Eenvoudig kerstdiner

Discussie in 'De lounge' gestart door Naturel, 27 sep 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.537
    11.095
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    De AH heeft altijd best wel goede dingen in hun feestdagen assortiment.
    Vooral de aardappelgratin in truffelroomsaus. Echt zoooo lekker.
    De beef wellington vond ik niet zo, maar goed dat lag denk ik meer aan mijn oven. Qua smaak was het wel goed, alleen een beetje taai.
    Verder ook super veel vega rollades e.d.

    Vond het allemaal best goed te doen.
     
    Chillin vindt dit leuk.
  2. Mop81

    Mop81 Fanatiek lid

    9 nov 2013
    4.023
    2.415
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Wat is dat toch met die stoofpeertjes?? Aten wij vroeger ook met kerst. En verder dus echt nooit. Typisch kersteten ofzo? Vind er niks aan die dingen.

    Als toetje zou ik lekker vanille ijs doen met chocoladesaus en een mini stroopwafeltje oid. In een leuk glas, ziet er altijd feestelijk uit.
     
  3. Naturel

    Naturel Fanatiek lid

    5 sep 2013
    1.543
    267
    83
    Noord-Holland
    Warme stoofperen eet ik graag het hele najaar, koude stoofperen vindt ik een lekkere zoete welkom bij het vlees :cool:
     
  4. Naturel

    Naturel Fanatiek lid

    5 sep 2013
    1.543
    267
    83
    Noord-Holland
    Mijn hoofd draait overuren. Ik heb mijn schoonmoeder gesproken en die vindt het zeg maar notdone als we het simpel houden. Ik ben dus heel benieuwd wat jullie maken deze kerst en wat jullie budget is? Wie weet haal ik daar nog inspiratie uit.

    Wij zijn met 10 volwassenen en 9 kinderen. De meeste volwassenen eten graag vlees, dus misschien is de winterbbq zo'n slecht idee nog niet. Er zitten bij de kinderen selectieve eters. Mijn kind eet eigenlijk alleen patat en pannenkoeken. Mijn schoonmoeder vond de pizzarette een goed idee, maar het is bij ons. Dan vind ik dat ik mijn eigen kind meer tegemoet moet komen.
     
  5. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.513
    7.310
    113
    Sorry, die kon van mij de rambam krijgen :|
     
    Chillin, Nellie4 en Fruity90 vinden dit leuk.
  6. Oilell

    Oilell Fanatiek lid

    8 okt 2018
    2.878
    3.849
    113
    Vrouw
    Mijn schoonmoeder zou de mededeling krijgen dat ik er in dat geval van uit ga dat zij de hele mikmak organiseert en betaald. En de vraag hoe laat ze ons dan precies verwacht met kerst, want dat ik het dan lekker bij haar laat.
     
    Chillin en Felice vinden dit leuk.
  7. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.660
    9.575
    113
    #27 MadeInUSA, 22 okt 2022
    Laatst bewerkt: 23 okt 2022
    Het is oktober... ik heb dat 2 maanden vooruit echt nog niet bedacht.

    Je verwacht een grote groep. Dan wordt het hoe dan ook al snel prijzig. Wordt er echt verwacht dat jij dit volledig gaat hosten en betalen?
    Ik zou dan toch tenminste aansturen op dat mensen de drankjes, de nagerechten en iets bij de koffie meenemen.
    Verder kan het niet anders dan dat het vrolijk chaotisch wordt met 19 man. Dan zit je toch al niet aan 1 tafel met zn allen en ga je natuurlijk geen drie gangen keer 19 bordjes culinair opmaken. Gewoon een buffet maken. Je kan voor Italiaanse stijl gaan, stijlvol, lust iedereen en is niet te ingewikkeld. Antipasti in de zithoek voordat je werkelijk aan het diner begint. Een goede tomatensoep met brood/crackers. En dan verklaar je het buffet voor geopend en kan jij ook gewoon gaan zitten. Salades. Een mooi stuk rund/lamsvlees. Groentegerecht, bijvoorbeeld met pompoen of courgette in de hoofdrol. Of een melanzane alla parmigiana, zaaaaaalig. Pasta's en gnocchi oid. Als je geen groot gebraad als middelpunt neemt (iets wat qua moeite-versus-indruk ratio zo voordelig is dat het in elk menu een goed idee is) dan kan je nog de show laten stelen door een zeevruchtenpasta. Ziet er spectaculair uit maar gemiddeld genomen zal er minder van gegeten worden dus kan je met relatief weinig dure zeevruchten toe. Ijs (stuur je zwager langs een goede ijssalon) en tiramisu. Verschillende lekkere koekjes bij de koffie.

