bedankt voor de reacties. Ik wacht de mail van school even af. De kinderen die hier voor 1 oktober geboren zijn gaan ook gelijk naar school en zijn dus ook nog geen 4. Heb even gevraagd hoe dat dan dus zit met verzekering. Kijk hij is ook via ons verzekerd, ziektekosten etc. Schoolreisje etc hebben ze in die periode niet. Mochten ze een uitje hebben dan ga ik gewoon mee en zou ik moeten werken gaat oma mee of blijft hij eventueel thuis.
Het antwoord van de onderwijsinspectie: Op grond van artikel 39 van de WPO mogen leerlingen jonger dan 4 jaar (afgezien van de vijf wendagen) niet tot de school worden toegelaten. Ze mogen dus niet worden ingeschreven. De inspectie stelt zich op het standpunt dat (in ieder geval) structurele toelating van driejarigen tot het onderwijs zonder inschrijving ook niet de bedoeling is.
Onze zoon is van 29 november, maar wel een jaartje later. Wij hoeven hier dus pas over 1,5 jaar het hoofd over te breken. Maar het lijkt me inderdaad niet fijn om dan te starten. Het is wel een vrij hysterische tijd, natuurlijk. Maar goed: we kijken tegen die tijd wel. Onze zoon wil nu al graag naar school, dus ik denk dat hij gewoon rond zijn verjaardag start. Het wennen zal bij hem wel meevallen, schat ik. Hij gaat straks naar de school die hij kent van zijn grote broer en toevallig werk ik er ook. Hij komt er dus nogal regelmatig. Maar als ik het idee heb dat het te veel voor hem is, houd ik hem gewoon tot na de kerstvakantie thuis.
Mijn dochter gaat al vanaf april naar school. En ze wordt 31 mei pas 4. Nu mocht dit zo omdat er een nieuw klasje gestart was en ze nu met 12 kindjes in de klas zit. We zijn volledig vrij in haar 'wendagen'. Ze begon met 2 ochtenden tot de meivakantie, daarna 4 ochtenden en deze week al 2 ochtenden, 2 hele dagen. Ik heb ook niets gehoord over verzekeringen oid.
Iedereen hier heeft het over een paar ochtenden/wendagen (en dat mag gewoon) maar in het geval van TS gaat het om VOLTIJDS NAAR SCHOOL VOORDAT HAAR KIND 4 JAAR IS. Dat is nogal een verschil dunkt me.
Ik vind het echt slecht dat scholen zich er niet aan houden. 3 jarigen horen niet structureel op school. En qua starten...er zijn meer momenten in het jaar die niet handig zijn...het is niet anders.
Mwoah, met 'dat hoort niet' heb ik niet zoveel. Dat bepalen wij zelf nog altijd. Onze zoon was echt helemaal klaar met de psz. Maar als het wettelijk niet mag vind ik het wat anders.
Dat jij november geen handige periode vind, wat ik mij kan voorstellen, betekend het niet dat het dus maar eerder kan/moet. Hier zijn regels voor en ik vind dat school zich eraan hoort te houden. En niet omdat jij het wel beter/makkelijker vind om eerder te brengen. Thuis kun je ook extra uitdaging aanbieden. Als het echt zo'n rotperiode is kun je hem best tot 1 januari thuishouden.
Mijn zoontje is ook echt in een rotperiode jarig. 24 december hoe verzin je het haha Wij hebben al overleg gehad met school en hij gaat gewoon na de kerstvakantie naar school. Geen wendagen ervoor gewoon hup 2 of 3 januari naar school. We zien wel hoe het gaat man en ik zijn vrij dus dan kan die altijd halfje dagje gaan en de rest thuisblijven.
Maar dat mag/kan hier dus ook. Als je kindje het kan en het wil dan zijn ze dus gewoon fulltime welkom. Vandaag zou ze ook weer de hele dag gaan, maar ze hangt nu al tegen me aan.... Dus het wordt een ochtendje en morgen thuis.
Mijn zoontje van November is vanaf het begin van het schooljaar ochtenden naar school en vanaf dat hij 4 is geworden hele dagen. Zo kon ij alvast goed wennen aan he system en is er ook een faire kans dat hij gewoon met zijn klas mee gaat naar groep 2.
Zoontje is van 8 december en heeft voor die tijd 5 wenochtenden/middagen gehad en is 9 december begonnen, dachten eerst misschien halve dagen maar hij heeft nog geen dag gemist. Ander jongetje van de psz is ook 8 december jarig en die hadden ervoor gekozen na de kerstvakantie te beginnen. Eerder naar de kleuterschool omdat het een rotperiode is en hij zo graag wil vind ik persoonlijk 'onzin', zo zijn er meer rot periodes en bijna elk kind van bijna 4 wil naar school (kijk hier maar eens hoe vaak 3.5/4 jaar genoemd wordt: http://www.zwangerschapspagina.nl/mama-gezin/621072-welke-periode-kind-moeilijkst.html) ...maar 4 is hier nou eenmaal de leeftijd om fulltime naar de kleuterschool te mogen, vind het wel apart om te lezen dat dat per school dus verschilt.
School loopt risico op boete. Wel in uitzonderlijke gevallen bij enorme voorsprong /verdenking hoogbegaafdheid met de brieven van cb/huisarts/psz mag school uitzondering maken en kind kan zelfs met 3,5 jaar starten echter doen ze dat echt echt nooit bijna. Weet niet hoe dat zit met verzekering etc maar misschien in dorp zou school sneller risico gaat lopen omdat controle amper is dan in de stad. Hier in den haag is echt niet kan. Mijn dochter wil al va ze 2.5 jaar is naar grote school graag. Liefst elke dag en ze is wel mey voorsprong. Ik had het laatst over met cb maar dat kan gewoon niet eerder mist is uitzonderlijke geval is
Volgens mij is elke bijna kleuter vreselijk irritant omdat ze naar school willen en eigenlijk moeten hier was dat ook, vooral bij de tweede. We hebben toen extra psz ingezet. Dit is gewoon een bekende situatie die bijna alle ouders ervaren, dus persoonlijk denk ik dat daar geen uitzondering voor gemaakt hoeft te worden..
Bedankt voor jullie antwoorden. Ik ga het nog eens goed nakijken want hier beginnen dus ook alle kinderen tot 1 okt al gelijk naar de zomer vakantie. Volgens mij heb ik nergens geroepen dat mijn kind vervelend is.
Mijn zoontje is van 20 juni en wil ook erg graag naar school, maar het mag hier pas na de zomervakantie. Tja, is niet anders.