Een zoon of dochter met autisme

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door meis1987, 9 apr 2024.

1. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.664
    18.730
    113
    Vrouw
    Oh wat vreselijk.
    Re-integratie is ook na school uitval gewoon van groot belang.
    Dus het is alles of niets in hun ogen...
    Echr zonde.

2. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

5 nov 2015
    1.656
    822
    113
    Vrouw
    Vanuit school liever niets zelfs :| Ze worden nu gedwongen door leerplicht.

3. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.664
    18.730
    113
    Vrouw
    Hier was het eigenlijk ook doordat onze psychiater hen wees op welke plichten ze hebben dat er wzt veranderingen kwamen.
    Bij onze oudste was er ook een volledig plan rond halftijds.
    Welke vakken vallen weg, welke kunnen online....
    De eerste school van onze oudste deed ook niets.
    Hem buizen en hem een onmogelijk leerlingen noemen ....
    Tja daar ben je als kind en ouder dus niets mee.
    Wik zijn om die reden overgestapt naar een andere school en ook daar moesten we constant "vechten" voor alles maar daar had je wel altijd een beetje het gevoel van steun krijgen en sinds de persoonlijke begeleider er is, worden leerkrachten ook aangesproken op bepaalde dingen die ze fout aanpakken...

Jullie al nagedacht over een andere school?

4. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

5 nov 2015
    1.656
    822
    113
    Vrouw
    Andere scholen willen de zorgplicht niet overnemen. Vorig jaar is ze wel naar een andere school gegaan met een detacheringsovereenkomst maar toen bleef ze dus in bed liggen steeds dus dat is weer gestopt.

5. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.359
    30.650
    113
    Vrouw
    Die voet was de "smoes".
    Exact om 13.00 was hij wonderbaarlijk genezen. Het tijdstip dat er geen natuurlijk moment neer is om hem alsnog naar school te brengen :rolleyes:

Ik denk gewoon spanning. De invaljuf. Gymles. Nog heel even uitstel om mee te moeten.

bulakgirl vindt dit leuk.
  6. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.359
    30.650
    113
    Vrouw
    Wat lastig en naar dat school zo tegenwerkt.
    Maar heel positief dat je dochter wel wil. Ik hoop echt dat het haar gaat lukken dan. En dat school wel in de volle meewerkstage gaat als ze er eenmaal is.

7. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.359
    30.650
    113
    Vrouw
    Ja heel erg.
    En in die situatie dat hij "het wel lekker vind thuis" en daarom in de tegenwerkstand gaat is het zo moeilijk er doorheen te prikken.
    Zijn we te streng, dan resulteert dat in frustratie-explosies. En eenmaal daar beland is het emmertje ook zo vol dat gaan echt geen optie meer is.
    Maar door alles naar goed te vinden geef je ook een fout signaal af. Alsof hij alleen hoeft te gaan als hij zin heeft of zo.

bulakgirl en Neuzeke vinden dit leuk.
  8. bulakgirl

bulakgirl Fanatiek lid

4 aug 2013
    3.155
    2.542
    113
    @Jaimio
    Wat vervelend van school zeg! Bizar dat ze zo lastig doen! Maar wat goed dat dochter zegt wel naar school te willen!

@Mamafiets
    Dat dilemma blijf ik ook vreselijk vinden! Ik probeerde hem altijd naar school te krijgen, maar als dat dan niet lukte dan mocht hij bijvoorbeeld niet gamen oid, om het niet te gezellig te maken… mja dan ben je dus ook constant aan het “entertainen” of kreeg je daar strijd over!

Bij ons ging het toneel weekje heel goed! Ben benieuwd hoe hij vandaag wakker word en hoe hij “is” ben express gisteren na de voorstelling gelijk naar huis gegaan, dus hij lag er redelijk op tijd nog in (23:00). Ik merkte wel aan hem dat hij geen filter meer heeft in de avond, dat hij z’n impulsen ook lastig onder controle had…. Maar hij deed het goed! Geen meltdowns gehad of extreem gekke buien, maar wel verkeerde aannames soms, die andere niet door hadden en ik gelijk zag! Wat ook we lastig was, want ik zat ook in m’n rol en met microfoons aan kun je niet even een gesprek voeren!

