Als je echt goede en duidelijke antwoorden wilt hebben Zou ik toch eens met de kvk praten, Hun hebben hier dagelijks mee te maken en die zouden dus ongetwijfeld het passende antwoord voor jou hebben. Misschien dat je dan ook samen met hun een plan van aanpak kan maken, ook zodat het voor jezelf allemaal duidelijk is een netjes in een mooi overzicht staat.
Ik wil franchise nemer worden van een organisatie, ga dan als consulent werken. Per client verdient het 410 euro. Ik vind het erg flauw en kort door de bocht om te zeggen dat ik er dan nog niet aan toe ben. Ga daar dan ook verder niet op in. Weet zelf wel beter. Heb een opleiding en al gevolgd. Wel is het hele kvk gebeuren mij onbekend en daar moet ik me dus in verdiepen. De organisatie heeft gezegd dat ik dan een eenmanszaak moet oprichten. Ik begrijp dat het niet zo makkelijk is en ga idd navraag doen bij de kvk. Bedankt!
Kijk uit hoor dat het niet zo'n 'vage' organisatie is met allerlei beloften die ze niet waar kunnen maken. En zorg in elk geval dat je niet zelf allerlei financiële risico's draagt, dek je goed in. Maar ook daar kan o.a. de KvK je over adviseren, heel veel succes!
Die opmerkingen slaan helemaal nergens op dat je er niet aan toe zou zijn. Elke persoon die als zelfstandige aan de slag wil gaan vraagt zich dit af en dat is heel verstandig. Succes!
Vraag ook goed het percentage na wat je moet afdragen aan de franchise organisatie. Dat kan soms echt ontzettend hoog zijn waardoor je onder de streep bijna niets overhoud en beter echt voor jezelf kan beginnen. Een eenmanszaak is een rechtsvorm. De rechtsvorm die jij aan je bedrijf wilt geven kun je aangeven bij de kvk. Bij een eenmanszaak is je zakelijke gedeelte ook privé. Dat houdt in dat je zelf persoonlijk aansprakelijk bent voor alle dingen die je doet in je bedrijf. Stel dat je failliet gaat zijn de schulden voor jou persoonlijk. Ook heb je bij genoeg uren recht op zelfstandigenaftrek en andere startersvoordelen. Voor een BV ligt dat allemaal iets veiliger en anders (bij een bv ben je directeur en sta je bij jezelf op de loonlijst met een salaris met daarbij behorende belastingen en administratie) maar daarvoor moet je langs de notaris maar dat is in jou geval helemaal niet van toepassing en niet rendabel om dat te doen door hogere kosten die daar aan zitten. Ook heb je nog onder andere de VOF en NV
Ja ik snap dat het een voorbeeld is. Maar verdien je dat aan de client of is dat wat hij jou betaalt? Het valt niet mee om zo te zeggen wat je dan over houdt, dat hangt ook af van je andere omstandigheden.
Heb je ook al een idee hoeveel cliënten je gaat krijgen per maand/jaar? Want je kan wel veel franchise kosten gaan betalen en weet ik veel wat, maar als dat geen garantie is voor klanten betaal je je straks scheel aan kosten en verdien je bijna niks. Ik ben voor mezelf begonnen en heb een omzet van ongeveer 400 per maand. Ik betaal GEEN btw, ben NIET ingeschreven bij KvK. Was ik allemaal wel van plan, totdat mannetje van KvK zei dat dat allemaal niet nodig is als je minder omzet per jaar maakt dan 10.000 euro. Mijn inkomsten geef ik dus gewoon op aan het eind van het jaar als freelance inkomsten. Daar gaat dan inkomstenbelasting af. Enne, voor mijn vak kon ik ook een franchise naam 'kopen'. Zou me 6000 euro kosten haha. Nee Dank U. Ben gewoon voor mezelf begonnen en het loopt goed genoeg. (heb er nog een andere baan naast)
Zonder KvK mag je ook geen reclame maken.. (dus geen visitekaartjes uitdelen, bv niet op een markt staan geen website etc etc) natuurlijk zijn er genoeg mensen die dat wel gewoon doen maar als ze erachter komen kan je weleens een probleem hebben
Blijkbaar valt iedereen over het feit dat ik bovenstaande heb gezegd.. Ik heb aangegeven dat ik de manier van vraagstelling simpel vond en niet vond passen bij iemand die wil gaan ondernemen.. dat jullie dat kort door de bocht vinden is jullie goed recht Echter vind IK de vraag die TS in beginpost stelt een onrealistische vraag.. TS geeft aan dat ze op internet op zoek is gegaan naar antwoorden en er niet uit kwam Dan vraag ik me toch eerlijk af hoe het kan dat zij al die verschillende factoren die belangrijk zijn bij het uiteindelijk berekenen van je winst uit onderneming en het bijbehorende percentage wat moet worden afgedragen heeft kunnen missen Inmiddels heb ik al die factoren ook opgenoemd zoals: Als TS dat, bij het openen van haar topic op een rijtje had gehad dan hadden we haar daar een eerlijk antwoord/berekening op los kunnen laten.. Overigens wil ik TS als serieuze tip geven om te starten met het maken van een exploitatie begroting en een liquiditeits prognose en met die informatie naar een accountant/administratiekantoor te stappen. Dan kunnen ze daar, aangevuld met gegevens als uren criterium etc. een reëel beeld geven van wat haar inkomsten, gebaseerd op haar persoonlijke situatie, zullen zijn.