Als alles goed blijft gaan zal ik in mei bevallen van ons 2e kindje. Ik heb nu een contract voor 40 uur per week, maar neem 8 uur ouderschapsverlof per week op. Dit wil ik stopzetten zodra mijn zwangerschapsverlof ingaat. Hoe hoog wordt mijn uitkering? 40 uur, omdat mijn contract weer teruggezet wordt? Of 32 uur, omdat dit het aantal uur is dat ik per week in de 4 weken voor mijn zwangerschapsverlof heb gewerkt? In het laatste geval, is het dan slim om mijn ouderschapsverlof 4 weken eerder te onderbreken en dan 4 vakantiedagen opnemen? Of mag dit niet? Alvast bedankt voor de reactie!
Beste Kleinesam, Je zwangerschaps- en bevallingsuitkering wordt berekend over de laatste maand of vier weken voor de ingangsdatum van je verlof. Het gaat hierbij om de laatste volledige loonperiode. Hierop is een uitzondering. Als je uitkering door deze berekening lager uitvalt omdat je ziek was of gebruik maakte van een verlofregeling. Dan neemt UWV de laatste volledige periode die voor de verlof of ziekte periode lag. In jouw situatie betekent dit dat UWV de laatste volledig loonperiode voor de startdatum van je ouderschapsverlof zal gebruiken om de hoogte van je uitkering te berekenen. Het ouderschapsverlof heeft dus geen invloed op de hoogte van je uitkering als je salaris voor de ingang daarvan gelijkwaardig was. Actuele informatie over de hoogte van een zwangerschaps- en bevallingsuitkering vind je hier. Ik wens je nog een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare