eerder met verlof

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by lentebloem, Sep 5, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. lentebloem

lentebloem Actief lid

Mar 9, 2011
    330
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste,

ik zou 4 tot 6 weken eerder thuis komen te zitten dan gepland. dit heeft de gyneacoloog mij voorgeschreven. nu moet ik volgende week van mijn werkgever naar de arbo arts en die gaat kijken of dit ook zo is of dat ik misschien halve dagen kan werken. (vind dit eigenlijk een beetje vreemd, want de gyneacoloog zegt dit niet voor niks) tot ik naar de arboarts moet ben ik dus ziek gemeld. mijn wergever meld mij ziek door zwangerschap. ik neem aan dat deze dagen van mijn verlof afgaan? de afspraak staat pas volgende week, dus dit zijn een kleine 2 weken, maar 3 werkdagen. worden er dan 2 weken afgetrokken of 3 dagen dat ik eerder moet beginnen na mijn bevalling? kan ik dan officieel na deze volledige ziekmelding weer 50% beter gemeld worden?

stel de arboarts beslist dat ik halve dagen kan blijven werken, krijg ik dan wel een ort gemiddelde?

stel de arboarts beslist dat ik niet meer kan werken, dan kom ik in de ziekte wet. krijg ik dan ook een ort gemiddelde?

ik zou officieel pas in oktober met verlof gaan, word in beide gevallen mijn uitkering berekend op loon september (+ ort augustus)?

hopelijk kunt u mij uitleg geven.

MVG

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Lentebloem,

Ziekmelden
    Je vraagt of je ziektedagen van het verlof afgaan. Dat is alleen het geval als je ziek wordt in de 6 tot 4 weken voor de vermoedelijke bevallingsdatum. Als je in die periode niet meer volledig aan het werk gaat, heb je dus 6 weken zwangerschapsverlof en 10 weken bevallingsverlof. Actuele informatie over de duur van de WAZO vind je hier.

Ziektewet-uitkering
    In de periode tot 6 weken voor de vermoedelijke bevallingsdatum kan je werkgever een ziektewet-uitkering (ZW) voor je aanvragen.
    De hoogte van de ZW wordt gebaseerd op het SV-loon van de 12 maanden voordat je ziekgemeld werd. Over de onregelmatigheidstoeslag (ORT) betaal je ook SV-premies. Als je in die periode ORT had, wordt het gemiddelde daarvan ook tijdens de zieketewet-periode betaald.
    Actuele informatie over de hoogte van de ZW vind je hier.

Zwangerschaps- en bevallingsverlof
    De zwangerschaps- en bevallingsuitkering wordt normaal gesproken over het SV-loon van de laatste maand of de laatste 4 weken voorafgaand aan het verlof. Was je loon in die periode lager, omdat je door ziekte minder kon werken? Dan wordt het berekend over de laatste maand of 4 weken voordat je ziek werd. De ORT is een onderdeel van je loon; de hoogte van de uitkeringen wordt dus altijd gebaseerd op het loon en de ORT van dezelfde maand. Welke maand dat in jouw geval is, kan ik niet zeggen. Dat hangt ervan af wanneer je ziek gemeld bent.
    Actuele informatie over de hoogte van de WAZO vind je hier.

Ik wens je een goede zwangerschap toe.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Share This Page