Baby en huilen, hoe erg is dat nou helemaal

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door ilja1975, 3 dec 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ilja1975

ilja1975 Actief lid

31 okt 2008
    182
    0
    0
    Wil even iets voorleggen. Las net bij een ander topic dat het wetenschappelijk bewezen is dat een baby laten huilen slecht is voor de baby, daar krijg ik toch een beetje de kriebels van als ik dat lees. Hoezo wetenschappelijk bewezen? Ik ben opgegroeid met 3 zussen en een broer en heb een zeer liefdevolle opvoeding gehad. Maar mijn ouders lieten ons echt wel eens een tijdje doorbrullen omdat er gewoon geen tijd was om iedere keer een huilende baby/kind op te pakken. Ik kan niet zeggen dat ik verkeerd ben terecht gekomen, integendeel. Om nog maar te zwijgen over de opvoeding die mijn ouders hebben gehad, toen was er helemaal geen tijd om een kindje bij ieder huiltje op te pakken...
    Ik draaf door. Wat ik wil zeggen is dat ik van mening ben dat het soms helemaal niet erg is als een kindje even huilt, zelfs niet als hij/zij even brult. Ik heb een heerlijk vrolijk en tevreden mannetje, maar laat hem gerust even huilen om in slaap te komen (als ik weet dat hij geen vieze luier heeft, geen honger en geen krampjes). Hij valt daarna altijd als een blok in slaap. Ik vind dat er tegenwoordig zo krampachtig wordt gedaan over huilen; hoe erg is dat nu helemaal. Begrijp me niet verkeerd, ik heb het niet over urenlang hysterisch doorbrullen, maar gewoon een minuutje of 10, wanneer je weet dat er niks aan de hand is. Ik vind het zelf ook wel eens lekker om een potje te janken, niks mis mee.

2. MamavEsmee

MamavEsmee Niet meer actief

Ik denk ook niet dat 10 minuutjes laten huilen slecht is voor een kind! Vaak hoor je wel aan je kind of er echt iets aan de hand is of dat hij/zij gewoon aan het jengelen is.

Esmee lag al een uur in bed.. af en toe flink brullen maar wel gaan slapen.. zolang ze niet een 20 minuuten overstuur huilen denk ik niet dat ze er iets van krijgt.

Maar ik kan me ook voorstellen dat mama's het niet kunnen ;)

3. melloncollie

melloncollie Niet meer actief

Zat dit net nog te denken....

Yelena was aan het brullen. Wilde geen speen, broek was schoon, was nog geen etenstijd. Ik heb haar laten gaan want ik was bezig met de vloer dweilen (heb vandaag een zeer actieve dag!) en had zoiets van neehe, ben ik eindelijk lekker bezig....
    Toen heb ik haar dus laten brullen en 10 min. later was het klaar. Heel even voelde ik me schuldig, maar toen ze dus klaar was dacht ik: heh lekker, meisje weer heerlijk stil en de vloer weer schoon !

Bij Yelena zie je ook duidelijk die 3 kwartier cyclus; met andere woorden ze gaat telkens bij het wakker worden huilen. Kleine beebjes worden om de 3 kwartier wakker.

4. dreames

dreames VIP lid

9 dec 2007
    7.821
    4.057
    113
    Hier pak ik Demi ook niet elke keer op hoor. Ik heb er geen tijd voor en mijn moeder vroeger deed dat vroeger ook niet en ik ben ook prima terecht gekomen. En ik hoor ook wel aan Demi of het een zeurhuiltje of een er-is-echt-wat-aan-de-hand-huiltje is.

5. Niet meer actief

Tja, denk wel dat dit per leeftijd verschilt? Tenminste voor mij wel.
    Mijn zoon is nu 12 dagen en ik pieker er niet over om hem te laten huilen. Hij is nog zo ontzettend klein dat ik van mening ben dat als hij huilt hij ook echt iets nodig heeft. En dat hoeft niet altijd iets te zijn als voeding of een schone luier maar kan ook prima gewoon mijn aandacht zijn.

6. Sellie13

Sellie13 Actief lid

9 jul 2007
    210
    0
    0
    Ik had die opmerking ook ergens gelezen en volgens mij klopt het ook niet. Het wetenschappelijk onderzoek zegt dacht ik dat het uren hysterisch laten brullen inderdaad slecht is voor de hechting, maar 10 minuten is echt geen probleem, daar krijgt je kind geen stoornis van. Bovendien spreekt het wetenschappelijk onderzoek elkaar ook tegen op dit gebied, dus niemand heeft de wetenschap aan zijn zijde in deze discussie......
    Het hangt ook erg van je kind af of je het laat huilen of niet, als het gelijk vreselijk overstuur wordt dan raak je alleen maar verder van huis.

7. croky

croky Actief lid

9 aug 2007
    428
    0
    0
  8. croky

croky Actief lid

9 aug 2007
    428
    0
    0
    Ik vind wel dat je 2 verschillende huiltjes hebt:
    -protesterend, boos, verveeld
    -overstuur krijsend en helemaal over de toeren

Bij dat eerste huiltje laat ik 'm pruttelen, maar als het echt hysterisch huilen is, kan geen moeder haar kind laten liggen lijkt me... en ga ik heel snel troosten.

