Okeeh... volgens ik begrijp blijf het mannetje bij het vrouwtje zolang de eitjes niet uitgekomen zijn, als het tijd voor de kuikentjes om "uit" te komen, dan gaat hij weg. -->Nadat het huwelijk is gesloten, wordt er dagelijks op het water gepaard. Zonder water is er ook geen paring. Na een paring zwemt het mannetje een rondje om z'n vrouwtje en vervolgens nemen ze een bad. In maart maken ze "verkenningsvluchten" om een geschikte woning te zoeken. De man beslist uiteindelijk waar de woning komt. De vrouw zorgt voor de inrichting van het nest en legt zo'n tien eieren. Deze eieren worden uitsluitend door het vrouwtje bebroed omdat zij in tegenstelling tot haar man goede schutkleuren heeft. Eerst blijft de woerd nog in de buurt van het nest. Vaak begeleidt hij zijn vrouwtje als ze het nest even verlaat voor haar ontbijt en avondmaal. Na een week houdt het mannetje het voor gezien en verlaat voorgoed zijn vrouwtje. Een woerd ziet dus nooit zijn eigen jonkies. Op het water is de eend voor roofdieren moeilijk te vangen. Maar om te broeden moet het wijfje het land op. Daar is ze kwetsbaar, al is ze uitstekend gecamoufleerd. Mja... kan dus zijn dat er ergens een nestje achterblijft, nog goed dat de eieren waarschijnlijk nog niet uitgebroed zijn, anders hadden de jonkies geen kans.
Ik vind het echt heel zielig voor die eendjes, het zijn zulke schatjes! Maar bij sommige reacties hier valt me de mond open. De buurman doodschieten, opknopen? Ik vind het nogal wat om te zeggen hoor. En als het verhaal van de buurvrouw klopt was het nog een ongeluk ook, nou dan zal je de buurman maar neer geschoten hebben. Ik vind het op geen manier goed te praten dat die eend dood gemaakt is, maar ik vind het ook zeker niet goed te praten om dan maar mensen dood te gaan wensen!
@penelopea... denk dat dat eerder geschokte reacties zijn, ik geloof niet dat er hier iemand daadwerkelijk die buurman zou opknopen hoor
dat snap ik wel, maar soms zou het goed zijn even op je handjes te gaan zitten voor je wat typt Maar misschien ben ik de enige die er van staat te kijken, het viel gewoon een beetje verkeerd
Ja, snap ik wel... Waren meer reacties uit ongeloof en verontwaardiging denk ik... Ik zou hem natuurlijk nooit echt wat aandoen (Misschien een enorme plastic opblaaseend op zijn auto lijmen ofzo... maar daar blijft het wel bij). Maareh... ik hoop inderdaad dat ze nog geen nestje hadden... had ik nog niet aan gedacht. Maar ik vermoed van niet, want anders zouden ze niet telkens samen in de tuin gekomen zijn, dan zou het alleen één van de twee geweest zijn, denk ik.