Een wijntje tijdens de zwangerschap

Discussie in 'Gezondheid' gestart door sweetdreams, 4 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chaii

Chaii Niet meer actief

Het ging mij niet puur om rauw vlees trouwens.
    Maar het gaat mij erom dat ik vind dat jullie op een rare manier grenzen trekken.
    Het KAN allebei schadelijk zijn voor je kind.
    Ook een beetje alcohol, een beetje roken, een beetje rauw vlees, een beetje dit een beetje dat.
    Maar ga niet doen alsof alcohol en roken helemaal niet schadelijk is maar dan wel een hapje rauw vlees.
    Moet er een beetje om lachen eigenlijk, dat scheelt.

2. Sanne1985

Sanne1985 Niet meer actief

Klopt, dat zei ik. En dat bedoelde ik echt niet verkeerd hoor. Ik begrijp alleen niet dat je het dan niet kan laten staan, gezien je kind toch je kostbaarste bezit zou moeten zijn.

M.b.t de vergelijking alcohol-paracetamol: vergeet niet dat er dus van alcohol al wel bekend is wat de gevolgen KUNNEN zijn. Dus is het eigenlijk niet te vergelijken ;)

3. Sanne1985

Ja, ik ook bijna... Lachen kan geen kwaad, dat scheelt ;)

4. sweetdreams

sweetdreams Fanatiek lid

25 jan 2012
    3.497
    2.220
    113
    Jullie??? Je gaat wel erg snel...en trouwens ontzettend fijn dat je er zo lekker om kan lachen. Wat zal je tevreden met jezelf zijn.

Ik heb nog nooit een glas alcohol op tijdens mn zwangerschap(en het is mn 2e al), geen rauw vlees, rauwmelkse kaas, ik rook niet enz, dus ik trek helemaal geen rare grenzen. En wat Norge betreft, zij trekt juist een hele duidelijke grens. Ze rookte 25 sigaretten per dag en nu nog 2 en heel af en toe een wijntje, is dat geen duidelijke grens??

Sorry hoor, wilde hier normaal blijven doen, omdat het gewoon een open vraag is, maar dat kan blijkbaar niet. En begrijp goed, ik verwachtte hier geen antwoorden van, ja, moet je doen meid, hindert niks. Maar dacht, misschien zijn er vrouwen met adviezen van gyneacologen, ervaringen uit andere landen, harde feiten enz. En als mensen hadden gezegd(zoals sommige ook deden)...Ik zou het nooit doen, en snap ook niet dat mensen het wel doen...prima!! Maar gelijk dat moddergegooi van...je wil toch geen afwijking van je kindje op je geweten hebben, leven van je kind in gevaar brengen enz. Kom op zeg!

5. Dreamer

Dreamer VIP lid

17 mrt 2011
    6.158
    33
    48
    Ik vind het echt not done!!
    Je bent uieindelijk "maar" 9 msaand zwanger... Voor je kindje moet je het gewoon over hebbe niet te drinken,roken or whatever in die tijd...

Ook van t kleinste beetje alcohol KAN een kindje het fas-syndroom krijgen...

6. sweetdreams

sweetdreams Fanatiek lid

25 jan 2012
    3.497
    2.220
    113
    Nee, dat is het niet en dat is ook de reden dat de meningen er overal over verdeeld zijn, ook onder deskundigen(gyn/vk) En het Foetale Alcoholsyndroom is echt aantoonbaar geweest bij veel alcoholgebruik.

7. Sanne1985

Maar dat is WEL de keiharde realiteit! En als je dat niet wilt horen/lezen dan is dat in mijn ogen je kop een kilometer in het zand steken.

8. Snoopy82

Snoopy82 Fanatiek lid

23 mrt 2009
    3.755
    0
    36
    Meid zo een topic hier plaatsen is gevaarlijk , want er zijn allemaal perfecte mama's die t allemaal supergoed volgens de regeltjes doen...

Toen ik je titel las dacht ik al ach arme meid die gaat wat beleven van de betweters...

