Mag een kind gewoon kiezen? (scheidingsvraag)

Discussie in 'De lounge' gestart door oepsiedoepsie, 19 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. oepsiedoepsie

2 dec 2011
    88
    0
    0
    NULL
    NULL
    Misschien dat jullie dit weten, maar mag een kind zelf kiezen bij wie het wil zijn na de scheiding? ik weet dat ze vanaf 12 jaar een stem mogen bijdragen maar hoe zit het met de kinderen onder die leeftijd. Als ze zelf bij hun vader bv willen blijven i.p.v de moeder? Mag dat gewoon als wij er als ouders zelf uitkomen of MOETEN ze echt na de moeder?

2. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

ik denk dat als de moeder ook aangeeft liever te willen dat de kinderen bij de vader wonen, dat dat geen probleem zal zijn

3. oepsiedoepsie

2 dec 2011
    88
    0
    0
    NULL
    NULL
    ook als het om 1 kind gaat, en de andere niet?

4. Que

Que Niet meer actief

De zoon van mn vriend woonde ook bij zijn moeder en die heeft pas geleden zelf de keuze gemaakt om bij zn vader te gaan wonen. Als beide ouders het ermee eens zijn is er niets aan de hand. En de persoon in kwestie is 11 jaar. Dus 1 van zijn kinderen woont bij zn Ex vrouw en de andere bij ons .

5. Loes1980

Loes1980 Fanatiek lid

31 mei 2011
    1.170
    15
    38
    Volgens mij als moeder en vader ermee eens zijn dat het kind naar de vader mag, dan zou dit geen probleem moeten zijn.
    Alleen als het een strijd wordt bij wie het kind terecht mag, dan gaat hij/zij eerst naar de moeder.
    Ik weet wel dat je als vader vaak erg zwak in je schoenen sta wat de wetgeving betreft.(heb ik gezien bij mijn pa met zijn dochter) Verschrikkelijk vind ik dat. Maar nog erger is als het kind gebruikt wordt als machtsstrijd. (maar nu ratel ik door, dit haal ik niet terug uit je topic;))
    Voor degene die het betreft: heel veel sterkte en succes. Een scheiding en dan vooral met kinderen erbij is heel erg moeilijk. Maar soms achteraf beter voor iedereen.

6. oepsiedoepsie

2 dec 2011
    88
    0
    0
    NULL
    NULL
    het gaat erom dat de een na de vader wil, en de ander bij de moeder wil blijven. Beide ouders staan op 1 lijn wat dat betreft.

7. Triskele

Triskele Niet meer actief

Ik denk dat je als ouders zijnde er naar moet streven dat je samen ervoor blijft zorgen dus niet bij de een of ander wonen maar zo gelijkmatig mogelijk verdeeld.. dat lijkt mij in de meeste gevallen het beste voor het kind, een kind kan eigenlijk nog niet zo goed vertellen wat ie werkelijk wilt of wat ie echt nodig heeft... ik denk dat je er samen uit moet komen wat het beste is voor het kindje...

8. allwoman

allwoman VIP lid

29 jan 2008
    5.589
    0
    0
    bezig bijtje
    Volgens mij mag dat dan gewoon?

9. oepsiedoepsie

2 dec 2011
    88
    0
    0
    NULL
    NULL
    ja maar als gelijkmatig niet gaat. De kinderen zullen wel bij vader en moeder over de vloer komen dmv weekend of vakantie, alleen de een wil graag doordeweeks bij de vader blijven en de ander bij de moeder.

10. Triskele

Triskele Niet meer actief

en hoelangdoe je nu al bv om en om, de ene bij papa en de ene week bij mama?

11. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Tegenvraag..van wie zou dat wel of niet mogen? Als de ouders gezamenlijk het gezag hebben en er gezamenlijk goed uitkomen hoe ze het aan gaan pakken. En de kids zijn er ook happy mee. Dan heeft verder niemand daar toch iets over te zeggen of toestemming voor te geven? Of denk ik nou te simpel?

12. oepsiedoepsie

2 dec 2011
    88
    0
    0
    NULL
    NULL
    nog niet. Ze zitten allemaal nog in 1 huis, maar de papa en mama gaan scheiden, de oudste wil graag bij papa blijven, en de jongste gaat met mama mee. Er is alleen vraag of dat wel mogelijk is of dat ze altijd maar bij 1 ouder mogen blijven? Buitenom de regeling dan dat ze ook eens bij mama zijn, en de ander ook eens bij papa is.....

13. oepsiedoepsie

2 dec 2011
    88
    0
    0
    NULL
    NULL
    De rechter misschien? Er word vaak gezegd dat kinderen na de moeder gaan, de vader het er maar mee te doen heeft vandaar.....

14. Que

Que Niet meer actief

Als beiden ouders het met elkaar eens zijn dan is dat absoluut geen probleem. Maar beiden ouders moeten hiervoor akkoord geven. En zoals ik begrijp zijn ze beiden akkoord dus hoeft e niet eens een advocaat aan te pas te komen en dus ook geen rechter. Zo was het bij ons tenminste. Bij de gemeente moet het alleen maar veranderd te worden.

15. Dana

Dana Niet meer actief

mag gewoon hoor maar bij een scheiding moet het geloof ik allemaal wel goed vastgelegd worden, als er goed gecommuniceerd wordt tussen beide dan kan een mediator daarin helpen. maar het mag dus wel, het gebeurt vaak zat. ook als een kind een paar jaar na de scheiding weer bij moeder wil wonen en vader vindt dit goed dan kan dat gewoon.

als de moeder of vader niet wil dan wordt het anders. maar dat is in dit geval niet aan de orde.

16. gebakje

gebakje VIP lid

15 dec 2010
    5.130
    0
    0
    Heerle (NB)
    Mijn ouders zijn gescheiden, en ik heb 2 broertjes een tweeling.
    Mijn ene broertje ging bij mijn vader wonen ( eigen keus) , en mijn andere broertje bij mijn moeder.

Zolang beide partijen het er mee eens zijn, vond de rechter het hier geen probleem.

17. oepsiedoepsie

2 dec 2011
    88
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oke dus het is wel mogelijk zolang beide ouders maar instemmen.
    Bedankt dames!!

18. glimworm

glimworm Niet meer actief

volgens mij lijkt me dat dan verder geen probleem.

ik heb ook een neefje die liever bij zijn vader wilde wonen omdat hij dacht dat hij daar wel alles voor elkaar kreeg. Hij mocht idd wel veel, maar dat ging op een gegeven moment vervelen en wilde hij weer terug naar zijn moeder.

19. Zus

Zus Fanatiek lid

25 jun 2008
    1.081
    0
    0
    Volgens mij maakt het ook niet uit als de ouders er beiden achter staan. Weet niet hoe oud de kinderen zijn, maar misschien moet er wel goed overwogen worden om de 2 kinderen bij elkaar te houden. En misschien is co-ouderschap dan een goed idee, de ene week bij papa en de andere week bij mama.

20. MarjanDS

MarjanDS Actief lid

28 nov 2011
    442
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als iedereen het er mee eens is mag een kind 'zelf' kiezen.

Alleen als de ouders er niet uitkomen wordt het een rechtzaak.
    Als je een goede rechter treft zal deze kritisch kijken waar de kinderen beter af zijn en niet automatisch de kinderen aan de moeder toewijzen, dit wordt steeds minder standaard in NL.

Deel Deze Pagina