Thanks voor alle reacties. Ik wil nogmaals even benadrukken dat ik een kat echt niet zomaar wegdoe. Dit zou de eerste keer zijn, en heb in mijn leven echt al een heleboel katten grootgebracht en opgevangen. Ik weet ook dat als je een kitten in huis neemt, je het moet opvoeden en dat elke kat een nare eigenschap kan hebben, het zijn immers allemaal beestjes met een eigen karakter. Op de vraag waarom ik deze kitten erbij heb genomen, is omdat ik 4 katten had. 2 ervan waren hele dikke maatjes, maar 1 daarvan is helaas ruim anderhalf jaar geleden doodgereden. Ik merkte aan de andere kat dat deze haar heel erg miste en bleef eigenlijk altijd het derde wiel aan de wagen. Daarom heb ik besloten om weer overnieuw te beginnen en een maatje voor mijn andere kat te zoeken, en het klikt erg goed. De anderen zijn geen vriendjes met deze 2, maar accepteren elkaar en laten elkaar met rust. De kitten voelt zich thuis, rent overal overheen, valt je gezicht zelfs aan En nogmaals, alleen hij gebruikt de kattenbak, en de anderen wachten hem niet op, die liggen de hele dag in de vensterbank bij de verwarming of zijn buiten. Hij doet zijn ontlasting in de bak, en ook piest hij in de bak. Dus bang voor het deurtje is deze niet. Ik kan dus wel nog 3 kattenbakken erbij gaan zetten zodat elke kat er 1 heeft, met als gevolg dat mijn hele bijkeuken volstaat met kattenbakken, en er 3 van schoonblijven. Heb het altijd met 1 gedaan. Heb net de dierenarts gebeld en deze vroeg ook of het misschien een blaasontsteking was. Toen ik mijn verhaal heb uitgelegd zei ze ook dat het met het gedrag te maken had. Dominantie. Echt ik vind het niet erg hoor als er een keer een ongelukje gebeurd, maar mijn hele huis gaat eraan. Straks is het de bank, en dan zijn rapen wel gaar, want dat accepteer ik van geen enkele kat. Ik kreeg nu de tip om de kitten in een kleine ruimte op te sluiten, met alleen water, voer en zijn bak, zodat ie weet dat ie alleen daar op moet. Een kat zal namelijk nooit op de plek plassen waar hij slaapt. Ga dit dus maar proberen, en ja werkt het niet, dan is het helaas. Heb al veel meegemaakt met beestjes, en kan echt heel veel hebben ( ook al zal het lijken van niet, mensen die me kennen weten hoe ik met diertjes ben) maar ik ga niet mijn huis aan mijn kat geven. Dan is het helaas voor de kat. En nogmaals, ik hoop dat hij het afleert, van zou hem erg missen.
peper heb ik al geprobeerd, helpt niets helaas. Castreren wil ik overwegen idd, maar ga eerst even in een kleine ruimte proberen.
Tja, ik snap niet helemaal dat je de urine niet voor alle zekerheid na laat kijken! De dierenarts kan wel zeggen dat het dominantie is, maar er zijn genoeg katten die bij enig blaasgruis (blaaswand irritatie) of bij lichte blaasontsteking op gekke plekken gaan plassen. En zeker als je nu al nadenkt over dat hij toch misschien weg moet als hij dit gedrag blijft vertonen, waarom dan niet wat urine langs brengen zodat je het in ieder geval zeker weet. Dan ben je misschien paar tientjes kwijt en dat is het. Kans dat het idd geen blaasonsteking is, maar dat weet je nu niet zeker. Als een kitten nu al zijn territorium aan het afbakenen is, is hij er vroeg bij en is hij waarschijnlijk rijp voor castratie. Kan hij niet een maandje ouder zijn?? Hij moet toch sowieso gecastreerd worden, dus waarom niet gewoon gelijk laten doen. Grote kans dat daarmee het plassen (afbakenen) verholpen is. Dit zouden voor mij de eerste twee opties zijn (castratie denk ik zelfs optie 1).
Blaasontsteking uitsluiten is écht de allereerste stap hoor.. (tip van een kattengedragstherapeut, tevens dierenartsassistente)