eerder naar school

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door without a name, 24 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. esje1981

esje1981 Fanatiek lid

28 sep 2011
    1.490
    0
    0
    Hier zijn ze idd niet verzekerd.en ook al ben je voor oktober jarig.dan nog pas met 4 jaar.mijn dochter is naar huis gestuurd omdat ze mocht komen in augustus 27 augustus werd ze 4 het was 2 weken te vroeg dus.idd om de verzekering.en mocht ook niet meer verder oefenen omdat ze al 5 heledagen was geweest.ik zou het risico niet lopen.stel dat er wel wat gebeurt.ik wist het eerder zelf niet anders had ik het niet gedaan.er is niet volr niks een leeftijd bepaald

2. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

#42 Polletjepiek, 26 mei 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 mei 2016
    Maar na de herfstvakantie duurt het nog een week of 4 /5 voor je zoontje jarig is? Je zou hem dan 2x per week een dagdeel kunnen laten wennen.

Dan zie ik het probleem van de decemberdrukte niet zo.

3. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

Hier ook beide na de zomervakantie gestart. Emma is van 25 juni en Julia van 13 juli. Dit doen ze ook omdat ze anders voor een paar weken in een groepje starten waar ze na de vakantie niet meer zouden zitten. Alleen maar meer wennen dus.

En hier waren ze beide ook meer als klaar voor de basisschool. Maar hier nog langer wachten dus.

Ik vind om de drukte idd ook niet echt een argument om eerder te starten. Er zijn veel drukke periodes in het jaar en de nasleep er van.

Maar ik begrijp uit de reactie dat het ook niet mag dus officieel.
    Vraag ik me af waarom scholen het dan wel doen.

4. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    Als je de periode te druk vindt, kun je je kind ook na de kerstvakantie laten beginnen. Immers is hij niet direct leerplichtig. Ik begrijp niet goed waarom je dan eerder zou willen starten als school al aangeeft dat het verzekeringstechnisch moeilijk ligt (en we lezen nu al dat het eigenlijk helemaal niet mag). Terwijl later beginnen volgens mij geen probleem is. Dus als het alleen om de drukke periode gaat, dan kun je daarvoor kiezen toch?

5. tuc

tuc Niet meer actief

Tja klaar met de psz of niet....wat niet mag mag niet.
    Wat iemand hierboven al zei: heel veel bijna 4 jarigen vertonen dat gedrag en daar zul je als ouder iets mee moeten, je kunt een kind niet dan maar naar school sturen...zo jullie probleem.

6. tuc

tuc Niet meer actief

dat laatste vraag ik mij ook af en daar zou dan ook echt harder tegenop getreden moeten worden. Klassen zitten al zo vol en dan zitten de leerkrachten ook nog met van die 3 jarige pukkies opgescheept.

7. Koon

Koon Niet meer actief

Blijkbaar mag het toch wel. Anders zou het heus niet zo veel gebeuren. Scholen willen zichzelf echt niet expres in de nesten werken hoor.
    Hier zitten alle 'pukkies' samen in een kleine klas. Worden dus niet in de volle klassen erbij gezet.

Edit: het gaat hier over kinderen van 3 jaar en ruim 10 maanden. Net zo oud als de meeste kinderen die gaan wennen. Zijn dus allemaal pukkies van hetzelfde formaat. Ook de wen-kinderen worden in de, volgens jou, overvolle klassen er bij gezet en ook zit de leerkracht daar net zo goed mee opgescheept. Toch?

8. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Nee het mag niet.

Een kind mag vanaf 3 jaar en 10 maanden maximaal 10 dagdelen proefdraaien.
    Hoe je die 10 dagdelen inplant is aan de ouder en aan school.
    Het is niet zo dat kindjes vanaf 3 jaar en 10 maanden al volledig naar school mogen.

Link die al eerder geplaatst is onderbouwd dit;
    https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/basisonderwijs/vraag-en-antwoord/wanneer-mag-mijn-kind-naar-de-basisschool

En wat sommige scholen doen, tja. Er zijn genoeg mensen die iets doen wat niet mag, wil niet zeggen dat je dat moet willen.

9. Eliza78

Eliza78 Niet meer actief

Onze basisschool deed het ook en heeft controle gehad van de inspectie. Daarna was het gelijk afgelopen.

10. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.905
    3.933
    113
    Nee maar blijkbaar wordt er nauwelijks of niet op gecontroleerd en kennelijk levert het scholen toch voordelen op.
    Ik ken echt een geval uit de praktijk waarin ouders voor de christelijke buurschool kozen, enkel vanwege het feit dat hun kind daar al een paar weken voor de 4e verjaardag mocht beginnen en de directeur van de openbare school dit niet aandurfde vanwege de regels...
    En zo werkt het, want hier blijkt wel hoeveel ouders het bijna normaal vinden dat hun kind al eerder begint en ik kijk ook op van de grootschaligheid waarop dit blijkbaar gewoon gebeurt. Vandaar ook mijn wedervraag aan de inspectie wat de gevolgen zijn en hoe ze daar op controleren (nog in afwachting van een antwoord)

11. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.905
    3.933
    113
    En hier het vervolgantwoord van de onderwijsinspectie;

De inspectie ziet streng toe op de niet toegestane vervroegde toelating. Wanneer wij merken dat een school zich niet houdt aan de onderwijswetten, dan nemen wij contact op met de bestuurder. U meldt dat het in uw omgeving veel voorkomt. Om contact op te nemen of om deze kwestie te onderzoeken, heb ik de naam van de school of het bevoegde gezag nodig.

12. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier staat school dat echt niet toe. Werd heel duidelijk gezegd, omdat ouders soms gewoon hun kind toch iedere dag brengen bij wijze van oefenen.

13. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Dat is hetzelfde als wat ik zei. Gewoon alle dagen net als elk kind van 4 jaar naar school, ondanks dat je kind nog maar (6 weken) 3 jaar is.

14. tuc

tuc Niet meer actief

het mag dus niet;););):

en dus ook niet wat ik vaak hoor als een kind voor 1-10 jarig is dat het dan meteen na de zomervakantie mag beginnen.

15. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Hier zijn ze juist bezig om kinderen tussen 3,5 en 4 jaar 2 dagdelen per week te laten oefenen in groep 1. Onze zoon gaat 4 dagdelen naar de psz en daarnaast 2 dagdelen naar groep 1 (bij 1 dagdeel zijn de kleuters vrij en heeft de juf alleen de peuters, laatste weken 2 stuks :))

Er is ons idd wel verteld dat hij niet verzekerd is via school omdat hij nog geen 4 is.

16. Koon

Koon Niet meer actief

Dan doen ze, wat dit betreft, toch bijzonder slecht hun werk.

17. Veera

Veera Niet meer actief

De school heeft dan volgens mij een probleem, niet jullie.
    Ik ging met 3,5 fulltime naar school, ben nog wel jong maar kan natuurlijk dat die regels weer veranderd zijn

18. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.905
    3.933
    113
    Vind ik ook en wil dat ook aan ze teruggeven. Ik heb er persoonlijk geen enkel belang bij scholen te gaan verlinken (waar ze eigenlijk om vragen) vind dat pertinent hun taak.

19. Amy32

Amy32 Bekend lid

28 jun 2010
    700
    76
    28
    Onze school hanteert 1 juni en 1 december als de grens: alle kinderen geboren na 1 juni gaan pas na zomervakantie na school en alle kinderen van na 1 december beginnen na kerstvakantie. Overige kinderen starten gewoon op de eerste volgende schooldag nadat ze 4 geworden zijn. Hele duidelijke regels en er worden geen uitzonderingen gemaakt. Ik vind het een hele goede zaak.

Mijn zoontje is van 9 juni en die zal gewoon 2 maanden langer op kdv blijven. Ook hij is al lang aan school toe, maar het is aan ons om hem extra uitdaging te bieden. Gelukkig werkt het kdv ook mee.

Verder vind ik dat alle spannende rond feestdagen meer door ouders zelf gecreëerd wordt. Wij lopen tegen kinderen te verkondigen dat iets "heel spannend is". Op een gegeven moment gaan ze dat zelf ook ervaren en worden ze onrustig van. Ik zie regelmatig moeders die om de haverklap tegen hun kinderen "spannend, he?" roepen. Nee, een verjaardag hoeft niet spannend te zijn, het is leuk, lachten, juist ontspannend.

20. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Ik zou het anders wel zorgelijk vinden als een school zich overduidelijk niet aan de wet houdt. En dat niemand dit durft te melden. (Wat zouden ze nog meer voor onwettelijks doen op zo'n school?)

Deel Deze Pagina