zwangerschapsuitkering

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door ch11, 2 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ch11

ch11 Bekend lid

19 apr 2011
    928
    0
    0
    Studie recherche
    Beste UWV,

Ik ben nu bijna 30 weken zwanger..
    Ik heb in juli een laatste www uitkering gehad.

Op dit moment heb ik niks, geen uitkering ook geen bijstands want me vriend verdiend dus meer dan de voorwaarden.

Nu is mijn vraag; met welke voorwaarden kun je een zwangerschapsuitkering aanvragen, en heb ik daar ook recht op?

Met vriendelijke groet,

Ch11

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Ch11,

Om in aanmerking te komen voor een Zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO) moet er sprake zijn van een verzekeringsgrond. Dit betekent dat er Sociale Verzekeringspremies afgedragen moeten zijn.

Bij jou is dit gebeurt tijdens je WW-uitkering. Je kunt gebruik maken van de nawerking hiervan als je vermoedelijke of werkelijke bevallingsdatum binnen 10 weken na het einde van je WW-uitkering ligt.

Als de vermoedelijke bevallingsdatum buiten die 10 weken periode ligt kan in eerste instantie geen aanspraak maken op de uitkering.
    Beval je vóór je uitgerekende datum en wel binnen de 10 weken periode? Dan kan je alsnog aanspraak maken op de Zwangerschaps- en bevallingsuitkering. Je neemt hiervoor contact op met UWV-telefoon (0900-9294).

Actuele informatie over het recht op WAZO vind je hier.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. ch11

ch11 Bekend lid

19 apr 2011
    928
    0
    0
    Studie recherche

Bedankt voor de reactie..

Mijn uitgerekende datum is 14 nov. nu precies over 10 weken.. maar mijn uitkering was ik juli al stop gezet. Dus heb ik er geen recht op.

Nu heb ik helemaal nergens recht meer op denk ik? Hoe komen personen dan rond, als ze een kind krijgen.. geen werk kunnen krijgen.
    Mijn partner heeft wel een baan, maar die houdt nu ook niet veel over per maand.. en nu zijn we juist dingen nodig. Anders redden we het niet.. nu niet en als het kind er is niet.

Dan komen er andere problemen.. Hoe doen mensen dat? en wat de mogelijkheden waren?

Met vriendelijke groet,

ch11

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Ch11,

Zoals Ella ook al aangaf, moet je in de tien weken voor de vermoedelijke bevallingsdatum - dus tussen 5 september en 14 november - verzekerd zijn. Of als je eerder bevalt: in de tien weken voor je bevallingsdatum. Als je in deze periode niet werkt en ook geen WW-uitkering krijgt, heb je geen recht op een zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO).
    Actuele informatie over de WAZO vind je hier.

Je geeft zelf aan dat je geen recht op bijstand hebt omdat het loon van je partner boven de bijstandsnorm ligt. Mogelijk kom je na de geboorte van je kindje wel in aanmerking voor voorzieningen van de gemeente. Voor meer informatie hierover adviseer ik je contact met je gemeente op te nemen.

Je vraagt ook hoe andere mensen hiermee omgaan. Dat weet ik niet, maar wellicht zijn er op dit forum meer leden die een vergelijkbare situatie hebben gehad. Misschien kun je hen vragen hoe ze hiermee omgegaan zijn?

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina