Hallo dames, Ik ben net 5 weekjes zwanger en zijn dolgelukkig hiermee. Nu heb ik deze week mijn bloed laten prikken omdat mijn schildklierwaardes niet altijd optimaal waren. De huisarts vond het echter nooit nodig om hier iets voor te slikken. Toch zat het me niet lekker en ja hoor mijn TSH is te hoog; 7,1. T4 is oke met 13. Volgens de huisarts het ik een subklinische hypo. Als ik niet zwanger zou zijn dan zou ik er sowieso niets voor krijgen omdat ik me verder wel oke voel, behalve af en toe extreem moe. Maar nu ben ik zwanger en lees overal dat de kans op miskraam heel groot is en ook dat het slecht is voor de groei vd baby. De huisarts wou contact opnemen met de internist en mij gisteren terugbellen. Dit heeft hij echt niet gedaan, baal enorm omdat we nu weer in het weekend zitten en mega onzeker ben. Als het nodig is wil ik zo snel mogelijk beginnen met tabletjes Heeft iemand ervaring met mijn situatie. We willen dit kindje zo graag en vooral ik ben bang dat het misgaat. Kan iemand mij geruststellen????????
Hey, Ik heb ook een te trage schildklier, maar ik loop al bij een internist tijdens de zwangerschap moest ik 1 keer in de drie weken prikken zo hield hij in de gaten of ik meer of minder thyrax moest gaan slikken. In jou geval valt het nog wel mee maar hij is wel hoog ik zou om een verwijzing vragen en naar een internist gaan.
Je voelt je verder prima, maar bent alleen soms extreem moe? Dan voel je je niet prima. Je huisarts moet niet gaan lopen kloten, vooral niet tijdens je zwangerschap. Als ik jou was zou ik maandag alvast een afspraak bij de internist (of nog beter een endocrinoloog, als ze die hebben in jouw zkh) en daarna gelijk bellen voor een verwijzing van de huisarts. Voor het mooie zou je ook naar de gyn moeten, totdat deze i.o.m. de internist vindt dat je waardes netjes zijn.
Bedankt voor jullie reacties! Ik ga maandag meteen actie ondernemen. Maar wat denken jullie, heb ik een grote kans op een miskraam?
De kans op een miskraam schijnt iets verhoogd te zijn bij afwijkende waarden. Ideale waarden tijdens een zwangerschap zijn TSH rond de 1, FT4 minimaal 16 geloof ik. Maar dit hoeft echt niet te betekenen dat het bij jou ook mis gaat hoor! Begin van mijn eerste zwangerschap was ik ook nog niet goed ingesteld (net een paar weken aan de meds), en is ook gewoon goed gegaan! Hier een paar weken voor de eerste zwangerschap te horen gekregen dat ik een subklinische hypothyreoidie had, maar moest wel direct via de huisarts aan de medicatie. Paar weken later bleek ik zwanger, en had ik niet echt veel vertrouwen in de huisarts (waardes waren nog niet stabiel, en zou na 3 maand en daarna na 6 maand bloed moeten laten prikken), dus via de gyn een verwijzing naar de internist gevraagd. Waar ik nu dus al ruim 2 jaar onder controle ben, en nu tijdens de zwangerschap iedere 4 weken moet laten prikken. Is nu eigenlijk al wel de hele zwangerschap redelijk stabiel (tussen 0,6-1,8).
@saz667 bedankt voor je reactie, ben iets gerustgesteld. Maandag ga ik meteen weer bellen. Mag ik vragen wat jou waardes waren toen je net zwanger was??
Phoe, daar vraag je me wat. Kreeg het 8 januari te horen, maar prikken was nog in december gebeurd. TSH was toen iets van 13,nogwattes. 15 januari begonnen met medicatie, en volgens mij toen ook nog laten prikken, en toen was het 6 of 7 geloof ik? Was januari 2010, dus inmiddels al een poosje geleden 2 februari had ik ineens een positieve test, na 18 maanden proberen. Dus echt nog geen 3 weken aan de medicatie. Het heeft hier ook ruim anderhalf tot twee jaar geduurd voor mijn waardes goed zaten, ophogen gaat langzaam en met zwangerschappen en na de zwangerschap moet de dosering weer aangepast worden enzo. Slik nu euthyrox 150/175 (ene dag 150mcg, andere dag 175mcg). En begonnen met 25, en daarna dus steeds ophogen.
