Vaginaal bevallen na subtotaalruptuur/3e graads ruptuur

Discussie in 'De bevalling' gestart door Amertje, 17 apr 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Amertje

Amertje Actief lid

30 mrt 2015
    255
    0
    16
    Zwolle
    Dag dames,

Even op zoek naar kennis & ervaring:
    Bij onze dochter ben ik thuis bevallen. Goede herinneringen aan, alleen bleken mijn weeën zo heftig dat ze er ineens uitschoot (vk kon me niet eens mer de opdracht geven weg te puffen) met als gevolg een 3e graadsruptuur. Op de OK gehecht (anderhalf uur) en na afloop eigenlijk geen klachten gehad. (behalve dat het normale formaat tampon er tegenwoordig uitzakt)
    Nu was ik laatst bij de bekkenfysio omdat ik wat verrekt had en die dacht dat het normaal was na zo'n ruptuur met een keizersnede te bevallen. Terwijl de gyn bij de nacontrole aangaf dat ik gewoon weer thuis mocht bevallen van een 2e. Ze heeft toen overigens geen lichamelijk onderzoek gedaan omdat ik geen klachten had (was na 6 weken): geen pijn, normale toiletgang (nog wel ff met hulp van zakjes macrogol) en controle over ontlasting. Bij de moederfit ook goed bekkenbodem kunnen blijven oefenen dus echt geen klachten.
    Maar goed, sinds dat bezoekje aan de bekkenfysio ben ik toch ff gaan googlen en ik vind nog best veel die een KS moesten na 3egraads/subtotaal. Heeft dat te maken met eventuele klachten die toch overgebleven zijn? Of verschilt dat gewoon per gyn?

Bij het nagesprek met de VK destijds al wel besproken dat ik bij een volgende eerder zal moeten wegpuffen en dat het sowieso liggend bevallen wordt (was bij dochter ook al). Had me dus ook al voorgenomen daar beter op te richten in de voorbereiding. Maar de twijfel is er wel.

Iemand met kennis/ervaring hierover? Vond wel wat oude topics maar die waren en al dicht en al 5-7 jaar oud. Medische wereld blijft als een malle ontwikkelen natuurlijk.

2. teuntje83

teuntje83 Fanatiek lid

11 nov 2015
    1.891
    82
    48
    Ik had bij de eerste een subtotaal ruptuur.
    Maar heb niks gehoord over een niet vaginale bevalling ofzo..!?
    Volgens mij alleen keer een twijfel gehoord, bij een stagiaire in combi met de verloskundige, of je dan niet standaard in het ziekenhuis moest bevallen. Maar dat hoefde niet perse. Maar dat wil ik zelf wel ;)

Dus de info die jij nu schrijft is nieuw voor me..

3. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    Ik heb bij mijn errste bevalling ook een subtotaalruptuur gehad. Er is bij mijn tweede zwangerschap nooit gesproken over een keizersnede. Ik heb wel mijn angst besproken om weer zo te scheuren. Tijdens mijn tweede bevalling hebben ze het litteken goed in de gaten gehouden. Toen de druk op het litteken te groot werd, hebben ze een knip gezet. Beter gecontroleerd een knip dan dat het oude cultuur weer open scheurt zei mijn verloskundige. En ze had gelijk want de knip was met 15 min gehecht en heb er geen pijn aan gehad.

4. LSQ

LSQ Niet meer actief

Ook ik heb bij de eerste een subtotaal gehad. Er is toen met de tweede niets gezegd over een ks of in het ziekenhuis bevallen.
    De tweede bevalling is prima verlopen en wel wat gescheurd, maar zeker geen subtotaal.

5. Koekie1

Koekie1 VIP lid

31 jul 2013
    5.678
    2.001
    113
    Vrouw
    Hier bij de 1e ook een subtotaalruptuur gehad en ik beval gewoon lekker thuis. (Hoop ik). Het woord zkh of keizersnede is hier niet gevallen.
    Ben benieuwd hoe het de komende bevalling gaat.

6. MvanJess

MvanJess Lid

13 nov 2016
    12
    0
    1
    NULL
    NULL
    Bij mijn eerste had ik ook een sub Totaal ruptuur. Nu 33 weken zwanger krijg ik een keizersnede. Dit omdat ik het zelf wil en geen natuurlijke bevalling meer aandurf. De vk heeft het 28 weken lang uit mijn hoofd proberen te praten maar dat Is ze niet gelukt. Mijn lijf mijn beslissing! Gelukkig heeft de gynaecoloog mij wel meteen begrepen en mag ik dus kiezen. Loop overigens wel bij de psycholoog en volg de edmr therapie vanwege mijn angst en trauma. Ze geven het inderdaad echt niet weg maar ik heb me niet uit het veld laten slaan.

7. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Is een badbevalling wat ?
    Dan heb je niet te maken met zwaartekracht en kan je toch alle houdingen aannemen. Daarnaast word je perineum week wat zorgt voor minder uitscheuren :)
    Ook voor dit geldt, iedere bevalling is anders.