Het cb adviseert hier om je kind ritme bij te brengen, je het 15-30 min moet laten huilen, tot hij (van uitputting?) in slaap valt. Ik ben van mening dat dat zowel voor moeder als kind (psychisch) niet veel goeds doet...

Maar nogmaals: 10 minuten 'mopperen' mag best.

9. Niet meer actief

Ik ben het volledig met kleiwonder eens.. mijn ventje is nu bijna 3 weken, maar ik laat hem ook absoluut niet huilen..

10. Sweetvienna

Sweetvienna Fanatiek lid

10 jul 2007
    2.092
    0
    0
    Pfff...ik heb hem echt wel eens langer laten huilen.. :( dan wist ik het echt niet meer en was ik zelf op.... ik voel me al zo schuldig hierover, ik ga dat artikel echt niet lezen...

11. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.093
    3.876
    113
    Ik vind het ook erg aan de leeftijd liggen en dan nog laat ik haar niet lang huilen. Je herkent trouwens wel snel de huiltjes, ligt ze nog even te mopperen voor het slapen gaan, dan laat ik haar, maar dat is vaak binnen 3 minuten over.
    Ik doe het gewoon op gevoel en mijn man ook. Ik ken ook iemand die een kookwekker zet en pas naar haar baby toe gaat als dat ding na 10 minuten afgaat. Dat is niets voor mij. Als ik het idee heb dat ze me nodig heeft, ga ik er naartoe, heb ik het gevoel dat ze gewoon wat ligt te pruttelen na een drukke dag, dan laat ik haar uitpruttelen.

12. ElleNY

ElleNY Fanatiek lid

26 mrt 2008
    1.987
    1
    0
    Ik laat mijn zoon ook wel huilen. Niet langer dan een minuut of 10 - 15 en niet krijsen! Huilen is de enige manier van communiceren die ze hebben en dat betekent dus dat dat ook de enige manier is om 'de stress' van de dag kwijt te raken. Soms is huilen gewoon even heel lekker.
    Ik denk dat je inderdaad prima het verschil kunt horen tussen huilen van ellende of huilen om het huilen.
    Je schijnt hele kleine babies niet te kunnen verwennen maar ze kunnen natuurlijk wel wennen.. Altijd oppakken heeft ook zo z'n keerzijde en zeker (en dat is absoluut bewezen) het in slaap vallen op de arm...

Maar het blijft naar.. huilen! :cry:

13. Niet meer actief

Ik voel me een beetje een 'slechte' moeder, maar ik hoor het verschil in huilen niet zo goed :(

14. Meerkat

Meerkat Actief lid

1 jun 2008
    392
    0
    0
    Zuiden des lands
    Nou, dat kon ik na twee weken ook nog niet hoor meid :D Komt vanzelf wel!

15. Niet meer actief

Gelukkig :oops: want daardoor laat ik hem ook nooit liggen, als ik dat te lang doe jank ik net zo hard mee.. haha

16. Meerkat

Meerkat Actief lid

1 jun 2008
    392
    0
    0
    Zuiden des lands
    Herkenbaar hoor, ik pakte mijn dochter ook altijd op als ze huilde (nog steeds trouwens). Je voelt op een gegeven moment gewoon aan wanneer je ze kunt laten liggen. Lekker bij je nemen, want ze zijn zo snel groot en dan willen ze niet meer lang op schoot zitten ;) Hier blijft ze tegenwoordig alleen nog zitten met een boekje lezen of een flesje melk voor het slapen gaan *zucht*.

17. Xociquetzal

Xociquetzal Actief lid

15 jul 2007
    438
    0
    0
    Huisvrouw
    uithoorn
    Ik wist het met 3 weken ook nog niet hoor waarvoor Kai huilde en haal den m ook gewoon uit bed of pakte m op.....nu issie bijna 6 maanden en ik weet t nu soms nog niet helemaal....issie nu moe of heeft ie last van krampjes...laat ik m liggen of niet...

maar ben er wel iets makkelijker van geworden....

18. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Mijn dochter huilt alleen maar hysterisch als ze wakker in haar bed ligt, sinds ze verlatingsangst heeft. Heeft dus een hele duidelijke reden en ik ga meteen naar boven als ik haar hoor.
    Ik vind het heel zielig om haar te laten huilen terwijl het niet nodig is!

19. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Ik herken de huiltjes van Louise ook nog steeds niet hoor. Maar ja, ze huilt ook bijna nooit. Ik vind het ook erg afhankelijk van leeftijd. Een kindje van een paar weken moet je (vind ik) gewoon niet laten huilen. Louise is nu op een leeftijd dat ze dingen gaat uittesten en misbruik van de situatie kan maken al vind ik het erg moeilijk om haar 5 minuten te laten huilen!

20. ElleNY

ElleNY Fanatiek lid

26 mrt 2008
    1.987
    1
    0
    ZOOOOO herkenbaar! Komt allemaal hoor. Kay is nog zo'n ukkie! Geef het tijd... je bent een superlieve mama dus het is prima zo!
    :oops: Ik kon in het begin ook helemaaaaaal niet tegen het huilen.. moest het mezelf echt leren.. en dat heeft wel even geduurd en ik had een man die me hielp... En ik ben 36.. en dus harstikke bejaard en dus heel snel moe!

Deel Deze Pagina