eenmanszaakje

Discussie in 'De lounge' gestart door sammie01, 8 aug 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mvamberenkeenan

    mvamberenkeenan Fanatiek lid

    29 mrt 2007
    3.135
    0
    0
    Assistent-aangiftemedewerkster
    Assendelft
    Kijk, ik verdien misschien op jaarbasis maar 200 tot 300 euro netto voor mijn kleding. Als ik me alleen al laat inschrijven bij de KvK en de vereniging van huppeldepup ben ik al mijn centjes al weer kwijt, en daar heb ik niet echt veel zin in, het moet wel leuk blijven natuurlijk !
     
  2. sammie01

    sammie01 Actief lid

    3 apr 2006
    390
    0
    0
    ff niks
    ik snap je... het is bij mij wel de bedoeling dat het iets wat groter aangepakt gaat worden....
     
  3. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113
    Het is heel makkelijk.

    Als je een onderneming start moet je je inschrijven bij de KVK en dus ook belasting afdragen.

    Ik zou toch eerst een financieelplan maken. Je wilt het niet klein houden, dus kun je beter alles eerst mooi op papier hebben.

    Ja, inderdaad even "langs" de kamer van koophandel. Daar kunnen ze je alles prima uitleggen.
     
  4. smoekie

    smoekie VIP lid

    7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    ik zou eerst eens op papier zetten wat je kwijt bent aan onkosten voor het opstarten van je "bedrijfje" dan uit rekenen wat je minimaal zou moeten "verkopen" om wat winst te draaien...

    je kunt ook eerst een tijdje je "licht" opdoen, en opletten hoe veel uren je er straks uiteindelijk in hebt gestoken voordat je je daadwerkelijk laat inschrijven bij de kvk....al die tijd die je erin steekt moet je dan later bij elkaar optellen en ben je er meer dan 1225 uur aan kwijt geweest heb je weer recht op ondernemers aftrek plus startersaftrek (3 x in 1e 5 jaar)...

    je in laten schrijven bij de kvk verplicht je verders tot niets, enkel krijg je wel jaarlijks je belastingaangiftes binnen die ingevuld moeten worden, aangezien je een eenmanszaak wilt gaan beginnen, zal jij (men) daar zeker in het begin niet zo veel tijd aan kwijt zijn en zijn de kosten ook gericht voor het invullen van je belastingaangifte.


    als je het als hobby er bij wilt gaan doen moet je je ook goed laten informeren wat er allemaal bij komt kijken....

    ik weet niet precies wat je wilt gaan doen daarom is het ook niet zo makkelijk je 1-2-3 advies te geven want de werkzaamheden die je doet zijn die btw verlegd of zijn die voor je eigen rekening?

    kan je nu enkel zeggen, kijk goed hoeveel uur je er daadwerkelijk mee bezig denkt te zijn, kijk naar wat je denkt aan inkomsten binnen te halen, en wat je uitgaves zullen zijn....kun je daar goed van rondkomen (of later pas) dan is het interessant om je in te laten schrijven en alles officieel te laten doen....maar vergeet niet dat je van je inkomsten zo om en nabij 1/3 moet reserveren voor de belasting want gemiddeld ben je zo 1/3 van je winst kwijt aan de belastingdienst....

    succes en goed alles doornemen hoe de regels precies zijn voor je zometeen het "schip" in gaat doordat je denkt een "leuk plan" te hebben die niets opleverd dan ellende...

    groetjes smoekie
     
  5. sammie01

    sammie01 Actief lid

    3 apr 2006
    390
    0
    0
    ff niks
    smoekie heb je een pbtje gezonden
     
  6. greetje82

    greetje82 Bekend lid

    11 jul 2006
    575
    0
    0
    Provincie Groningen
    Doe het niet zoveel meer, ik koop af en toe een partijtje kindermerkkleding op ebay en dat verkoop ik dan via marktplaats per stuk weer door. Ik haal de leukste dingen eruit voor Nadine en heb nu al zoveel dat ik de komende jaren bijna geen kleding meer voor haar hoef te kopen :)
    Als je je er fulltime mee bezighoudt kan je er best wel aardig aan verdien.....maarja heb ook nog een baan en het is toch best wel veel werk allemaal.
     
