Wie is kdv / psz leidster; een paar vragen

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Joyful, 14 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Joyful

Joyful Actief lid

19 feb 2010
    457
    54
    28
    NULL
    NULL
    Inmiddels werk ik al ruim 12 jaar in het bedrijfsleven en heb dit wel een keer gezien;).
    Ik zit er over te denken om mij om te laten scholen tot Spw-er in de kinderopvang.

Nu heb ik een paar vragen:

- Welke opleiding/diploma's hebben jullie?
    - Waar hebben jullie deze opleiding gedaan (thuisstudie, avondschool oid)
    - Konden jullie makkelijk werk vinden?
    - Hebben jullie het naar jullie zin in de kinderopvang?
    - Vinden jullie dat jullie naar behoren verdienen?
    - Wat vinden jullie een nadeel in werken in de kinderopvang?
    - Is het makkelijk vol te houden tot je 65e?
    - Hebben jullie er wel eens over nagedacht om zelf kinderen op te vangen, als bijv. zzp-er gastouder?

2. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Haai! Ik meld me gelijk maar even dan :) Ik ben leidster op een KDV. Antwoorden op je vragen:

- Welke opleiding/diploma's hebben jullie? SPW, niveau 3
    - Waar hebben jullie deze opleiding gedaan (thuisstudie, avondschool oid) BOL, dus 5 dagen school. Wel grotendeels ook stage's gehad.
    - Konden jullie makkelijk werk vinden? Niet gelijk, maar dat is ook al wel een aantal jaar geleden. Laatste tijd is er wel weer veel vraag in de opvang, probleem is alleen dat het vaak op 0-uren basis is. Weet niet of je dat wil?
    - Hebben jullie het naar jullie zin in de kinderopvang? Ja, ik heb het super naar mn zin, alhoewel het soms best pittig kan zijn (combinatie van kids)
    - Vinden jullie dat jullie naar behoren verdienen? Jahoor, kan natuurlijk altijd beter, maar mij hoor je niet klagen :)
    - Wat vinden jullie een nadeel in werken in de kinderopvang? Het tot laat werken en nooit eens lekker om 16.00 klaar zijn! Het vele raporteren, notuleren en vergaderen, enz... wat er bij komt kijken.
    - Is het makkelijk vol te houden tot je 65e? Nou, denk persoonlijk dat ik dit niet tot mn 65e wil blijven doen hoor! Als je btw wel wilt werken tot je 65e, denk ik dat het best erg zwaar voor je wordt....Dus nee...
    - Hebben jullie er wel eens over nagedacht om zelf kinderen op te vangen, als bijv. zzp-er gastouder? Ja, weleens door me heengegaan toen mn contract bij mn vorige werkgever beeindigd werd. Maar je hele huis moet aan alle veiligheids eisen voldoen en ik zou niet kunnen werken zonder collega's om me heen! Vind alleen op de groep staan ook al erg saai!

Zo, tot hier mijn bijdrage :) Als je nog wat wilt weten hoor ik het wel! Succes met het maken van je beslissing. Hoe oud ben je als ik vragen mag?

3. Joyful

Joyful Actief lid

19 feb 2010
    457
    54
    28
    NULL
    NULL
    Dank je voor je uitgebreide reactie!:)

Ik ben 35 jaar. En als ik iets wil veranderen moet ik het nu doen vind ik.
    Mijn kinderen gaan beiden naar het Kdv en het lijkt me daar heel leuk om te werken. Alhoewel het denk ik ook wel druk is met kleine kinderen.

Hoe zien jouw werktijden eruit?

4. Towser

Towser Fanatiek lid

9 aug 2009
    1.222
    1
    0
    Gelderland
    Ik heb 15 jaar in de kinderopvang gewerkt, ook thuis als zzp gastouder, dat doe ik op dit moment ook. Ik heb hiervoor zelf een kindercentrum opgezet en daarvoor in loondienst gewerkt.
    Even een antwoord op de vragen:

PABO
    Gewoon de dagopleiding toen in nog jong was;)
    Ik kon niet gelijk in de buurt aan de slag, maar wel in de dichtbijzijnde grote stad. Uiteindelijk du mijn eigen werk opgezet!
    Ik vind peroonlijk het werken met baby's het allerleukste wat er is!
    Nu wel, in loondienst vond ik het wel tegen vallen, want het is best heel verantwoordelijk werk en ook wel hard werken.
    Het is fysiek best wel zwaar, zeker als je een grote/drukke groep hebt. Toen ik nog ver moest reizen vond ik het ook wel een nadeel dat je dan soms tot 18.30u of zo moet werken, maar da's maar net wat je handig vindt, want andere vonden het soms niks om vroeg te beginnen. Allerlei geregel op de groep bv. als er iemand ziek is of zo vind ik ook nooit leuk, je hebt dan hast geen tijd voor de kinderen, maar ook dat verschilt per KDV (bij de één zijn dingen beter geregeld dan bij de ander, nu ik mijn eigen onderneming heb, vind ik het niet erg, kun je zelf je ding doen en je tijd indelen)
    Het kan zeker, ik denk dat oudere leidsters een aanwinst zijn voor een KDV, maar er zijn er volgens mij niet zo veel.
    - Hebben jullie er wel eens over nagedacht om zelf kinderen op te vangen, als bijv. zzp-er gastouder?[/QUOTE]
    Ja, over nagedacht toen ik zelf kinderen kreeg en plan uitgevoerd!