tijdens zijn eerste keer spelen voor publiek moesten mensen lachen om hoe hij het deed in zijn scène…. Dit was omdat het gewoon zo schattig was en het contrast tussen wat hij zei en wat hij deed wel groot was! (Zoals het hoorde, dus hij deed niets fout) maar we hadden niet met hem besproken dat dat kan, dus hij liep na afloop het toneel af en kwam hoofdschuddend bij me…. Ik zag pure paniek, maar kon niks zeggen! Heb m vast gepakt en geknuffeld, duimen omhoog gegeven en gefluisterd in zijn oor dat hij het echt heel goed gedaan had en dat het lachen een goed teken was! In de pauze kon ik pas uitleggen wat het was en heb ik wat andere ingelicht over de situatie zodat die ook even hem konden geruststellen dat hij het goed heeft gedaan! Hij sloot het slotapplaus af met een brede glimlach! ;)

hij had het sowieso al taai gehad die middag, we moesten nog het advies gesprek doen en ik dacht het ging alleen nog om de keuze havo/vwo of vwo en dan welke richting J wil. Ik wilde dat even met de leerkracht overleggen omdat J keuzes maken moeilijk vind!
    Nee, schuift de leerkracht de uitslag van de doorstroomtoets voor z’n neus is dat advies vmbo/havo geworden…. Ik zag m dichtklappen!

hij kon geen keuzes meer maken en zat alleen maar te schouderophalen en “ik weet niet” en zijn leerkracht maar pushen een keuze te maken! Pffff ik heb gezegd dat we er vrijdag niet uit gingen komen, dat we er maandag op terug komen! Pffff die jongen had helemaal een paniek aanval gehad vertelde hij toen we buiten waren! (Hij omschreef wat hij voelde en dacht, daar maakte ik uit op dat het een paniekaanval pas) hij had de link tussen die schrikreactie en het zien van zijn uitslag nog niet gelegd… hij snapte de reactie van zijn lichaam niet en begreep niet waar die vandaan kwam tot ik hem vroeg of hij geschrokken was van zijn uitslag….

9. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

5 nov 2015
    1.656
    822
    113
    Vrouw
    @bulakgirl, wat was zijn voorlopige advies dan? En waar moest hij nog een keuze in maken?
    @Mamafiets, wat ik nu bij mijn dochter moet doen en wat goed lijkt te werken is de oplossing aan haar vragen. Duidelijk aangeven wat ik van haar verwacht en haar vragen hoe ze daar voor gaat zorgen. Dus in jouw geval duidelijk aangeven dat naar school gaan er voor iedereen bij hoort, dat je verwacht dat hij maandag weer op tijd op school gaat zijn en hoe gaat gaat hij zorgen dat dit lukt? Hij moet er dus zelf over na gaan denken. Dit is geen autisme aanpak maar misschien dat het werkt of misschien juist niet daarom.

10. bulakgirl

bulakgirl Fanatiek lid

4 aug 2013
    3.155
    2.542
    113
    @Jaimio
    Zijn voorlopig advies was havo/vwo net geen vwo omdat zijn rekenen “slecht” was gemaakt.
    dus op alles zit hij op VWO niveau, maar omdat zijn reken achter blijft zakt het zo…

11. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.359
    30.650
    113
    Vrouw
    @bulakgirl Wat goed van je zoon dat het toneel zo goed was gegaan. Mooie succeservaring.

Weet je waar het verschil in voorlopig advies en advies in zit? Wel vervelend dat de leerkracht zo ging pushen. Zo zinloos.

Wat betreft het dilemma thuishouden of niet. Ik wil het ook niet te gezellig maken. Maar hem ook kunnen bieden Wat hij nodig heeft. En als hij echt een te vol emmertje heeft dan is de switch juist zijn veilige escape-wereldje.
    Hij weet wel dat zijn vader en ik dan allebei moeten werken en dat hij dus de meeste tijd alleen is (minimaal 1 van ons werkt thuis, dus niet echt alleen)

Vandaag nieuwe tegenslag. Koorts. Hoop dat het een korte opvlamming is en hij morgen gewoon fit is. Maar we zien de bui alweer hangen :|

@jaimo soms werkt dat en kan hij goed aangeven wat hij nodig heeft. Zo heeft hij in het gesprek met de ib-er heel goed kunnen uitleggen waarom juf S wel goed was, maar de twee nieuwe juffen niet. En dus ook afspraken kunnen maken wat de nieuwe juffen anders moeten doen.
    Maar vaak ook niet. Als het emmertje vol begint te lopen dan verdwijnt ook dat analytische en is er alleen nog de emotie.

12. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.605
    8.357
    113
    Vrouw
    @bulakgirl. Misschien helpt het om de voor en nadelen van de niveaus samen op te schrijven.