    Of je duikt langs dezelfde lijnen de Midden Oosterse keuken in. Mezze, een linzensoepje en dan een tafel vol mooie schalen met warme smaken om met z'n allen uit te delen. Couscous, groentestoof, lamsbout, kebab van je bbq, kip uit de oven, tabbouleh en een rijke salade met witte kaas en sinaasappel en gerookte amandelen, rijst met saffraan, fesenjoon (kip in een saus van walnoten en granaatappel, lelijk maar spectaculair), tover nog wat met filodeeg, de mogelijkheden zijn eindeloos. Saffraanijs toe zou het afmaken, maar kan lastig aan te komen zijn. Je kan voor arabische pudding gaan, een ijstaart maken met amandel, pistache en rozenblaadjes erin, kunefe maken (mozzarella en sliertjes in de oven, met veel boter en suiker) De baklava bij de koffie laat je afhalen bij een goede Syrische banketbakker.

    Qua feestelijk family style menu zit je met deze twee keukens het beste denk ik!
     
    Naturel vindt dit leuk.
  8. esklessebes

    esklessebes VIP lid

    23 mrt 2014
    6.456
    3.312
    113

    Alsof de pizarette niet simpel is :roflmao::rolleyes:

    Het is bij jullie en doe dus lekker wat voor jou goed voelt, misschien een pizarette aan een aparte tafel met schoonmoeder:roflmao: en de rest een heerlijk simpel 3/4/5 gangen menu!
    En de kindjes wat ze heerlijk vinden dan zijn ze ook in hun nopjes, tafel met een stapel pannenkoeken/poffertjes met versiersels. Hebben ze gelijk iets te doen. Of patat en broodjes hamburger die ze zelf mogen bouwen:);)
     
    Nellie4, Felice en Naturel vinden dit leuk.
  9. Indiana

    Indiana Fanatiek lid

    3 mei 2015
    1.036
    1.271
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Maar wat je van plan was is toch prima?! Als je schoonmoeder luxe verwacht moet ze lekker in een sterren restaurant gaan eten :confused:
    Je was redelijk uitgebreid van plan, wat is daar te simpel aan?
    Ik zou denk ik niet meer met je schoonmoeder overleggen en lekker doen zoals je van plan was. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat nu elk jaar overtroeft moet gaan worden, gaat toch om de gezelligheid van bij elkaar zijn?!:rolleyes:
     
    Chillin, Nellie4, Naturel en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. Sophy

    Sophy VIP lid

    28 aug 2011
    5.760
    2.625
    113
    Noord-Holland
    Jouw huis, jouw budget.. als jullie van simpel maar lekker eten houden, kan je schoonmoeder er vast nog wat van leren. Het gaat immers om het samenzijn :) blijf bij jezelf, maak wat jij wilt :)
     
    Chillin, Nellie4, Naturel en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  11. GoldenClown

    GoldenClown Niet meer actief

    Ik heb gisteren mijn extra vriezer ontdooid, kwam 12 bakjes stoofperen tegen, heerlijk door de vanillevla. Had van het voorjaar een goedkope partij gescoord, was half dagje werk om te schillen, maar zalig!
     
    Huismuisie vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina