alleen als het echt noodzakelijk is.

Langmuts vindt dit leuk.
  20. Jenneke88

Jenneke88 Fanatiek lid

9 jul 2016
    1.772
    817
    113
    Het wordt elke twee jaar aangeraden, maar ik kies er bewust voor om dit niet te laten doen. Simpel gezegd heb ik, buiten een extra tand, nog nooit klachten gehad. Ik zelfs nog nooit een gaatje gehad. Weet ook niet wat kiespijn is, nooit gehad. Dus ik heb afgesproken dat het wel gevraagd wordt maar als ik nee zeg dit gerespecteerd wordt. En ik vraag me toch een beetje af wat het nut is vd foto als je nooit klachten hebt. Lijkt mij dat een ontsteking of een gaatje op den duur wel pijn gaat doen.

Deel Deze Pagina