8. Chels89

Chels89 Bekend lid

22 apr 2014
    799
    128
    43
    Toen ik na 6 weken op controle moest bij de gyn was ze verbaast dat ik geen klachten had en zei ze dat ik bij de volgende bevalling wel natuurlijk kon bevallen maar ik absoluut de pers weeën tegen moest gaan houden want anders kon de schade wel groot zijn en met pech blijvend. Of zij is eerlijk of ze overdrijft haha want van andere vrouwen lees ik alleen maar dat zij horen dat ze prima normaal kunnen bevallen zonder poespas, hooguit een knip.

9. Boekje

Boekje Lid

15 mrt 2016
    93
    4
    8
    NULL
    NULL
    Ik heb bij de eerste een totaal ruptuur opgelopen. Gelukkig weinig blijvende schade. Mijn vk zei dat het eraan ligt waardoor je een (sub)totaal ruptuur krijgt, of je bij de tweede weer mag bevallen. Bij mij is er gebruik gemaakt van een vacuumpomp en daarna een verlostang en daardoor ben ik uitgescheurd. Van de tweede mocht ik dus gewoon bevallen. Ik ben toen wel weer uitgescheurd in mn perineum, maar niet zo ver als de eerste keer (gelukkig). Omdat jouw weeën zo heftig waren en je ze niet goed kin weg puffen, ben jij waarschijnlijk zo ver uitgescheurd. Als dat bij je tweede beter gaat, scheur je waarschijnlijk dus minder (of misschien wel niet ;). Veel succes in ieder geval!

10. MamaLe

MamaLe Fanatiek lid

28 mrt 2015
    1.998
    221
    63
    Bij de eerste ook subtotaal en woord keizersnede is ook nooit gevallen. Niet bij de nacontrole, niet bij de vk en niet bij de bekkenfysio waar ik liep ivm bekkenpijn (erfenis van mijn bevalling). Ik had subtotaal na een lange bevalling waarbij dochter met opgeslagen hand mbv vacuümpomp is geboren. Toen een knip gehad die de verkeerde kant op scheurde.
    Mijn vk gaf aan dat ik wellicht ook op handen en knieën kon bevallen om minder druk te zetten op het perineum.

Uiteindelijk ben ik 7 weken geleden bevallen (op mijn rug) dl lag goed (dus geen handjes naast het hoofd) en was 400 gram lichter dan de oudste maar toch heb ik weer een subtotaal gehad, wel een mindere gradatie dat de eerste keer en gelukkig deze keer ook geen last van gehad. Ze kwamen er overigens pas op de ok achter waar ik heen was gebracht ivm veel bloedverlies.

11. Amertje

Amertje Actief lid

30 mrt 2015
    255
    0
    16
    Zwolle
    Geruststellend, zoveel verhalen van vrouwen die een 2e x gewoon vaginaal zijn bevallen!

Gelukkig heb ik het hier niet, zoals Mvanjess (goed trouwens dat je hulp zoekt, hopelijk heb je baat bij de EMDR!) als traumatisch ervaren. Lag echt met dochterlief op de borst te genieten en vroeg aan VK; 'ben ik ook nog wat gescheurd?'
    'ehm... ja, ik ben even aan het kijken of ik het hier kan hechten of dat het toch even op de OK moet'.
    Het ging echt allemaal heel relaxed. Meest pijnlijke vond k nog de spierpijn s nachts (4 u begonnen weeén, 1443 is ze geboren, 18-1930 op de OK geweest en wegens 2 x flauwvallen toch nachtje gebleven) in m'n grote bilspieren. Tijdens het hechten lag ik natuurlijk met m'n benen rechtomhoog in de beugels. in een hoek van 90 graden. Met een ruggeprik (zadelblok). AU!! Ik heb s nachts de verpleegkundige gebeld voor paracetamol. Zij dacht vanwege de hechtingen, maar nee, ik wilde ze omdat ik vanwege de spierpijn niet kon slapen.

Zal het er met de VK nog wel over gaan hebben denk ik. Perineum goed week houden tijdens bevalling zal idd wel handig zijn. Badbevalling ben ik geen voorstander van. We gaan 't zien. Morgenavond intake VK. Eerst maar eens kijken of 't allemaal ok is met uk.

12. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik heb bij de eerste ook een totaalruptuur opgelopen. Het was daar een combi van een kind met groot hoofd, weeenstorm en kind met ademnood waardoor een vacuumpomp nodig was. Ze hebben me geknipt, maar ben alsnog over de andere zijde gescheurd. Dat puzzelwerkje hebben ze op de OK gehecht. Ik had in eerste instantie ook niet door dat het zo erg was. Tot de gyn op dag 3 het echt duidelijk maakte door te zeggen dat ik "echt aan flarden lag". Toen pas snapte ik waarom ik zoveel last had..

Bij het nagesprek zij de gyn dat ik in principe gewoon weer vaginaal mocht bevallen, aangezien ik weinig restklachten had.

