Borstvoeding en zwanger willen worden

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door september08, 29 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. september08

september08 Fanatiek lid

20 okt 2008
    3.356
    4
    38
    Hallo,

Ik geef nog 3x per dag borstvoeding aan mijn zoontje van 7 maanden.
    Ik ben nog steeds niet ongesteld geworden. Maar we hebben al een beetje een wens naar een 2e kindje.
    Vroeg me af hoe het ook alweer allemaal zat. Je kan dus zwanger raken zonder ongesteldheid. Komt dat omdat ik dan gewoon een eisprong heb elke maand of is het zo dat bij de eerste eisprong (en ongesteldheid tot gevolg) onbekend is. Dus met andere woorden stel je zou met 9 maanden voor het eerst ongesteld worden, maar je bent dus zwanger door je eerste eisprong. Klopt dat?
    En als dit zo is, is dus alleen een keus, stoppen met bv om zwanger te raken, want dan weet je het dus wel..

2. muffinmeisje

muffinmeisje Actief lid

7 aug 2009
    461
    0
    16
    Je hebt niet zomaar elke maand een eisprong zonder óf ongesteld te worden daarna, óf zwanger te zijn. Op de eisprong volgt altijd één van beide. Nu je je cyclus nog niet terug hebt, is het niet bekend wanneer er zomaar weer eens een eisprong op kan treden en je cyclus dus weer op gang komt. Stel dat jullie nu besluiten voor een 2de kindje te gaan en je bent op gegeven moment zwanger, zonder eerst ongesteld te zijn geweest, is het dus bij de eerste eisprong raak geweest. Ben je wel eerst een keer ongesteld geweest, dan is je cyclus dus weer op gang. Dit wil echter nog niet gelijk zeggen dat deze ook gelijk weer regelmatig is.

En je hoeft toch niet perse te stoppen met de borstvoeding? Alleen als je volledige bv geeft, is de kans groot dat je voorlopig niet ongesteld wordt. Maar jij geeft geen volledige bv meer, dus het zou zomaar kunnen dat je cyclus binnenkort weer op gang komt. Jullie kunnen toch ook besluiten voor een 2de kindje te gaan en gewoon afwachten wat er gebeurd en wanneer het raak is?

3. september08

september08 Fanatiek lid

20 okt 2008
    3.356
    4
    38
    Wat is volledig bv, ik voed al 3maanden 4x per dag en nu 2 weken 3x per dag. Dus misschien komt het pas terug als volledig stop? Ik twijfel nog om de ochtend en avond te voeden, maar heb dan toch liever een 2e kindje binnen bv 6 maanden dan dat ik zolang bv geef. Mocht het ons natuurlijk gegund zijn enz... Dat terzijde..

4. muffinmeisje

muffinmeisje Actief lid

7 aug 2009
    461
    0
    16
    Volledige bv geef je voornamelijk in het begin. Als je kindje eenmaal met vast(er) voedsel begint, zal de bv op gegeven moment natuurlijk minder worden. Dit is met flesvoeding net zo, op gegeven moment komt er iets anders naast of i.p.v. de melkvoedingen. Met de hoeveelheid bv die je nu geeft, heb je best kans dat je cyclus weer op gang kan komen. Maar bij sommige vrouwen komt die echt pas weer als je helemaal gestopt bent met de bv, dus verschilt dus per vrouw. Ik denk dat het wel interessant is voor jou om dit stuk eens te lezen :)

Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Vruchtbaarheid - Menstruatie en borstvoeding

5. meidenhuis

meidenhuis Niet meer actief

ik ben 2x door de bv zwanger geraakt.

Eerste keer na 6 maanden (terwijl we over de eerste 2 jaar hebben gedaan)
    En de tweede keer na 9 maanden (terwijl ik aan de cerazette was).

Deel Deze Pagina