Ik heb mijn oudste ziek en werk ook gewoon drie dagen in de week. (dit is mijn vrije dag) Dus ik bel mijn partner op om te vragen of hij evt. vrij kan nemen mocht het zo zijn dat J. nog ziek is morgen. krijg ik zoals altijd het antwoord: ik vraag mijn moeder wel :x sm heeft nooit opgepast en nu als de kinderen op bed liggen en we hebben een verjaardag soms ook wel. Maar ik vind dat als ons kind ziek is dat één van de ouders thuis moet zijn. Ik ben wel benieuwd wat jullie hierover denken. er wordt nu dus van vriend uit verwacht dat ik weer vrij neem. nou leuk voor mijn baas Wisselen jullie af met vrij nemen bij ziekte kind of zijn bij jullie ook altijd de moeders diegene die thuis blijven? groetjes hugbear
@hugbear: hier ben ik tot nu toe ( 2 x) thuisgebleven , maar dat is meer omdat ik zelf graag bij de kids ben als ze ziek zijn. Maar je kunt daar toch zorgverlofdagen voor opnemen? Je hebt er een aantal ( ik geloof 8) per jaar en je man ook...Als mijn dagen op zijn, dan mag mijn man die van hem opnemen...Maar meestal kom je niet aan dat aantal per jaar of er moet echt iets ernstigers zijn...
wij wisselen af, meestal blijft 1 van ons de ergste dagen thuis en bij het langzaam opknappen gaat ze naar opa en oma tot ze er bovenop is. maar ja, hier wordt inderdaad gewisseld, mijn baan is ook belangrijk en dat vindt mijn man gelukkig ook.
Wij wisselen meestal af. Ik moet wel zeggen dat als we allebei zijn werken en er wordt er dan 1 ziek dat mijn man altijd naar huis gaat. Maar die werkt dan ook in Etten-Leur en ik in Tilburg.
@ Franka Heb ik al gevraagd, maar bij ons krijg je alleen zorgverlof voor ziekenhuis opnames en langdurige ziekte van een kind.
Mijn man kan gelukkig thuiswerken als het nodig is (heeft een eigen bedrijf) maar in de praktijk betekent zowel papadag als ziek-dag dat mijn zoontje bij opa en oma wordt gebracht door hem Kan ik me echt boos op maken, maar goed heeft weining nut.
ik ben altijd thuis voor onze dochters, werk vanuit huis als ze savonds in bed liggen... dus hier is het niet nodig, maar als ik het mijn man zou vragen zou hij er meteen aankomen.... ben nu zelf al vanaf afgelopen zondag ziek, nu begin ik net weer wat op te knappen maar heb zeker de eerste 4 dagen alleen maar in bed gelegen met koorts en een enorme ontstoken keel... Mijn lieve man is dus al de hele week thuis met onze meisjes, hij neemt ze overal mee naar toe en ook naar zn werk om tussendoor even de belangrijkste zaken af te handelen. hij heeft een eigen bedrijf dus dat moet natuurlijk ook wel! Hij kookt, wast, stofzuigt, badderd de meiden, kleed ze aan, kamt hun haren, verzorgt mij met medicijnen e.d (nu niet meer gelukkig!) ik heb een topvent! en zo hoort het ook vind ik... als er iemand uit je gezin niet goed te pas is dan moet de andere volwassene dat overnemen en zorgen dat iedereen verzorgd word en het naar zn zin heeft! zo hoort dat namelijk.... en als je beide werkt en het komt gewoon echt niet uit om vrij te krijgen dan is een moeder of schoonmoeder toch een prima uitkomst! heel lief zelfs! maar niet als je man ervoor wegloopt en liever werkt dan bij zn zieke kindje te zijn!
Wij lossen het met z'n tweeen op. Enkele keer hebben we familie ingezet. Mijn man neemt dus net zo goed vrij voor de kids als ik. Nou waren door de zieke kids mijn dagen al rap op en hij had veel over dus het tweede deel van het jaar heeft vooral mijn man vrijgenomen. Gelukkig kon het op dat moment ookl We weten nu al dat hij het begin dit jaar erg druk heeft, dan neem ik dus gewoon vrij... op is op.
Ik neem eigenlijk altijd de zorg op me, komt denk ik ook doordat ik graag bij hem wil zijn als hij ziek is.
Wij krijgen hier beide geen zorgverlof voor. Als je kind in het zh ligt hebben we hier ook geen recht op (dan zorgt het zh immers)...
