Een wijntje tijdens de zwangerschap

Discussie in 'Gezondheid' gestart door sweetdreams, 4 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. babyhope

babyhope VIP lid

23 jun 2009
    16.199
    1.082
    113
    Vrouw
    Mama
    somewhere
    Hoezo nou weer slechte leef omgeving? Dus als ik buiten sta te roken leeft mijn meisje in een slechte omgeving?
    Wat een onzin zeg.
    Ze krijgt er helemaal niks van mee en er is niks ongezonds aan hoor om buiten te roken.
    Voor mij ja maar niet voor haar. Ze ruikt het niet eens. Zit echt niet meteen in je kleren hoor, als jij een week je kleren aan hebt zonder te wassen en die rook telkens op je kleren blaast dan pas stinkt het ja.
    Overdrijven is een vak

2. Eowyne

Eowyne Actief lid

26 mei 2007
    287
    0
    0
    Database Publisher
    Amsterdam
    @cygnet2 Ik zeg ook in meer of mindere mate.

Je mag het storend vinden maar het klopt wel.

3. Eowyne

Eowyne Actief lid

26 mei 2007
    287
    0
    0
    Database Publisher
    Amsterdam
    @kzh Dat begrijp ik inderdaad; het is niet per definitie gezond, dus waarom zou je het doen tijdens je zwangerschap.

Ik denk dat alleen degene die zwanger is die keuze kan maken. Iedereen heeft zwakke momenten, ook tijdens de zwangerschap.

4. Laris

Laris Fanatiek lid

27 jun 2008
    1.917
    2
    0
    Ik heb de reacties niet gelezen, maar het zal wel weer een flinke discussie zijn....:D

Mijn mening: ik vind het niet kunnen, punt. Het is bewezen slecht voor je ongeboren kind en als je weet dat je zwanger bent moet je dat niet willen. Er zijn maar een beperkt aantal dingen die je zelf kan doen om je kindje gezond op de wereld te zetten, waaronder niet drinken en niet roken.

Ik ga ook niet dagelijks een broodje filet americain naar binnen werken, hoe lekker ik dat ook vind. Die 9 maanden kan ik echt wel zonder. Alcohol en roken vallen ook onder de categorie. Hoe lang is 9 maanden nu? Als je toch besluit te roken of drinken, ook al is het beperkt, en dat voor jezelf goed kan praten, prima. Maar begrip ervoor opbrengen kan ik echt niet.

5. Chaii

Chaii Niet meer actief

Amen zeg, mooie reactie. :)

En verder vind ik het zelf allemaal prima als je persee wilt/moet roken of drinken tijdens de zwangerschap het is GELUKKIG niet mijn lijf en kind.
    Maar wees dan wel op de hoogte van alle feiten en ga geen onzin uitkramen of illusies schetsen die niet kloppen.
    Als je rookt en of drinkt en je krijgt een 'gezond' kind zegt dat nog helemaal niks.
    Het heeft niet alleen effect op de lichamelijke gezondheid maar ook op de hersenen helaas.
    Het kan je kinds IQ aantasten en voor psychische stoornissen zorgen. Daarvan ben je vaak nog helemaal niet op de hoogte als je kind net 1 is helaas.
    Ik zou er niet mee kunnen leven als ik het idee had dat mijn kind een hoger IQ had kunnen hebben dan hij/zij heeft omdat ik persee moest paffen of drinken.
    De enige vrouwen waar ik wat dat betreft wel respect voor kan opbrengen zijn de vrouwen die toegeven dat het niet de beste keuze is maar ze voor hun gevoel niet anders kunnen.
    Maar vrouwen die alles maar weg lopen te wimpelen alsof het allemaal wel meevalt, alles lopen weg te lachen en zich verder duidelijk er niet in verdiepen voel ik echt een beetje plaatsvervangende schaamte voor.. :(

6. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    @ babyhope: Nou ik ruik het echt wel als iemand net een sigaretje heeft gerookt. Bah wat een stank. En nee diegene loopt dan niet een week in dezelfde kleding en paft geen pakjes per dag, maar dat ene sigaretje ruik je echt wel.
    Is mijn inziens niet meteen ontzettend kwalijk en al helemaal minimaal schadelijk voor je kindje, maar ruiken doe je het wel degelijk helaas.

@ alcohol: Idd wat Cygnet en anderen zeggen is geen veilige grens aan te geven. Zelf waardeer ik gelukkig de 0,0% biertjes ook wel met dit warme weer zo op zijn tijd. Alcoholvrije wijn ben ik niet zo over te spreken (die live life: bah!) alleen met de bubbeltjes is het nog ok naar mijn smaak haha.

7. Chaii

Chaii Niet meer actief

Het zijn ook altijd rokers zelf die denken dat het nietzo stinkt als je veel doucht en schone kleertjes draagt.
    Mijn buurtvrouw ruikt ook naar een heerlijke mix van Davidoff en sigaretten.. ;)

8. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Haha heb je misschien wel een punt hoor. Mijn ouders hebben altijd gerookt toen wij klein waren (helaas! gelukkig allemaal kerngezond en nergens last van tot op heden), maar die lucht.. Bah! Heb er echt een aversie tegen, misschien dat ik het daarom altijd wel goed ruik.

