Wat kan het zijn en wat kan ik er aan doen? Mijn dochter had vanmorgen nergens last van en opeens om 14.00 zijn haar billen kapot zo erg dat het gewoon bloed.. Ze is niet aan de diaree ofzo.. Wat kan ik er het beste aan doen?
Luieruitslag of een schimmeltje en ja, dat kan ook door een plasluier komen. Nevernooitniet sudocreme erop smeren. Dat kan flink bijten in open wondjes. Zinkzalf kan wel. Maar beter kun je de huisarts even bellen en vragen naar een antischimmelcreme. Verder zoveel mogelijk laten luchten en geen geparfumeerde billendoekjes gebruiken. Liefst een nat washandje.
Nat washandje heb ik net ook gedaan.. kun je niet de gewone miconazolcreme van kruidvat gebruiken? Of moet het echt via de ha?
Ik deed er wel sudocreme op, vond mijn dochter juist wel fijn. En daarmee was het zo over. Zij kreeg dit als er weer kiesjes of tandjes door kwamen.
Geen sudocreme daar zit parfum in ( parafine)dat kan juist het erger maken. T.s je dochter op een matje leggen zonder luier en insmeren met zinkzalf. Nacht luier heel losjes om je kleintje aan doen. Lucht gedroogd is het beste en je kan de huisarts wel bellen voor billetjes zalf vaak beter afgestemd en misschien iets beter voor je dochter en er over heen blazen het prikt en doet pijn en eventueel een zetpil voor de pijn.
Anti schimmel creme van kruidvat huismerk werkt hier goed. Op advies van het cb gekocht, en brand niet net als sudocreme.
In ieder geval inderdaad met een nat washandje schoon maken, dat brandt een stuk minder. En je kan eventueel vannacht maizena in de luier gooien, dan droogt het in. En voor de zekerheid een afspraak maken bij de huisarts of het geen schimmeltje is, anders blijft het elke keer opnieuw komen.
Ja hoor, dat kan prima. Er zit geen verschil in de miconazolnitraatzalf van het kruidvat-huismerk of van de apotheek. Je krijgt miconazolnitraat ook niet vergoed als je een recept van de huisarts hebt, dus qua vergoeding maakt het niets uit. Mijn zoontje is gevoelig voor schimmelinfecties in het luiergebied, wij halen het ook altijd bij de kruidvat. Dat is net wat goedkoper dan bij de apotheek. Belangrijk is dat je 2 weken blijft doorsmeren als de klachten weg zijn. En alles goed wassen wat in aanraking komt met het besmette gebied. Bijvoorbeeld de hydrofiele washandjes, doeken, etc. Minimaal op 60 graden om de schimmel te doden en kruisbesmetting te voorkomen.
Bedankt voor de tips! Volgens mij heeft ze er niet echt last van. Ze is net zo vrolijk als altijd gelukkig
Oja, bij het vermoeden van schimmel mag je nooit maïzena gebruiken! Dat zorgt voor extra gisting en doet de schimmel verder groeien.
Bij ons was het iedere keer een schimmel als het hardnekkige luieruitslag was die heel snel kwam opzetten, tot bloedens toe, en alleen maar erger werd bij de "gewone" voorzorgsmaatregelen. De huisarts dacht eerst dat het geen schimmel was maar "gewone" luieruitslag, omdat er bij een schimmel vaak typische witte vlekjes zichtbaar zijn of een witte gloed. Dat was bij mijn zoontje niet het geval, maar het was toch schimmel. Inmiddels heeft hij het vaker gehad, maar nog nooit witte vlekjes. Dat maakt het herkennen wel een stuk lastiger. De huisarts gaf toen aan dat het inderdaad niet altijd wit wordt. Toen hij klein was ging het samen met spruw (slecht drinken, huilen bij drinken, etc). Daardoor herkende ik het eerder: zowel luieruitslag als slecht drinken = schimmel. Nu is dat niet meer, maar komt nog af en toe schimmel in het luiergebied voor. Bij lichte luieruitslag smeren we zinkolie. Als het daar niet mee over gaat, maar alleen maar erger wordt, is het eigenlijk altijd een schimmelinfectie. We zien dan snel verbetering bij het gebruik van miconazolnitraat. Qua verzorging: Zinkolie is bij open uitslag een beter alternatief dan andere cremes. Zinkolie bevat namelijk een hoge concentratie zinkoxide (60%). Zinkoxide is de werkzame stof, en zorgt dat de huid samentrekt op de open plekjes. Daardoor geneest de huid sneller. Zinkzalf en veel andere producten bevatten veel minder zinkoxide, vaak maar 4 tot 10 %. Dit zijn prima verzorgende zalven voor lichte rode uitslag, omdat ze de huid soepel houden, maar zijn minder geschikt bij open wondjes. De combinatie miconazolnitraat en zinkolie wordt hier in het ziekenhuis aangeraden, het liefst gecombineerd met enkel wassen met water in plaats van met lotiondoekjes. 2x per dag miconazolnitraat, de overige keren zinkolie. Verder vaak verschonen zodat de huid zo droog mogelijk blijft. Deze combinatie werkt hier inderdaad perfect, en zorgt dat ook open uitslag weer goed geneest.
Hier bij doorkomen van tandjes ook gehad. Ik smeerde er bepanthen op, werkte super. Maar weet niet of dat met schimmel ook mag. Als dat het tenminste is...
Als je denkt aan schimmel zou ik inderdaad miconazolzalf erop smeren. Verder gewoon wat talkpoeder erop strooien. Ik zie bij mijn dochter al na één keer verschil. De wondjes trekken echt zo dicht.
Geen idee of het al genoemd is, maar bepanten voor baby/luieruitslag is hier het wonder middel! Hij verzacht ook direct het irriteren. Onze dochter heeft het ook weleens hoor. Dat ze opeens uit het niks luieruitslag krijgt! Dan heeft ze gewoon wat zuurdere ontlasting waar ze niet goed tegen kan... Maïzena helpt bij uitslag heel goed. Doe ik over de bepanten heen poederen, maar wel eerst een schimmelinfectie uitsluiten voordat je aan de Maïzena gaat
Hier werkt sudocreme.. Mijn zoontje had laatst ook open plekjes en huilen bij elke poepbroek! Schoonmaken met lauw water en dan was hij weer vrolijk. Sudocreme erop en hij geeft geen kik, blijft vrolijk, dus dat deert hem echt niet en het helpt bij hem gewoon het beste tegen luieruitslag. Was in de periode dat er een kies doorkwam.