Oh wat vreemd...Ik dacht dat iedereen standaard recht had op die zorgverlof dagen...Misschien is dat dan alleen in onderwijs ( zitten we allebei in) omdat we verder buiten de schoolvakanties om geen vrij kunnen nemen...En je moet toch iets als kindjes ziek zijn...
Mijn man heeft regelmatig vrij genomen voor mijn dochter. Ik kan niet zo makkelijk vrij krijgen omdat ik in de kinderopvang werk (je moet nou eenmaal met 2 leidsters op de groep staan) en mijn man kon dat wat makkelijker op zijn werk regelen. Het moet ook allemaal maar net te regelen zijn, gelukkig hebben wij een gastouder bij wie de oudste ook ziek gebracht mag worden gezien wij niet op familie terug kunnen vallen. Met de jongste hebben we het nog niet aan de hand gehad.
Normaal kan ik ook wel vrij krijgen, maar als ik er niet ben morgen is er dus gewoon niemand. Ik werk op de management afdeling van een internationaal bedrijf als directiesecretaresse. En ik weet niet of mijn baas daar zo blij mee gaat zijn als er niemand is....
Manlief neemt er geen vrij voor. Ik kan makkelijk vrij krijgen bij ziekte van m'n zoontje, maar hij herstelt ook wel snel. En als het beter gaat, dan ga ik terug werken en is hij bij de grootouders (daar is hij sowieso als we werken zijn, dat scheelt)
Ik werk op maandag, donderdag en vrijdag. Wij doen het altijd zo: ik heb de meeste werkafspraken in de ochtend, mijn vriend in de middag. Dus als onze zoon ziek is, werk ik alleen in de ochtend en ga daarna naar huis om mijn vriend af te lossen. Zo hoeven we allebei maar een halve dag vrij te nemen, en onze cliënten/afspraken lijden er niet onder (en dus hebben onze werkgevers er geen problemen mee). Op maandag is het wel anders omdat mijn vriend dan bij een andere werkgever zit, en daar juist in de ochtend moet zijn. Maar op maandag is mijn schoonmoeder weer vrij, en kunnen we onze zoon daarheen brengen bij ziekte. Ik vind het niet meer dan normaal dat je voor dit soort problemen samen een oplossing zoekt als je samen een kind hebt. Helaas denken werkgevers daar vaak anders over, en blijken mannen ineens onmisbaar te zijn op het werk, terwijl vrouwen dan wel naar huis kunnen (met veel morren van de baas, dat wel). Het is nog steeds ongelijk verdeeld op de arbeidsmarkt, wat dat betreft.
Half half doen wij ook wel eens inderdaad. Mijn man zit soms ver weg, dan werkt dat niet. Moet zeggen dat mijn werkgever hier heel blij mee is. Ondanks dat ik part-timer ben, weten ze dat als ik bel dat ik echt niet kan komen, ik ook echt alles geprobeerd heb (en dat mijn man dus ook inspringt). Ik heb dus ook echt nog nooit problemen of scheve gezichten gehad. Erg prettig voor de werksfeer.
Hier eigenlijk beide, meestel haal ik onze zoon bij KDV op en mn vriend neemt dan de volgende dag vrij indien nodig. Als hij opgeknapt is maar nog niet voldoende voor het KDV brengen we hem weleens naar mijn ouders, zodat we beide kunnen werken. Gelukkig doen onze beide werkgevers hier totaal niet moeilijk over.
Hier is het vrijwel altijd dat ik naar huis kom. Maaaarrrrr...ik studeer, dus dat is, nu nog, een stuk makkelijker. Ik heb alleen verplichtingen/verantwoordelijkheden naar mezelf Als ik voor de klas sta (ik zit op de Pabo) dan gaat het niet, maar dat is nog nooit voorgekomen. 1 keer was Finn ziek moest mijn man om 16.00 werken (onregelmatig werk) en toen ben ik dus om 15.15 als een speer naar huis gegaan.
Ze is nog niet ziek geweest maar als ze ziek zou zijn dan hebben we al afgesproken dat we het afwisselen met wie er thuis is. Na opa´s en/of oma´s brengen heeft geen nut want die werken. oma 1 past wel iedere donderdag op en oma 2 kan bijspringen mocht ze ziek zijn op de vrijdag (om de week) als ze vrij is.
MIjn man neemt vaker vrij dan ik. Ik werk dan tot 11 uur dan gaat mijn man later naar zijn werk. Of neemt de hele dag vrij of probeert thuis te werken. Je heeft samen kinderen vind ik, het is ook zijn verantwoording. En een ziek kind breng je niet weg ook niet naar oma en of opa. ( maar dat is mijn keuze)