Mijn advies?: neem lekker dat glaasje wijn eens in de tijd dat je echt begint te kwijlen ervoor :), maak t niet te bont he! :p hehehe
    iedereen moet lekker zelf weten wat ie doet, nix aantrekken van anderen hoor... Je hebt natuurlijk ook die 0 procent dingen maar of t lekker is? Ik heb geen wijn gedronken toen ik zwanger was, maar wel gerookt max 4 peuken op een dag en ja beide kids gezond. Mensen die nooit roken krijgen kanker en degene die rookt word 96 ... tjah je weet nooit hoe dingen lopen en als je verders goed voor je beeb in je buikje zorgt kan dat glaasje vast geen kwaad.

Als we ouders van vroeger moeten bekijken leven wij al erggg gezond en geven we onze kids gezonde dingen op de juiste leeftijden.

Doe wat voor jou goedvoelt, dat voel je zelf t beste aan! xxx

9. Sanne1985

Ai, maar ook zeker bij matig alcoholgebruik.

10. Chaii

Chaii Niet meer actief

Ik ga snel? Kijk is even naar jezelf dame.
    Ik heb nog amper met modder gegooit volgensmij hoor.
    Ik snap alleen niet dat mensen zich niet druk maken om alcohol en roken maar dan wel weer om rauw vlees enzo.
    Verder ben ik best vriendelijk gebleven volgensmij. ;)
    En wat ik bedoelde met dat ik erom kan lachen was dat ik me er nietzo druk om kan maken verder wat een ander doet.
    Zo ben ik ook dit topic ingekomen.
    Vurig ben je, wees er maar trots op.

11. Norge

Norge Fanatiek lid

29 jul 2011
    1.292
    0
    0
    Onderwijsassistente
    Omdat ik van een miniwijntje het probleem niet inzie zoals ok al eerder zei.

12. Moekje

Moekje Fanatiek lid

29 apr 2012
    1.021
    1
    38
    NULL
    Zuid-Holland
    Bij de sligro kun je goede alcohol vrije wijn kopen ;) je proeft wel enigsinds verschil maar als je voorheen niet gewent was te zoet te drinken is het goed te doen...
    Ik heb het dan trouwens over witte wijn.. ik weet natuurlijk niet waar je voorkeur naar uit gaat

Misschien een alternatief ;)

13. Norge

Norge Fanatiek lid

29 jul 2011
    1.292
    0
    0
    Onderwijsassistente
    Trek het je niet aan. Dit zijn ontzettende perfecte mama's zonder gebreken, daar kan je niet tegenop;) Geniet van je zwangerschap en doe waar jij je goed bij voelt.

14. Isabel Olivia

Isabel Olivia Niet meer actief

Dit is dan wel weer een beetje jammer hé Norge.. nu doe je precies hetzelfde.

Het slaat trouwens ook nergens op en is werkelijk gebaseerd op niks. Roken en drinken wordt niet aangeraden, valt verder niet over te discussiëren. Wat iedereen met deze informatie doet is aan jezelf. Vind het dan wel flauw dat je eerst zelf perfect moet zijn om hier een mening over te hebben, want oh wee als je een drinkende en rokende zwangere voor het hoofd stoot..

Is inderdaad verstandig dat dit topic dicht gaat.

15. Moekje

Moekje Fanatiek lid

29 apr 2012
    1.021
    1
    38
    NULL
    Zuid-Holland
    WOW ik zie nu pas alle eerdere reacties.... laten we lief doen voor elkaar :) dan is t zoveel gezelliger ;)

16. Norge

Norge Fanatiek lid

29 jul 2011
    1.292
    0
    0
    Onderwijsassistente
    Ik denk er precies zo over! Fijn dat er mensen zijn die er gewoon eerlijk voor uit durven .
    Doe inderdaad waar je jezelf goed bij voelt en laat iedereen kletsen!

17. Chaii

Chaii Niet meer actief

Speciaal voor TS.

