mn leidinggevende maakt er een potje van...

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door nikkie83, 30 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nikkie83

nikkie83 Fanatiek lid

16 jun 2007
    2.054
    2
    0
    tussen hier en daar
    pffffff echt ik ben blij met zo een meegaande leidinggevende maar nu zorgt hij ervoor dat IK in de problemen kom met het UWV .
    Ik ben 2,5 jaar geleden aangenomen met een avond/nachtcontract voor 80 uur per maand .
    tot 2 april dit jaar heb ik ook alleen nachtdiensten en soms een avonddienst gedraaid .
    ik was toen bijna 12 weken zwanger en "moest"naar de bedrijfsarts ,van haar mocht ik geen nachtdiensten meer draaien ( ivm mn bekken , werkdruk , en arboregels wb ventilatie en tillen )
    2&3 april nog gewerkt daarna heb ik n blaasontsteking en cyste gekregen , Ik was uitgeplaned voor de nachtdiensten in april waardoor ik me niet ziek heb gemeld op mijn werk en afgesproken dat ik niet beschikbaar zou zijn voor open gevallen diensten .
    eind april voelde ik me weer n beetje mens en ben ik de geroosterde avond/weekend diensten gaan werken , en vanaf 1 mei de geplande diensten gewerkt .
    Nu kreeg ik 1,5week geleden een brief van het UWV dat ze me enkele vragen wilden stellen over mijn ziekmelding , hier wist ik niets van dus heb gelijk gebeld en gezegd dat ik niet ziek was maar va de arbo geen nachtdiensten meer mocht werken dat was alles wat ik wist .
    Later blijkt dus dat mijn leidinggevende mij heeft ziekgemeld omdat ik anders nooit aan mijn contract uren zou komen .
    Ik heb dus april en mei gewoon gewerkt maar heeft mijn werk ook ziektegeld voor mij ontvangen .
    nu is mijn ziekmelding afgekeurd en kreeg ik te horen dat het ook niet nodig om me gedeeltelijk ziek te melden omdat ik niet aan mjijn uren kom
    want het is niet het probleem van het uwv dat ik mn uren niet haal :S
    weet iemand wat de gevolgen hiervoor zijn ?

2. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    denk dat het uwv-webcare team je daar het beste antwoord op kan geven

3. jannanas

jannanas Fanatiek lid

10 nov 2007
    1.816
    1.700
    113
    Ik snap je verhaal niet helemaal: je bent aangenomen voor avond en nachtdiensten? DIe heb je de hele maand april niet gedraaid op advies van de ARBO? Dan ben je toch ziekgemeld? Anders kom je inderdaad toch nooit aan je uren in april? ALs je je werk van de ARBO arts niet mag doen moeten ze toch kijken naar vervangend werk?

Ik snap het dus niet helemaal. Misschien mist er in je verhaal nog wat info op bovenstaande vragen?

4. Tinus

Tinus Actief lid

18 jun 2007
    417
    0
    0
    Zuid-Holland
    Linksom of rechtsom, jij hebt recht op 80 uur per maand doorbetaald. Dat zijn je contracturen. Of je nu ziek bent wegens zwangerschap (dan betaalt het UWV je) of om een andere reden (dan betaalt je werkgever je), je hebt recht op doorbetaling. Als je werkgever zegt dat je niet ziek was, dan heeft hij je dus te weinig ingeroosterd. Dat is in principe het probleem van je werkgever, in dat geval moet hij je dus ook doorbetalen. Of er moet nog een speciale CAO regel zijn wat betreft het inhalen van minuren.

Ik snap het probleem dus ook niet helemaal, heb je nu wel of geen salaris gekregen en over welke periode?

5. seentjuh

seentjuh Fanatiek lid

12 apr 2011
    1.099
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het is inderdaad zo dat bij ziekmelding het UWV je uren moet betalen. Daarom zal je werkgever je ook ziek hebben gemeld, zodat hij wel geld krijgt voor je.
    Het is volgens mij dus ook niet handig dat je hebt gezegd dat je niet ziek bent geweest, want je hebt niet gewerkt die maand (begrijp ik uit je verhaal tenminste). Nu kan je werkgever waarschijnlijk gaan terugbetalen aan het UWV.
    Als je te weinig uren hebt gewerkt in een maand, ligt dit bij je werkgever. Je moet dus wel je 80 uur uitbetaald krijgen. Tenzij je bijvoorbeeld met een jaarurensystematiek werkt. Hierbij mag je de ene maand meer werken en de andere maand minder met behoud van gelijk salaris elke maand. Dat zou betekenen dat je je uren moet gaan inhalen.
    Als je geen nachtdiensten meer mag doen, zijn ze verplicht ander werk voor je te zoeken (vervangend werk).
    Maar volgens mij zijn er weinig gevolgen voor jou. Jij behoort gewoon je salaris te krijgen. Misschien dat je werkgever niet erg gelukkig is met het feit dat je het UWV hebt gebeld met de mededeling dat je helemaal niet ziek bent geweest, maar dat is dan pech voor hem.

Deel Deze Pagina