Mijn zoontje heeft verhoging sinds vanochtend. Ik merkte het pas om 11 uur ofzo. En ik heb net gemeten...het is 39.2. Wat zouden jullie doen? Even wachten? Wanneer moet ik weer tempen? Of nu gelijk paracetamol? Ik heb geen idee wat de reden is. 1 week geleden kwam zijn eerste tandje uit zonder verhoging. Hij is een beetje huilerig en hangerig en wil niet echt spelen. Ik maak me een beetje zorgen. Hij heeft ook een lichte eczeem waar zijn elleboog af en toe een beetje rood. Komt misschien ook daardoor? Ik heb wel een speciale creme daarvoor. Dus ik heb geen idee. Alvast bedankt
Ik zou hem nu al paracetamol geven, dan zakt zijn temperatuur vast snel! En elke keer als je zijn luier verschoont even zijn temperatuur opmeten....
Veiliger ivm kans op koortsstuip is bijv. 3 keer een paracetamol geven, ipv 1 keer. Dus als je nu geeft, over een aantal uren weer en over een aantal uren nogmaals. Kans op een koortsstuip is dan kleiner. Ik wist dit ook niet, leerde het laatst tijdens een cursus ehbo voor kinderen. En nog geef ik mijn oudste als hij niet lekker is ook wel eens gewoon 1 paracetamol hoor, als hij niet lekker is net voor het eten/slapen gaan. Vind het nooit echt een goed plan om een kindje voor paracetamol snachts wakker te maken namelijk. Maar goed, ik dacht; ik deel mijn net geleerde stof even met degene die dit lezen Succes!
Idd paracetamol en zorgen dat hij genoeg drinkt. Als je je echt zorgen maakt zou ik gewoon de huisarts even bellen trouwens, als is het maar voor je eigen gevoel. Beterschap voor je kleine mannetje in elk geval. @julia thnx voor de tip, dat wist ik nl ook niet
Adem in, adem uit! Als hij verder niet ziekig is zou ik geen paracetamol geven. Dat verhoogt alleen maar de kans op een stuiptrekking en bovendien betekent koorts dat het lichaam aan het herstellen is. Koorts is dus niet slecht voor het lichaam! Verder voldoende drinken aanbieden en niet te warm aankleden. Beterschap voor je uk.
Als hij er niet lekker van is, dan zou ik denk ik een zetpil geven. Of misschien een uurtje wachten en kijken wat er gebeurd, maar stijgt het door dan zou ik zeker een zetpil geven. Verder niet te druk maken. Kindjes hebben gemakkelijk hoge koorts. (tot 38.5 is verhoging volgens mij, daarna is het echt wel koorts!) Maar idd goed laten drinken en lekker laten slapen als dat lukt. En regelmatig temperaturen. Er heersen wat virussen
En een koortsstuip wil je echt niet hoor, heeft die van ons al twee keer gehad, net wat Julia zegt; om de zoveel uur een paracetamol geven, wij kregen van het zkh het advies om de 6 uur een paracetamol, ook even de bijsluiter lezen wat het max is voordat je eroverheen gaat. Succes, hopelijk daalt de koorts snel.
Als je kindje gewoon gaat slapen, waarom dan paracetamol geven? Ik vind dat mensen daar veel te makkelijk mee omspringen tegenwoordig...Beetje verhoging? Hup, duw d'r maar een paracetamol in Die koorts heeft een functie, die moet je niet altijd willen onderdrukken. Heeft je kind nu ècht pijn (denk aan oor/keel/ andere pijn) en lukt het slapen echt niet, dan zou ik het overwegen..Maar om het nu alleen maar te geven, terwijl je kindje het zonder ook wel red, dat vind ik tè gemakkelijk hoor...Paracetamol is en blijft een medicijn, mèt bijwerkingen (die niet misselijk zijn, zelfs al niet voor volwassen, laat staan voor een baby/klein kind), daar moet je niet àl te licht over denken! En je maakt daarbij de kans op een koortsstuip inderdaad een heel stuk groter...Brrr, moet er niet aan denken...