Bij de VK bij de zwangerschap van de tweede werd hetzelfde gezegd. Wel moest ik preventief een knip, om te voorkomen dat die oude wond weer helemaal zou inscheuren.
    In het begin was het een optie om thuis te bevallen, maar bij een echo rond de 32 weken bleek dat nr2 ook een bovengemiddeld hoofd had en is er overleg gepleegd. Ik mocht toen "medium risk" bevallen in het ziekenhuis. Dat is een bevalling met eigen VK, maar met een verpleegkundige van het ziekenhuis. Als het dan misgaat heeft die verpleegkundige de nodige informatie al en kan de VK beter overdragen aan de gyn.

De bevalling ging prima, thuis begonnen en toen de weeen goed op gang waren naar het ziekenhuis. Gezellig met mijn VK en haar stagiare , tot mijn weeenstorm weer begon. In 5 kwartier van 4 naar 10 cm en toen kon ik persen, idd met een preventieve knip. Na 3 kwartier was de kleine er en was er niks geks gebeurd, behalve dan zijn hand die naast zijn hoofd eruit kwam (superman-bevalling). Alleen het hechten was erg naar omdat de verdoving zich niet goed verdeelde door het littekenweefsel van bevalling nr1. Dat was niet grappig.

2 uur na de bevalling naar huis en ik zat diezelfde avond weer op mijn stoel te eten, had eigenlijk weinig last en had zelfs het idee dat alles "nog beter in elkaar zat" dan na de eerste bevalling...

13. anoniem02

anoniem02 Actief lid

22 mrt 2016
    411
    212
    43
    Bijzonder om te lezen over een knip die preventief gezet werd om de oude wond hopelijk te ontzien!!
    Ik ben 2 weken geleden bevallen van de 2e. Bij de 1e heb ik helaas een totaal ruptuur opgelopen. Ik wilde nu wederom natuurlijk bevallen. De gyn heeft destijds gezegd dat ik wel voor een KS zou mogen kiezen. Het lijkt mij echter vreselijk om met een KS 'te bevallen' Een TR geeft trouwens geen recht op een medische indicatie.
    De rupturen zijn bij mij helaas niet te voorkomen ivm stortbevallingen. (1e binnen 5u met 15 min persen en de 2e in 3u met 5 min persen) Dit keer hebben we geprobeerd het weefsel te versoepelen mbv warme washanden, maar een storm van persweeën zorgde ervoor dat onze dochter binnen 5 min persen geboren werd. En helaas mijn perineum voor 2/3 gescheurd. Deze ruptuur heeft de natuurlijke weg opgezocht, wat altijd beter is voor de genezing dan een knip, bovendien is littekenweefsel toch al niet meer functioneel. Zo is mij het uitgelegd.
    Heb behoorlijk veel last van bekken en bekkenbodem nu, maar het lukt mij wel om ontlasting en urine op te houden. Nu weer het traject van herstel en oefenen in.
    Hier ook van te voren goede gesprekken gehad en duidelijke punten opgesteld, maar tijdens de 2e bevalling was er geen houden aan. Dus het was echt niet te voorkomen en bij de 1e ook niet.
    Sommige vrouwen scheuren sneller uit dan anderen zei mijn VK en het gaat zo snel dat het ook niet valt weg te zuchten.

14. 2107

2107 Actief lid

20 nov 2015
    188
    43
    28
    Hier ook totaalruptuur bij de eerste, incl. gescheurde kringspier. Er werd mij, direct na de bevalling, door de gyn gezegd dat ik bij een 2de voor een ks mag kiezen. Had een extreem groot kind (P98) Nu 13w zwanger van de 2de. Ik ben er nog niet over uit wat ik ga doen. Ga afwachten hoe groot deze wordt en maak aan het einde van m'n zwangerschap de beslissing. Word sowieso met 38w ingeleid. Dat vind ik al een heel fijn idee!

15. dreumesje

dreumesje VIP lid

7 jan 2014
    7.561
    1.863
    113
    Vrouw
    Ik had bij de eerste een subtotaalruptuur, ben thuis bevallen maar moest naar het ziekenhuis om gehecht te worden.

Bij de tweede was ik bang om te bevallen vanwege het uitscheuren, dat heb ik besproken met de VK en ze stelde mij gerust. Ik ben weer thuis bevallen met de Vk die mij toen gerustgesteld heeft. Alles ging goed en ik hoefde maar 1 hechting voor de zekerheid. Mijn jongste zoontje was ook een stuk kleiner dan mijn oudste zoon dus dat scheelde ook.

16. Emm27

Emm27 Fanatiek lid

24 mrt 2013
    1.906
    386
    83
    Bij de eerste een subtotaal ruptuur, op Ok gehecht. Heel veel last ervan gehad helaas!
    Bij de tweede was precies mijn oude ruptuur gescheurd alleen is het nu wel op de verloskamer gehecht, totaal geen last van gehad

Deel Deze Pagina