Gang van zaken ziekenhuisbevalling

Discussion in 'De bevalling' started by Wendy06, Jan 15, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Wendy06

Wendy06 Actief lid

Jun 26, 2006
    437
    0
    0
    Velserbroek
    Hallo Meiden!

Bij mijn vorige zwangerschap zou ik in principe thuis bevallen maar nadat de verloskundige bij mij thuis kwam besloot ze toch dat we naar het ziekenhuis moesten. Achteraf was ik daar heel blij mee want nadat mijn dochter geboren was verloor ik heel veel bloed en was het goed dat er meteen goed voor mij gezorgd werd.

Nu ben ik dus weer zwanger en moet sowieso in het ziekenhuis bevallen vanwege vorige keer. Dat vind ik prima uiteraard. Echter vandaag kreeg ik te horen van de VK praktijk dat ik vanaf 37 weken onder de gynacoloog val. Ook prima natuurlijk dan heb je zo iemand maar vast gezien. Maar dit betekent ook dat zodra de weeen begonnen zijn ik (wij) zelf maar moet bepalen wanneer we naar het ziekenhuis gaan. Er komt niemand meer bij mij thuis om te controleren hoe het gaat, hoe ver ontsluiting ik heb etc etc.

Ik vind dit helemaal geen prettig idee. :( Vorige keer kon ik de weeen moeilijk onder controle krijgen en vond ik het heel fijn dat er iig iemand was die je een beetje kon steunen (natuurlijk is mijn vriend er ook bij en dat hij is dan ook heel belangrijk maar een deskundige is ook prettig).

Is dit nu normaal bij ziekenhuisbevallingen? Dat je geen begeleiding thuis meer hebt? Ik voel mij hier niet fijn bij maar de vk zei "dat het allemaal wel goed komt" tja wat kan ik nou met zo'n opmerking! pff..

Zal het ook nog in het ziekenhuis bespreken maar ben ook erg benieuwd naar jullie reacties!

Alvast bedankt! :)

Wendy

2. pardoes

pardoes VIP lid

Apr 15, 2009
    7,659
    1,419
    113
    Volgens mij is het vrij normaal dat je zelf moet bepalen wanneer je naar het ziekenhuis gaat, heb dit in ieder geval al wel vaker gehoord. Ik ben ook in het ziekenhuis bevallen, maar mijn vliezen braken met 35+3 dus dan moet je echt direct komen en blijven, mijn kereltje is op zaterdag geboren en op maandag zou ik de intake hebben over wanneer je komen moet :D.
    Gewoon even aangeven bij de gyn. van je vorige bevalling misschien kunnen ze daar rekening mee houden. Ik weet ook niet hoelang je bevalling vorige keer duurde want dat telt ook zeker mee. Bij mij ging het zo snel, was mijn eerste, dat ik al te horen heb gekregen dat als wij ooit een tweede krijgen ik bij het eerste teken van weeen een ambulance moet laten komen of moet spoed de vk omdat ze het anders niet gaan redden :).

Ik weet wel dat je duidelijke afspraken hierover moet maken en in je dossier laten zetten, want als je te vroeg komt sturen ze je rustig weer naar huis :$.
    succes

3. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

Dec 16, 2008
    6,069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Ik maakte me vantevoren ook vreselijk druk over mijn ziekenhuisbevalling. Ik moest onder begeleiding van de gyn bevallen. Maar toen puntje bij paaltje kwam, heb ik me nergens meer druk okm kunnen maken. Het ging supersnel en we zijn hartstikke goed opgevangen. Toen de eerste weëen meteen snel achter elkaar kwamen mocht ik direct komen en anderhalf uur later was onze dochter er al..

Echt..laat het maar gewoon over je heenkomen. Dat advies kreeg ik ook van iedereen toen ik zelf erg tegen de bevalling aanhikte ( en toen dacht ik ook: ja jij hebt makkelijk praten) maar het IS echt zo heb ik ondervonden.

4. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,265
    6,790
    113
    Ik moest ook naar het ziekenhuis omdat ik een hoge bloeddruk had.

Ik heb toen zelf de weeën in de gaten gehouden en gebeld toen ze om de 3 minuten kwamen. We konden toen gelijk komen en ik had toen 4 cm ontsluiting.

5. Wendy06

Wendy06 Actief lid

Jun 26, 2006
    437
    0
    0
    Velserbroek
    Ja juist ben "bang"dat ik dan inderdaad te vroeg kom en dan weer naar huis kan... vorige bevalling duurde vrij lang, begon uur of 18.00 's avonds en 's morgens om 11.20 werd ze pas geboren.

Ik dacht toen ook om 18.00 al dat dit het was..maar uiteindelijk gingen we pas ergens in de nacht (dacht 3 uur) naar het ZK.

Geen zin om straks onnodig lang in het ZK te zitten want je bent toch je vrijheid daar kwijt. En vind die ondersteuning van een VK ook wel prettig tijdens de weeen. Toch iets spannends!

6. pardoes

pardoes VIP lid

Apr 15, 2009
    7,659
    1,419
    113
    Kun je niet met je vk overleggen dat ze alsnog standby is om advies te geven, mocht het nodig zijn? Ondanks dat ik maar 4x bij de vk ben geweest en daarna na de gyn mocht ik hun ten alletijde bellen als ik ergens over twijfelde of iets niet wist.
    En persoonlijk vond ik het ziekenhuis zo erg nog niet, ze hebben hier mooie verloskamers met tv en radio enzo voor als je er langer gebruik van moet maken en dan heb je toch ook wel zelf veel vrijheid.

7. Wendy06

Wendy06 Actief lid

Jun 26, 2006
    437
    0
    0
    Velserbroek
    Oke, bedankt voor jullie geruststellende woorden. Was er erg van onderste boven maar zal ook door de hormonen komen denk, haha..

Dat het nu sneller kan gaan zei de VK inderdaad, dus ga denk ik maar met weeen om de 5 (?) min naar het ZK..

8. Wendy06

Wendy06 Actief lid

Jun 26, 2006
    437
    0
    0
    Velserbroek
    Haha nou die tv en radio hebben ze bij ons in het ziekenhuis niet hoor. Ik moest vorige keer aan de aparatuur en mocht mijn stoel niet meer uit! Pff..

Later MOEST ik ook liggen op bed, terwijl ik dat helemaal niet wilde. Ik wilde alleen maar zitten in een rechte stoel. Van vrijheid weinig sprake dus. Maar zal dit ook zeker bespreken met de gynacoloog als ik daar ben.

9. mona23

mona23 Niet meer actief

ik neem aan dat je mag bellen naar het ziekenhuis als de bevalling begonnen is? Dan vragen ze je ook hoe en wat, en dan zeggen ze je ook of het zin heeft om te komen
    geen zorgen, komt allemaal goed

10. Lovelylonnes

Lovelylonnes Fanatiek lid

Jul 3, 2007
    2,208
    1
    0
    Nagelstyliste en incassomedewerker.
    Jij bepaalt niet zelf wanneer je naar het ziekenhuis gaat hoor. Zodra je vliezen breken of je hebt weeen bel je het ziekenhuis. Als jij het dan niet vertrouwt of wat dan ook kun je dat aangeven en aan de hand van jouw situatie word bekeken wanneer je naar het ziekenhuis gaat. Of je thuis nog wat weeen opvangt of dat je meteen naar ziekehuis komt.
    Idd er is geen gyneacoloog die jou thuis komt begeleiden, maar darentegen wachten ze ook niet tot je 8 cm ontsluiting hebt om dan pas langs te komen zoals sommige verloskundigen kunnen doen als het druk is of alles goed gaat.....
    De begeleiding in het ziekenhuis is prima, als ik het niet vertrouw mag ik meteen naar het ziekenhuis komen en krijg ik een volledige CTG en echo. Dat heeft een verloskundige niet, die kan alleen met haar dopler naar het hartje luisteren.
    Ik zou me er echt geen zorgen om maken, ik vind het juist heel fijn dat ik onder begeleiding van een gyn sta!!