9. babyhope

babyhope VIP lid

23 jun 2009
    16.199
    1.082
    113
    Vrouw
    Mama
    somewhere
    Oh maar als ik in een huis kom waar wel gerookt word ruik ik het ook hoor.

Maar slechte opvoeding omdat ik rook of slecht voorbeeld is gewoon onzin.
    Dus omdat ik rook gaat mijn kind ervan uit dat het normaal is!!

En ja mijn dochter is gezond en ook sneller dan gemiddeld kindje is. Dus nee ik ben niet bang voor haar iq hoor.

10. Chaii

Chaii Niet meer actief

Ik heb het over het IQ aantasten he niet over zwakzinnigheid.
    Misschien had ze nog wel slimmer kunnen zijn dan ze nu is door het roken.

11. Agter

Agter Fanatiek lid

3 mei 2012
    2.266
    0
    0
    In een huis
    Kan er iemand een onderzoek tonen waarin bewezen wordt dat 1 glas wijn tijdens je zwangerschap schadelijk is?
    Volgens mij is dat onderzoek er namelijk niet.

12. Jiska

Jiska Fanatiek lid

6 mrt 2007
    1.477
    3
    38
    Overijssel
    Er is onderzoek gedaan naar alcohol bij de moeder in combinatie met hartslag/bloeddruk etc. bij het ongeboren kind. Daar waren al bij een paar slokjes alcohol verandering in te merken. Het heeft dus wel degelijk vanaf kleine hoeveelheden invloed op een ongeboren kindje.

13. Jiska

Jiska Fanatiek lid

6 mrt 2007
    1.477
    3
    38
    Overijssel
    Maar af en toe en slokje kan toch geen kwaad?
    Er is geen ondergrens aan te geven waarbij zwangere vrouwen veilig alcohol kunnen gebruiken. Daarom is helemaal geen alcohol drinken de veiligste keus. Wetenschappers zijn het erover eens dat ook af en toe een klein beetje alcohol of eenmalig overmatig drankgebruik schadelijk kunnen zijn voor de gezondheid van een foetus. Uit onderzoek blijkt dat al bij een dagelijks gebruik van 29 gram alcohol tijdens de zwangerschap (dat komt ongeveer overeen met anderhalf glas witte wijn, uitgaande van 0,2 liter per glas) het IQ van je kind gemiddeld met 7 punten doet dalen.
    Het is nog niet duidelijk hoe het komt dat alcohol blijkbaar niet even schadelijk is voor elke baby. Natuurlijk kunnen vrouwen gezonde kinderen krijgen, zelfs als ze af en toe alcohol heeft gedronken tijdens haar zwangerschap. Maar het risico is gewoon te groot! Zo kregen 30 tot 40% van alcoholverslaafde moeders baby’s met slechts lichte verslavingsverschijnselen, ook al dronken ze dagelijks 300 tot 350 gram alcohol mee. Anderzijds zijn er ook zwangere vrouwen die dagelijks 50 tot 100 gram alcohol drinken en kinderen krijgen die met duidelijke beschadigingen ter wereld komen.

Wat gebeurt er precies als de alcohol bij je kind terechtkomt?
    Voor veel volwassenen hoort een glaasje wijn bij het avondeten bij de kwaliteit van leven. Maar voor een ongeboren baby vormt dat glaasje een gezondheidsrisico. Dat komt omdat alcohol (of nauwkeuriger: de werkzame stof ethanol resp. ethylalcohol) vrij snel via de maag en de darmen in het bloed wordt opgenomen en zonder hindernissen via de placenta bij het embryo of de foetus belandt. Daar komt het in dezelfde concentratie terecht als in het lichaam van de moeder. Bij volwassenen wordt 90% van de ethanol in de lever afgebroken door middel van de enzymen alcoholdehydrogenase (ADH) en aldehydedehydrogenase (ALDH). Deze enzymen zijn bij een ongeboren baby weliswaar ook al zeer vroeg werkzaam, maar omdat de lever van de baby nog moet groeien, is het vermogen om de alcohol af te breken maar 4% van het vermogen van volwassenen. Daardoor blijven de alcoholmoleculen dus veel langer onafgebroken in het lichaam van je baby rondzwerven.

14. Divabieb

Divabieb Actief lid

24 apr 2012
    103
    0
    0
    NULL
    NULL
    AMEN!! ik vind het belachelijk. Alcohol is slecht voor de baby omdat de baby geen alcohol af kan breken en dus 8 uur lang dronken is. Net zoals dat roken er voor zorgt dat het voor de baby lijkt 8 uur lang door een rietje te ademen. Misschien is het dan niet ZO slecht, maar ook verre van goed. Ik heb daarin tegen geen eens zin in alcohol, en die keer dat ik trek heb in een sigaret denk ik er niet aan hem op te steken. Je draagt als zwangere vrouw nou eenmaal je verantwoordelijkheden en hoe serieus je die neemt moet je zelf weten.

