Janneke, dat is hier ook zo. Ze verwacht veel van school (dan mag ik boekjes lezen he?) en geniet erg van samen ergens mee bezig zijn. Maar goed, ik merk wel dat het op haar tijd gaat, en op school moeten er straks ook bepaalde dingen. Lichamelijk is zij ook juist vlot, maar dat betekend dat ze een handstand en een radslag oefent, en aan de ringen kan zwaaien, maar er komt ook een stukje 'moeten' bij op school, en als mevrouw ergens een hekel aan heeft Daarbij is ze wel snel onder de indruk van dingen, en juist daardoor zou ik haar nu niet tussen de kleuters zien. Ze zou zich daar echt door omver laten lopen de eerste tijd, zowel fysiek als emotioneel. Ze begrijpt soms misschien juist teveel en kan daar van slag door raken. Ze loopt niet soc-emotioneel achter, maar neemt het veel serieuzer. Ze kan bijvoorbeeld amper spelen op de PSZ als er nog een kindje huilt om z'n moeder. Daar raakt ze dan door van slag, neemt dat zo hoog op. Beetje gevoelig typetje ook wel. Wat we binnenkort gaan doen is kijken bij kleutergym. Dat is van 3,5 tot 6 jaar, dus wie weet dat ze zich daar een beetje uit de voeten kan de komende tijd, kunnen wij ook eens zien hoe ze is met oudere kinderen! Het lastige is dat het koppie zo hard gaat he... Julia leert nu haar eerste woordjes lezen en pikt steeds meer op. Daar zullen ze dus echt wel wat mee moeten op school, op een of andere manier. Misschien dat ze al een klas zal overslaan een keer, dus dan liever niet nu al, kan altijd nog!
Nee niet overwogen. Heb een kind dat cognitief zeer voorloopt, maar er komt zoveel meer bij kijken als ze starten op school. Hele grote klas, veel minder aandacht van de juf, zelf naar de wc, zelf dingen vragen, op een schoolplein met veel andere en grotere kinderen, enz. Dochter is meer naar de psz gegaan en gewoon met vier jaar gestart. Was goed zo.