Ben het helemaal eens met Loetje, mensen duwen veel te snel al zon paracetamol in de bips terwijl ze vergeten dat het lichaam als het kindje koorst heeft dus al bezig is om hetgeen er niet goed is in het lichaam er uit te werken. Is je kindje er echt ziek van dat het niet wil eten, aan het jammeren is etc etc, ja dan zou ik inderdaad en pcm geven, maar is het niet nodig en gedraagt de kleine zich over het algemeen goed dan zou ik het echt achterwege laten hoor. Als er tandjes doorkomen kunnen dit 1 van de verschijnselen zijn, je moet niet te snel proberen de koorts e.d. te onderdrukken want het is alleen maar goed voor het afweersysteem van de kleine dat ze het zelf kunnen redden. Gewoon lekker bij je houden en alleen als het nodig is een zetpilletje geven.
Ik begrijp jouw reactie niet helemaal, sorry daarvoor, maar als ik jouw reactie lees komt het op mij over dat je kind een hogere kans heeft op een koortsstuip als je paracetamol / zetpil geeft? Ik begrijp dat mensen het over vinden komen dat er makkelijk wordt gedacht bij het geven van een paracetamol of zetpil, ik denk dat het bij ons anders is omdat onze dochter al twee keer een stuip gehad heeft en wij hierdoor -tevens op advies van de KA- 'makkelijker' omspringen met het geven van medicijnen...
Wanneer je kind (hoge) koorts heeft en je geeft een zetpil dan zakt de temperatuur snel..Zodra de paracetamol is uitgewerkt, stijgt de temperatuur weer net zo snel, tè snel waardoor het lichaam die plotselinge stijging gewoonweg niet kan verwerken met dus grote kans op een stuip.. Uitzonderingen zijn er altijd, zeker als je iets in overleg doet met een arts. Maar als je de reacties hierboven leest, dan wordt er gewoonweg gezegd; verhoging, geef maar een paracetamol, terwijl het in 9 van de 10 gevallen echt niet nodig is, omdat het kindje in kwestie alleen maar wat hangerig/huilderig is, maar verder wel slaapt etc...Komt ook voort uit de gemakkelijkheid van de huisartsen van tegenwoordig...Vaak als je belt kom je al niet verder dan de assistente die je simpelweg advisseerd maar een paracetamolletje toe te dienen, belachelijk gewoon Begrijp me niet verkeerd....Ik ben absoluut geen tegenstander van paracetamol, maar meer tegen de gemakkelijkheid waarmee het wordt toegedient...Ik heb zelf ook een stripje in huis, maar gebruik het zelden..Ik heb er al eens weg moeten gooien omdat ze over datum waren..Afgelopen dagen had ik zelf zieke kinders in huis, maar heb niets hoeven toe te dienen. Ja, ze hingen wat futloos op de bank, waren mieperig, hadden ook koorts (de 1 39,6 de ander 39,9), maar sliepen verder wel goed...Waarom zou ik dan een paracetamol geven?
doordat de temp van een baby door het geven van pcm zo snel zakt, stijgt de temp te snel wanneer deze uitgewerkt is wat dus inderdaad wat loetje zei een stuip in de hand kan werken, zo heb ik het tenminste van mijn ha begrepen, die er dus tegen is om als een kind maar een beetje verhoging heeft een pcm te geven. gr.sjaan
bedankt voor jullie reacties....voor hij slapen ging, gaf ik toch pcm want blijkt dat hij echt niet lekker voelde. Meestal als hij verhoging heeft, blijft hij gewoon lekker vrolijk en actief...maar vandaag niet...dus vandaar begreep ik dat hij echt niet lekker voelde. Ik ga om 2 uur weer tempen denk ik en eventueel nog pcm geven. Het is geen mooie dag als je dit soort dingen hebt.....hoop dat de koorts snel weg gaat...anders bel ik de HA. Heel erg bedankt voor jullie reacties....het maakt me toch ietsje rustiger.
Beterschap met je mannetje...Het heerst ook enorm hè, de griep, kan best zijn dat hij deze ook onder de leden heeft..
wat moeilijk is dat hij nog niet gewend is om uit een beker te drinken. Van zijn fles wilt hij alleen maar melk maar niet altijd...alleen op de fles tijd zeg maar. Dus ik gaf water of diksap met de lepel en hem de hele dag gesjouwen. Hoop dat dit alleen maar door tandjes (ook al ik niet begrijp hoe dat komt). Dank jullie wel hoor. Het is echt een steun voor mij.