Dag meiden, Toen ik erachter kwam dat ik zwanger was zat ik in mijn 2e jaar van mijn HBO studie. Ik ben gestopt en heb inmiddels een dochter van 5 maanden. Mijn intentie is om mijn studie af te maken en ik heb mezelf aangemeld om in september weer voltijd aan de slag te gaan in het 2e jaar. Maar nu september steeds dichterbij komt word ik een beetje angstig, of het allemaal wel gaat lukken. Ik heb altijd moeite met studeren gehad, kan me moeilijk tot dingen zetten en ik ben bang dat ik het niet ga redden. Ik ben alleenstaand en de vader van mijn dochter is niet in beeld dus ik heb alleen de zorg over haar. Mijn moeder wilt 1 á 2 dagen in de week oppassen en daarnaast twijfel ik tussen een gastouder of een kinderdagverblijf. Van de overheid kan ik kinderopvangtoeslag krijgen dus dat is erg fijn. Maar ook over het financiële gedeelte maak ik me zorgen. Ik heb hiervoor meerdere HBO studies gedaan en deze niet afgemaakt dus ik heb niet veel studiefinanciering over. Dit betekent dat ik 2,5 jaar alles moet gaan lenen en dus straks met een gigantische studieschuld zit. Zijn er hier alleenstaande moeders die voltijd studeren of hebben gestudeerd? Ik weet dat het heel zwaar gaat worden maar ik ben een beetje opzoek naar opbeurende woorden, succesverhalen en/of tips.
Ik studeer voltijd aan de universiteit. Heb het een tijdje alleenstaand gedaan, maar ben nu weer samen met de vader van mijn zoontje. Wel woon ik nog alleen met mijn zoontje, en komt logischerwijs het grootste gedeelte van de zorg op mij terecht. Het is pittig, ik heb een behoorlijke studie achterstand en ook een fikse studieschuld. Maar het kan wel! Toen ik begon aan mijn studie heb ik me er op ingesteld dat ik mijn studie niet binnen 4 jaar zou gaan halen, dat is praktisch onmogelijk met een kind (of je moet echt heel makkelijk kunnen studeren). Ook heb ik me ingesteld op een dikke studieschuld. Baal ik daarvan? Ja, maar tegelijkertijd zie ik het ook als een investering in de toekomst en als je ergens voor moet lenen dan maar voor een studie. Als dit echt is wat je wil moet je er voor gaan! Het kan nu nog! Hoe ouder je wordt, hoe groter de stap wordt om weer te gaan studeren. Heel veel succes!
Hoi! Nou ik sluit me aan bij de reactie hierboven mij. Ik heb weliswaar een partner, maar ik heb de volledige zorg voor mijn kind en een studie en een huishouden etc etc. Ook ik heb gekozen voor een studieschuld. Ook ik zie het als investering. En ik heb ervoor gekozen mijn zoontje naar de crèche te sturen. De beste keus van mijn leven. Jochie bloeide helemaal op en leerde daar zoveel!! Wat heeft geleid tot een goede start op de basisschool. Op een geven moment wilde hij echt niet meer naar oma en opa, hij wilde met kindjes spelen, samen eten etc. Voor mij was de crèche dus perfect. Met kind nummer twee ga ik ook weer maar de crèche en mijn studie loopt nog altijd op rustig tempo door. PB maar als je wilt. Succes met keuzes maken!!
Hoi Ik zou zeggen doen! Je wordt er alleen maar beter van. Ik ben afgelopen september begonnen met een studie. Ik kan met trots zeggen dat ik het jaar met mooie resultaten heb afgesloten. Ja het is vermoeiend en druk.. maar de kleine geeft je zoveel motivatie Ik heb liever een studieschuld dan dat ik het ergens anders heb. Het is een investering... niet alleen van jou maar ook van jouw kindje. Pb maar als je wilt! Succes
Ik heb eigenlijk ook een vraag. Ik wil in sept beginnen met de SPH. Ik ben ook alleenstaand maar maak me vooral zorgen om de financieen.. Ik zal maximaal lenen maar redt je het daar wel mee.. ik vind het zo lastig inschatten.
Maar de vraag is eigenlijk.. Heeft studiefinanciering en lening invloed op je toeslagen van de belastingdienst? Ik kan het nergens vinden
Nee want studie financiering word.niet gezien als een inkomen.Ik studeer ook met kind ben alleenstaande mama van mijn oudste en ga pas over maand samen wonen met de vader van de jongste die opkomst is al houd hij zijn eigen huis ook.Ik krijg alles gewoon volledig studie en leen volledig en ernaast dan volledige toeslagen word nergens op gekort enige waar je op gekort kan worden is als je naast je studie werkt en meer dan 1000 pm bij verdiend maar dat is met een kind zo goed als onmogelijk.