  7. Niet meer actief

    Ik heb sinds vorig jaar ook een webwinkeltje. En ik heb toen voor dezelfde overweging gestaan. Omdat ik wel bij groothandels wil inkopen en de klant ook een stukje 'zekerheid' wil geven dat ie met een bonafide bedrijfje te maken heeft, heb ik me dus wel bij de KvK ingeschreven. Dit kost jaarlijks zo'n 70 euro.

    Zodra je ingeschreven bent, komt de belastingdienst vanzelf bij je aankloppen. Ze willen van je weten hoeveel je verwacht te gaan omzetten, hoeveel winst je denkt te gaan maken etc. En dan kun je kiezen of je wel of niet als 'ondernemer voor de inkomstenbelasting' gezien wil worden. Let op, dit hangt dus af van hoeveel je verwacht te gaan verdienen! In mijn geval blijft het inkomen ruim onder de grens (tis een uit de hand gelopen hobby) en ik ben dus GEEN ondernemer voor de inkomstenbelasting. In de praktijk houdt dat in dat ik dus m'n inkomsten opgeef op mn aangifte als 'resultaat uit overige werkzaamheden' en dus niet als 'resultaat uit bedrijf'. Daarmee komt het in een andere box terecht én hoef ik geen administratie bij te houden!

    Voor de btw ben je altijd ondernemer, als je tenminste zaken doet waar btw in omgaat. En in de meeste gevallen is dat zo. Maar dat is op zich heel simpel, hou gewoon je bonnetjes bij en 1 keer per jaar doe je die aangifte (ook dit vraag je gelijk bij de eerste keer aanmelden aan, dat je niet 4x maar 1x per jaar wil doen).

    Ik vind het dus helemaal niet veel werk om het officieel te doen, heb er amper omkijken naar.

    Ik heb overigens geen aanslag gehad van het bedrijfsschap detailhandel, ze vinden me blijkbaar niet interessant genoeg (had het wel verwacht).

    Als je meer wilt weten kun je me altijd pb'en hoor, dit is mijn 2e kleine onderneminkje, dus weet er wel een beetje wat van (niet al te veel hoor hihi).

    Groetjes
    Joldeg
     
  8. sammie01

    sammie01 Actief lid

    3 apr 2006
    390
    0
    0
    ff niks
    joldeg ik heb je een pbtje gezonden
     
  9. sammie01

    sammie01 Actief lid

    3 apr 2006
    390
    0
    0
    ff niks
    joldeg heb je mijn pbtje al ontvangen?
    volgens mij doet ie het niet!?
    ik wou nog een vraag stellen
    ik zag dat jij een site...
    je hebt liks op je pagina staan?
    hoe kom je daar aan?
    hoe heb je dat allemaal aangepakt?
     
  10. Nikita23

    Nikita23 VIP lid

    31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Ik ben het helemaal met je eens, dat het niets opleverd als je het legaal gaat doen, maar ik hoop dat de topicstarter dit toch anders gaat doen: Als de belastingdienst je komt controleren, en dat komen ze vroeg of laat doen, krijg je niet alleen een aanslag (winst, ziekenbende, omzetbelasting etc.) maar ze gaan ook schatten hoeveel ze denken dat je omgezet hebt. Ze kijken niet naar dat wat je bijgehouden hebt, dit is namelijk na langere tijd beperkt controlleerbaar voor de belastingdienst. Ze gaan je dan dus gewoon een aanslag (+ boete) opleggen zonder dat jij invloed hebt op de hoogte daarvan. Met opmerkingen als: Het was maar 300 op jaarbasis ed doet de belastingdienst niets. Ze hebben er simpelweg geen boodschap aan! Dus kijk uit!

    Wil niet bekend worden hier op het forum, maar wij hebben er inmiddels ruime ervaring in. We zijn er na een aantal jaar ook even mee onderuit gegaan. Daarna hebben we het gelukkig weer snel op de rails gekregen, omdat ons bedrijf ineens een stuk winstgevender werd in die periode, zodat we de belastingboete snel hadden kunnen terugbetalen.
     
  11. Niet meer actief

    Ik heb je intussen ook al terug gepb't hoor.
     
  12. Lisette28

    Lisette28 Fanatiek lid

    21 feb 2006
    1.439
    0
    0
    Delft
    ken je die boekenserie "voor Dummies"?
    Volgens mij hebben die ook een deel dat gaat over het opstarten van een webwinkel. Deze misschien aanschaffen? Is online te bestellen!

    off-topic: uw baby's eerste jaar voor Dummies is supercool, ook voor mannen!

    Veel succes ermee...
     

Deel Deze Pagina