11. napie

napie Lid

Dec 28, 2009
    23
    0
    0
    NULL
    NULL
    Er is in het ziekenhuis 24 uur per dag professione begeleiding aanwezig. Voor advies kan je altijd bellen en dan beslis je samen met de verpleegkundige van het ziekenhuis of je al naar het ziekenhuis kan/wil/moet komen. Er is daar continu iemand aanwezig dus niet net als thuis dat je eerst moet wachten op je verloskundige. Het ziekenhuis is veilig, bij complicaties ben je direkt op je plek en is alles aanwezig.

12. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

Nov 25, 2008
    2,765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    Ik ben in de 37e week vanwege te hoog suiker nog bij de gyn. terecht gekomen. Daar heb ik dus de laatste controles ook gehad.. Ook ben ik nog gewoon bij de vk geweest.
    Zij wilden ook wel komen als te begon..
    Dat wetende was voor mij al een geruststelling..
    toen de weeën begonnen heb ik smorgens het ziekenhuis zelf gebeld.. Als de weeën vaker kwamen konden we die kant wel opkomen..
    Het ontvangst en alles ging er heel gemoedelijk aan toe..
    begin van de avond waren we echter weer thuis odmat de weeën niet doorzetten.. De volgende ochtend zouden we wel weer komen.. Maar dat werd al middernacht.. Bij de 2e aankomst in zh ging t ook erg prettig.. ik voelde me er veilig, welkom en thuis eigenlijk.. Ook toen zakte de weeën act. weer weg..en ben ik smorgens aan infuus gekomen, om uiteindelijk om 22.49 uur na ruim 40 uur met gebroken vliezen te hebben gezeten en geen enkele persdrang eindelijk ons manneke even te kunnen zien..

Waarom ga je niet samen van de week een keer naar het ziekenhuis toe.. Naar de kraamafdeling.. Als je uitlegt waarom je er bent, zullen ze je vast info kunnen geven over hoe e.e.a. bij hun gaat. Misschien is er ook een verloskamer beschikbaar zodat je die kunt zien en weet waar je terecht komt straks.

Met verschillende gyn's loop je altijd t risico dat je een vreemd tegen t lijf loopt.. Ik had kans van 25% op de gyn. die de laatste controle's deed.. Nu had ik wel eens geluk.. Hij heeft ook de sectio gedaan..

13. pardoes

pardoes VIP lid

Apr 15, 2009
    7,659
    1,419
    113
    Hier in het ziekenhuis hebben ze speciaal kijk en info avonden dan hoor je algemen info over het ziekenhuis en is er een rondleiding over de afdeling zodat je een beetje weet hoe het er uitziet en wat je kunt verwachten.

14. Wendy06

Wendy06 Actief lid

Jun 26, 2006
    437
    0
    0
    Velserbroek
    Bedankt voor jullie reacties! Ik ben al eens in dat ziekenhuis geweest..voor mijn vorige bevalling. Dus weet wel hoe het er aan toe gaat. Alleen vorige keer kwam er dus wel eerst een VK bij mij thuis die zei wanneer we naar het ZK zouden gaan aangezien ik in eerste instantie thuis zou bevallen.

Maar goed, ik begrijp dat het ZK dus wel prima kan inschatten wanneer je wel/niet naar het ZK moet komen. Zal dit alles ook wel uitspreken straks tegen de gynacoloog en waarschijnlijk komt het dan ook wel goed. Het was gewoon in eerste instantie even schrikken omdat het anders verteld werd dan ik in mijn gedachten had..:)

wen

Share This Page