15. Chaii

Chaii Niet meer actief

Volgens Chambers, een van de professoren uit California, is er overweldigende bewijs van meer dan 30 jaar onderzoek dat laat zien dat alcohol, vooral als het in de vorm van binge drinken is geconsumeerd, schadelijk is voor het ongeboren kind. "Vrouwen verschillen van elkaar in de snelheid waarmee ze alcohol verwerken, en daarmee in de mate waarin ze vatbaar zijn voor de schade die ze toebrengen aan het ongeboren kind als ze alcohol drinken tijdens de zwangerschap", zegt Chambers. "Hoewel we niet willen dat vrouwen ongerust zijn als ze erachter komen dat ze zwanger zijn en zich realiseren dat ze alcohol hebben gedronken voordat ze wisten dat ze zwanger waren, benadrukken wij dat er geen 'veilige' hoeveelheid alcohol is die iedere zwangere vrouw kan drinken tijdens de zwangerschap. Het beste advies blijft daarom onverminderd: probeer alcohol gedurende de hele zwangerschap te vermijden."

Dit blijft ook het advies van STAP, dat hierin het advies van de Gezondheidsraad volgt. Een paar belangrijke feiten met betrekking tot alcohol in de zwangerschap:
    - als de moeder alcohol inneemt, zal de foetus hetzelfde alcohopromillage krijgen als de moeder (m.a.w. de placenta houdt geen alcohol tegen!)
    - alcohol blijft langer in de foetus dan in het bloed van de moeder (als de foetus alcohol binnen krijgt en hij scheidt het weer uit, dan komt het terecht in het vruchtwater, dat de foetus vervolgens weer opdrinkt; de placenta voert alcohol niet zo makkelijk af)
    - alcohol is schadelijk voor cellen die in ontwikkeling zijn. De ontwikkeling van de cellen van de foetus is enorm; in de eerste drie maanden worden alle organen aangemaakt; gedurende de hele zwangerschap zijn de hersenen in ontwikkeling. Alcoholgebruik tijdens de zwangerschap kan daarom leiden tot afwijkingen (en ook na de geboorte zijn de hersenen nog sterk in ontwikkeling, daarom worden kinderen en jongeren ook afgeraden om geen alcohol te drinken)
    - Alcoholgebruik tijdens de zwangerschap kan daarom leiden tot afwijkingen aan organen, zoals nieren, lever, hart, etc en tot hersenbeschadiging. Als een foetus beschadigd is door het alcoholgebruik van de moeder tijdens de zwangerschap, dan is het mogelijk dat een kind na de geboorte gedragsproblemen heeft, zich moeilijk kan concentreren of overgevoelig is, bijvoorbeeld voor geluid. Als een kind ernstig beschadigd is door alcoholgebruik, dan kan er sprake zijn van het Foetaal Alcohol Syndroom (FAS). Kinderen met FAS hebben een groeiachterstand, neurologische afwijkingen en bijzondere gezichtskenmerken.
    - sommige vrouwen en foetussen kunnen beter tegen alcohol dan anderen. Dus, als een vriendin alcohol heeft gebruikt tijdens de zwangerschap en een gezond kind heeft gebaard, betekent dit niet dat dit voor een andere vrouw ook geldt.

Kortom: Alcohol tijdens de zwangerschap? Negen Maanden Niet!

16. Chaii

Chaii Niet meer actief

"Consumptie van één tot twee standaard horecaglazen alcoholhoudende drank leidt
    bij iedere zwangere vrouw tot een tijdelijke onderbreking van de ademhalingsbewegingen
    van de foetus."

Dit staat gewoon bij de Nederlandse Gezondheidsraad over alcohol tijdens de zwangerschap.
    Ik vind het echt shocking maargoed. :$
    Nu ik dit lees begin ik me wel te irriteren, ik schrijf dus niet meer mee in dit belachelijke topic.

17. Norge

Norge Fanatiek lid

29 jul 2011
    1.292
    0
    0
    Onderwijsassistente
    Doei

18. Chaii

Chaii Niet meer actief

Wees maar trots op jezelf met je zwakke reacties en je kinderachtige gedrag.
    DOEI

19. Norge

Norge Fanatiek lid

29 jul 2011
    1.292
    0
    0
    Onderwijsassistente
    Uhm kinderachtig gedrag? Mis ik iets?
    Doei!

20. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Weet je wat ik erg vreemd vindt.....mijn reacties zijn blijkbaar tè erg...maar dat mensen gewoon schaamteloos zeggen te roken of te drinken tijdens een zwschap kan wel.....beetje vreemd dit!

Ik bedoelde vooral te zeggen dat als jij als "moeder" het al niet voor elkaar kan krijgen om voor de gezondheid van je kind te kiezen als het nog in je buik MAG groeien wat belooft dat dan wel niet voor de toekomst.....

Deel Deze Pagina