Succes met je keuze!

5. Joyful

Joyful Actief lid

19 feb 2010
    457
    54
    28
    NULL
    NULL
    Bedankt voor je reactie Towser!

Overigens is mijn man er op tegen dat ik me laat omscholen. Volgens hem is er veel onzekerheid in werken in een KDV, is het te zwaar en dus niet uit te houden tot je 65e.

Mocht het niet lukken om een baan te vinden dan wil ik als zzp-er gastouder aan de slag. Maar dat ziet mijn man al helemaal niet zitten:(. Hierin zit helemaal geen zekerheid en daar heeft hij natuurlijk wel gelijk in. Geen inkomengarantie, geen uitkeringen...
    En hij wil geen troep in huis als hij na een vermoeide werkdag thuiskomt.;)

Maar ik wil heel graag een carriereswitch maken. Ik vraag me nu in het bedrijfsleven echt af waar ik mee bezig ben. Ik vind het allemaal zo zinloos. En werken met kinderen is echt iets nuttigs. Daar krijg ik een goed gevoel bij.

Mijn man heeft een goede baan alleen kunnen we er net niet van rondkomen. Ik hoef dus niet heel veel bij te verdienen maar wel wat. Is het dan egoistisch van mij om te gaan voor iets wat ik leuk vind, maar heel veel onzekerheid meebrengt?

Mijn man gaf aan dat hij werk in een supermarkt leuker vind dan het werk dat hij nu doet:$, maar hij wil ook een goed leven met het daarbij behorende salaris. En dat verwacht hij dus ook van mij.

Moeilijk die keuze...

6. KleinWondertje

KleinWondertje Niet meer actief

Je leeft maar 1 keer dus hup gaan doen wat je leuk vind zou ik zeggen. Zoals je al aangeeft als je nu nog langer wacht word je wel echt te 'oud'. Nu kan het nog prima en als als je een opleiding richting spw doet heb je toch meerdere mogelijkheden kwa werk. Mocht je niks vinden kun je toch altijd richting peuterspeelzaal bv. Mijn advies, kijk dus naar een opleiding waar je meerdere leuke kanten mee op kan, zo vergroot je je kansen op een leuke baan.

7. tulip

tulip Niet meer actief

spw 3, differentiatie kinderopvang

gewoon een voltijd opleiding op een mbo college

ja hoor, had meteen een baan, maar nu is het wel wat moeilijker

het is de leukste baan ter wereld

ik ben niet ontevreden, maar soms vind ik dat we wel wat meer mogen verdienen, omdat we voor het belangrijkste bezit van de ouders zorgen.

haha, het is doodvermoeiend. En het vele vergaderen en alle papierwerk bijhouden. Die tijd besteedt ik liever aan de kinderen zelf.

Ik ben nog geen 65, maar ik ga dit niet tot mn pensioen doen, als de kinderen groter zijn wil ik nog een aanvullende opleiding doen.

- Hebben jullie er wel eens over nagedacht om zelf kinderen op te vangen, als bijv. zzp-er gastouder?
    ja, wel overnagedacht, maar ik vind het niks. thuis is thuis en werk is werk. Ik vind het fijn om het huis uit te zijn en om 18.00 uur de deur dicht te draaien.

8. siepie

siepie Fanatiek lid

28 apr 2010
    3.424
    3
    38
    SPW 3 en ik ben nu bezig met SPW 4.

Was toen voltijd op school, de opleiding die ik nu doe doe ik als thuisstudie/avondschool.

Ja, begon wel eerst als inval maar kreeg al snel een vaste locatie.

Niet meer zo, er komt steeds meer bij kijken en steeds minder tijd voor de kinderen.

Wisselend met wat je het vergelijkt.
    Het is wel te doen vind ik.

Lichamelijk zwaar.
    Werktijden kunnen lastig zijn als je zelf ook kids naar opvang moet brengen.
    Werk van 730 tot 1700 of van 900 tot 1830
    Weinig kans op doorgroeien.

Ben bang van niet.
    Sta zelf op een verticale groep en vind het nu al zwaar qua tillen etc.
    Misschien is dat anders als je op een peutergroep staat?

Ja wel over gedacht maar vind ons huis daar niet geschikt voor en zou toch wel collega's missen.

9. cin22

cin22 Actief lid

29 jul 2010
    270
    0
    0
    NULL
    NULL
    SPW3
    Gewoon voltijd (school-stage)
    Ik heb na de opleiding meteen een baan gevonden voor 32 uur, maar moet zeggen dat ik op dit moment erg weinig vacatures tegen kom
    Ja! Heel erg.
    Ik vind soms van niet, je hebt een mega verantwoordelijkheid en er komt steeds meer bij kijken, papierwerk, eisen waar je aan moet voldoen. Het is niet zomaar opassen op andere kinderen.
    Het is lichamelijk best zwaar
    Tot nu toe ga ik altijd met plezier naar me werk en ook lichamelijk is het allemaal goed te doen, maar goed ik ben 22 jaar.
    Ik zou het echt niet weten
    Niet echt

10. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Mijn werktijden zijn verschillend:
    7.30-16.45
    08.00-17.15
    08.45-18.00

11. MeisjeA19

MeisjeA19 Actief lid

22 feb 2010
    124
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nou ik ben nu afgestudeerd op SPW 3 niveau kinderopvang, maar kan dus absoluut geen werk vinden!
    Dus het is lastig haha.

Deel Deze Pagina