Hier ook iemand met een subklinische hypo sinds 2008. Ben sinds die tijd onder behandeling van een internist. Toen zo'n 3x per jaar prikken. Nu ik zwanger ben elke 4 weken. Je moet z.s.m. beginnen met het slikken van schildklierhormoon. Je waardes zijn niet schrikbarend, maar ook niet goed. Je TSH moet idd richting de 1, en FT4 moet in het 1e trimester minimaal 14 zijn (2e trimester minimaal 13 en laatste trimester minimaal 12). Dus maandag meteen bellen meid! Maar maak je niet teveel zorgen hoor. De kans op een miskraam is iets verhoogd, maar hoeft helemaal niet zo te zijn!! Gelukkig ben je er vroeg bij. Maar omdat je kindje nu aangelegd gaat worden (tot 12 weken) is het van belang om maandag direct te starten met thyrax/euthyrox. Succes!
Bedankt voor jullie reacties dames! Kan niet wachten tot het maandag is. Wil zosnel mogelijk beginnen met de medicijnen
De internist zal bij jou ook op antistoffen prikken. Als je die antistoffen hebt, moet de baby de eerste dagen ook kunstmatig schildklierhormoon hebben na de bevalling..
Nou ben net terug gebeld door de huisarts. Moet beginnen met medicijnen, en krijg een oproep van de internist. Hoop dat het niet telaat is en we een gezond baby'tje mogen krijgen.
Hoi! Ik ben hashimoto patiënt en mijn schildklier zit er waarschijnlijk al lang niet meer. Ik klets ook op het hypomaarniethappy forum, gezellig met lotgenoten Helaas zijn jouw waarden verre van goed hoor meid. Je TSH mag niet hoger dan 2 komen (nou volgens mijn endo toch) en je FT4 moet toch rond de 18 zitten... FT4 staat in verband met het IQ en de ontwikkeling van je kleintje, als dit te laag staat, zoals bij jou, kan het zijn dat je kindje ontwikkelingsstoornissen krijgt later en/of een laag IQ heeft. Nu is het hem om doen, want nu heeft het kleintje geen eigen schildklier en hangt hij volledig van jou af voor zijn/haar hormonen. Toch even streng opvolgen hoor en vooral communiceren met je endo Succes en van hart gefeliciteerd met je zwangerschap
Hoi Elance, begin morgenvroeg met euthyrox 50mcg. Zal dat voldoende zijn? Ik krijg in deze dagen een oproep van de internist. Kan nog helemaal niet genieten van mijn zwangerschap. Helpt deze medicatie snel?
De medicijnen werken direct, maar voor je waarden stabiel zijn op een bepaalde dosering, is een week of 6. Goed dat je nu naar de internist wordt gestuurd en direct al kunt beginnen met de meds!
ik heb ook hashimoto, slik nu 137,50 thyrax (1 witte 1,5 blauwe) maar morgen ochtend toch ff bloedprikken
normaal moet je zodra je een positieve test hebt 0,25 ophogen zonder eerst bloed te prikken hier was dat ook echt nodig. nu is het protocol elke 4 weken bloed prikken en zonodig ophogen je TSH moet met medicatie écht rond de 1 zijn en niet hoger, een TSH van 7 is echt veelte hoog @ TS; nu die 50 mcg slikken en over een week of 3/4 weer opnieuw prikken en dan waarschijnlijk weer ophogen. niet je laten afschepen met deze dosis bijv de hele zwangerschap te blijven slikken want dat ga je denk ik niet redden met deze waarden
ik zou meteen 0,25 ophogen, dat is het standaard advies. ik zou niet eerst het bloedprikken afwachten
bij mij werd zelfs gezecht dat ik met 50 mocht verhogen, maar dat durf ik niet, bang voor hartkloppingen. ik ga morgen ochtend bloedprikken en donderdag krijg ik al uitslag, als ik morgen ochtend al start met 1 blauwe extra, dus inplaats van 137,50 dat het dan 150 wordt, heeft dat meteen al invloed of geld ook daarbij pas na een paar week. dan slik ik morgen gewoon 1 witte en 2 blauwe (of 1,5 witte) foliumzuur slik ik al maanden, vit b12 ook, en nog een zooi. ik heb alleen 1 medicatie die ik niet mag slikken als ik zwanger ben, maar ik mag er ook niet zomaar mee stoppen. oja en mijn astma medicatie moet ik in de kast laten liggen.
Ik heb ook hashimoto en slik 175 thyrax. Heb inmiddels 2 keer bloed laten prikken en beide keren waren de waardes prima. Je moet wat alerter zijn maar zou verder niet al te veel gaan lopen piekeren hoor. Leg het neer bij de internist, die heeft er verstand van.
ga zo bloedprikken, morgen ochtend de uitslag, maar heb lichte hartkloppingen mijn gevoel zegt dat ik goed zit.