Volgens Chambers, een van de professoren uit California, is er overweldigende bewijs van meer dan 30 jaar onderzoek dat laat zien dat alcohol, vooral als het in de vorm van binge drinken is geconsumeerd, schadelijk is voor het ongeboren kind. "Vrouwen verschillen van elkaar in de snelheid waarmee ze alcohol verwerken, en daarmee in de mate waarin ze vatbaar zijn voor de schade die ze toebrengen aan het ongeboren kind als ze alcohol drinken tijdens de zwangerschap", zegt Chambers. "Hoewel we niet willen dat vrouwen ongerust zijn als ze erachter komen dat ze zwanger zijn en zich realiseren dat ze alcohol hebben gedronken voordat ze wisten dat ze zwanger waren, benadrukken wij dat er geen 'veilige' hoeveelheid alcohol is die iedere zwangere vrouw kan drinken tijdens de zwangerschap. Het beste advies blijft daarom onverminderd: probeer alcohol gedurende de hele zwangerschap te vermijden."

Dit blijft ook het advies van STAP, dat hierin het advies van de Gezondheidsraad volgt. Een paar belangrijke feiten met betrekking tot alcohol in de zwangerschap:
    - als de moeder alcohol inneemt, zal de foetus hetzelfde alcohopromillage krijgen als de moeder (m.a.w. de placenta houdt geen alcohol tegen!)
    - alcohol blijft langer in de foetus dan in het bloed van de moeder (als de foetus alcohol binnen krijgt en hij scheidt het weer uit, dan komt het terecht in het vruchtwater, dat de foetus vervolgens weer opdrinkt; de placenta voert alcohol niet zo makkelijk af)
    - alcohol is schadelijk voor cellen die in ontwikkeling zijn. De ontwikkeling van de cellen van de foetus is enorm; in de eerste drie maanden worden alle organen aangemaakt; gedurende de hele zwangerschap zijn de hersenen in ontwikkeling. Alcoholgebruik tijdens de zwangerschap kan daarom leiden tot afwijkingen (en ook na de geboorte zijn de hersenen nog sterk in ontwikkeling, daarom worden kinderen en jongeren ook afgeraden om geen alcohol te drinken)
    - Alcoholgebruik tijdens de zwangerschap kan daarom leiden tot afwijkingen aan organen, zoals nieren, lever, hart, etc en tot hersenbeschadiging. Als een foetus beschadigd is door het alcoholgebruik van de moeder tijdens de zwangerschap, dan is het mogelijk dat een kind na de geboorte gedragsproblemen heeft, zich moeilijk kan concentreren of overgevoelig is, bijvoorbeeld voor geluid. Als een kind ernstig beschadigd is door alcoholgebruik, dan kan er sprake zijn van het Foetaal Alcohol Syndroom (FAS). Kinderen met FAS hebben een groeiachterstand, neurologische afwijkingen en bijzondere gezichtskenmerken.
    - sommige vrouwen en foetussen kunnen beter tegen alcohol dan anderen. Dus, als een vriendin alcohol heeft gebruikt tijdens de zwangerschap en een gezond kind heeft gebaard, betekent dit niet dat dit voor een andere vrouw ook geldt.

Alcohol en Zwangerschap - Nieuwsberichten

;)

18. Norge

Norge Fanatiek lid

29 jul 2011
    1.292
    0
    0
    Onderwijsassistente
    Nee, oh weer als je af en toe drinkt en rookt. Dan stoot je iedereen voor het hoofd. Je zegt het verkeerd.

19. Norge

Norge Fanatiek lid

29 jul 2011
    1.292
    0
    0
    Onderwijsassistente
    Dit is dan wel weer een beetje jammer hé Norge.. nu doe je precies hetzelfde. Het is toch een compliment dat je zo perfect bent?

20. Norge

Norge Fanatiek lid

29 jul 2011
    1.292
    0
    0
    Onderwijsassistente
    Wie is TS:(:(

Deel Deze Pagina