13. bulakgirl

bulakgirl Fanatiek lid

4 aug 2013
    3.155
    2.542
    113
    Het gaat niet om de niveaus, het ging meer om of hij TTO of Technasium wilde gaan doen…. Voor TTO had hij een zuiver VWO advies nodig, vandaar dat de leerkracht hem zo pushte te kiezen… maar we zijn eruit hoor… hij gaat gewoon technasium zonder TTO doen. :) hij bleef maar volhouden dat hij niet kon kiezen, terwijl in het gesprek wat ik er met m over had al eigenlijk heel duidelijk naar voren kwam dat TTO hem eigenlijk niet zoveel meer waarde gaf :)

14. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.605
    8.357
    113
    Vrouw
    Afgelopen anderhalve week waren pittig. Zoon 2 had veel spanning vanwege zijn verjaardag. Dochter deed mee. Vandaag hebben we het gevierd. Hopelijk is na morgen de spanning weer weg. Dinsdag hebben we de intake om te gaan kijken wat er speelt bij zoon 2. Ik vermoed dat er best wat uit de testen gaat komen...

Mamafiets vindt dit leuk.
  15. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.818
    18.533
    113
    Vrouw
    Sorry dat ik hier in het topic kom binnenwandelen, maar ik zit met wat vragen waarbij jullie mij misschien kunnen helpen :oops:

We hebben geen diagnose voor dochter van 4, maar krijgen momenteel ondersteuning van iemand van het cjg.
    Voor nu nog geen alarmerende signalen dat er meer aan de hand is, maar zelf maak je je kind toch anders mee dan een ondersteuner die het van een gesprek met de ouders moet hebben.

We zijn al wel op de goede weg met hoe we dochter het beste kunnen helpen. We werken met een planning zodat ze in beeld heeft wat er verwacht wordt van haar. De laatste weken heeft dit een positief effect gehad. Alleen momenteel hebben we weer een terugval.

Waar we voornamelijk nog tegen aan lopen zijn de ochtenden en andere schakelmomenten.
    Wie heeft ervaring met een timer om ook de tijd visueel te maken voor haar? Veel dingen die moeten, geven namelijk kortsluiting bij haar.
    En iemand ervaring met een dagboek voor kinderen (of jezelf) om de link te kunnen leggen tussen gebeurtenissen en gedrag?

16. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.147
    23.230
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Spectre vindt dit leuk.
  17. Glass

Glass Fanatiek lid

29 mei 2017
    2.191
    1.052
    113
    Vrouw
    Wij gebruikten op sommige momenten een digitale kookwekker. Voor schakelmomenten echt veel tijd nemen, en zo makkelijk mogelijk maken. Dochter heeft hier jaren alleen maar instap schoenen gehad en speciale naadloze sokken, zodat ze daar niet alsnog van in de stress raakte. We zijn ook gaan kijken naar haar kleding bijvoorbeeld, welke kledingstukken gaan makkelijk, zitten lekker en kan ze zelf aan doen.
    (Toen ze kleiner was kon ik haar wel aankleden, maar ze trok dan haar kleding gewoon weer uit).
    Qua dagboek, ik heb zelf gewoon een leeg schrift gepakt, en elke dag even kort wat dingen noteren, in ons geval waren misschien andere dingen belangrijk dan voor jou, maar bijvoorbeeld: tijd opstaan, wat gegeten, wat ging er goed, wat ging er minder, tijd van slapen etc.

Spectre vindt dit leuk.
  18. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.818
    18.533
    113
    Vrouw
    Liekje81 vindt dit leuk.
  19. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.818
    18.533
    113
    Vrouw
    Bedankt, klinkt heel herkenbaar. Ze kleedt zichzelf nog niet aan, maar bij gym op school moet dat wel dus dan is het op die dagen een makkelijke broek + top die ze goed zelf aan en uit kan trekken.

Ze wil ook het liefst haar kleding op de verwarming hebben 's ochtends, omdat het anders te koud aan voelt. Nu wordt dat wel iets minder omdat het geen winter meer is.
    Het is soms een hele zoektocht naar wat werkt en wat er nu precies achter haar buien schuilt. Wat tips en herkenning zijn dan fijn om te lezen :)

Glass vindt dit leuk.
  20. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.359
    30.650
    113
    Vrouw
    Wat bij ons helpt is bij schakelmomenten op tijd aankondigen. "Over 5 minuten gaan we ..."
    En er dan in de eigen planning rekening mee houden dat er na die 5 minuten (kookwekker) nog even iets afgemaakt moet worden. Als de oude activiteit niet is afgerond, dan geeft het echt een error als hij door moet naar het volgende.

Dat had de grote broer zonder diagnose overigens ook. Die zat in een fantasievol met zijn autootjes. En als het dan bedtijd was, dan was het standaard "even het verhaaltje afspelen".

Spectre vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina