Zonder negatief commentaar te krijgen wil ik hier een vraag stellen. Zoals veel mensen willen weten of je eens een wijntje mag drinken na het geven van BV zou ik graag eens willen weten of je 1 sigaret mag roken direct na het geven van BV. Ik was altijd een gezelligheidsroker. Heb tijdens de zwangerschap niet gerookt, maar ik zou graag zomaar eens 1 sigaretje roken en 1 glaasje wijn drinken na een voeding. Dus niet dagelijks, maar zomaar 1x in de week bijvoorbeeld. Mag dit? Hoe lang blijft de nicotine in het lichaam? Is dit ook snel afgebroken? Is het (erg) schadelijk om zomaar eens 1tje te roken? Alvast bedankt.
Ik snap dat je niet zit te wachten op commentaar. Om antwoord te geven op je vraag; ja hoor, je mag best af en toe eens een sigaretje roken. Beter borstvoeding van een rokende moeder dan helemaal geen borstvoeding. Wees er echter wel op bedacht dat roken niet alleen een negatief effect heeft op je eigen gezondheid, maar ook op de productie van de moedermelk (heeft een negatieve invloed op het prolactinehormoon dat zorgt voor de aanmaak van moedermelk) en de kwaliteit van de melk, en daarmee dus ook op je kindje. Hoe lang blijft de nicotine in het lichaam? Het is een beetje een technische verhaal. Het grootste deel van de nicotine wordt afgebroken door de lever in cotinine. Mensen verschillen in snelheid waarmee dit gebeurt. De halfwaarde tijd van nicotine bedraagt een tot anderhalf uur. Na die tijd is de helft van de nicotine verdwenen. Cotinine heeft een halfwaarde tijd van 24 uur en is dus veel langer aantoonbaar. Cotinine wordt door de nieren uitgescheiden. Met andere woorden, de nicotine is snel verdwenen, maar de cotinine (afgeleide van nicotine) blijft heel lang in je bloed (en dus in de melk). Maar af en toe een sigaretje kan geen kwaad. Rook echter nooit in de nabijheid van de baby en rook niet binnen in huis. Groetjes, Teddy Roorda doula en lactatiekundige in de Betuwe