Oftewel: remifentanil Gister is me hierover verteld, dat ik ook hiervoor kan kiezen ipv ruggenprik. Heeft iemand hier ervaring mee? Misschien beide? 1e bevalling ruggenprik en 2e remifentanil bijvoorbeeld? Wat vond je ervan? Hielp het goed? Korte info: Een van de vormen van pijnstilling is een infuus met de pijnstiller remifentanil. Via een pompje krijgt u tijdens de bevalling continu een lage dosis. En als het nodig is, kunt u zichzelf een extra dosis geven. Eenvoudig via een druk op de knop.
volgens mijheeft mijn schoonzus dat gehad en haalde het de scherpe kantjes van de pijn. Tussen de weeen door kon ze dan wat beter ontspannen. Ik lees mee, ben wel benieuwd! Zelf eerste bevalling zonder pijnstilling, nu bij de tweede wil ik wel graag een ruggenprik of andere optie hebben.
hemels haha. Scherpe randjes zijn weg en als ze stoppen ben je zo helder Toen ik Rugweeen had wilde ik geen gerotzooi aan me rug (trok het niet) en kreeg ook zo'n pompje. Toen ik 10cm had hebben ze hem gestopt en werd ik snel weer helder. Dat vond ik wel fijn
Ik heb het gehad en het hielp niets! Je moet drukken voordat de wee doorzet, maar ik voelde dat begin niet. (dus riep manlief heel behulpzaam elke keer als de ctg omhoog ging dat er een flinke wee aankwam, maar dat wil je echt niet weten!!) Daarbij verlamde het de helft van mn gezicht, inclusief mn tong en dat was echt doodeng! Ik heb na een paar keer op dat ding drukken het pompje aan de kant gegooid. Ook moest ik door dat pompje een bloeddrukmeter op mn vinger en kon echt geen kant meer op. CTG op mn buik, bloeddruk op mn vinger, infuus in mn arm, pomp in mn hand. Zie dan je rugweeën maar eens weg te drukken als je op je rug moet liggen! Ik hoop dat wij weer zover mogen komen, dan zal ik zeer zeker niet weer voor het pompje kiezen!
Hoi, ik heb ook zo een pompje gehad. Was te laat voor een ruggeprik, te veel cm ontsluiting. Ik vond het wel fijn, het haalde de scherpe randjes er van af tijdens de laatste cm. Was erg in mezelf gekeerd, maar toen ik mocht gaan persen was ik weer helder. Hopelijk de volgende keer zonder pijnstilling maar anders zou ik weer zo' pompje nemen. Als het kan geen ruggeprik in ieder geval. Succes.
Ik had het toendertijd een beetje verkeerd begrepen... Je moet inderdaad drukken vòòr de wee. Maar ik, slimmerik, drukte pas tijdens de wee, dus het nam totaal geen pijn weg. Wel was ik tussen de weeen door heerlijk relaxed haha (lees: ik viel steeds in slaap) Ruggeprik geen ervaring mee. Ik moest op een gegeven moment dringend naar de wc, en toen ik daar een kwartier lang bezig was met een wee weg te puffen, riep ik dat ze maar een spuit in mijn rug moesten drukken, maar ging niet meer want ik had al 7 cm ontsluiting.
Hier gekozen voor een ruggenprik. Wat ik heb begrepen is dat het minst belastend voor de baby. Helemaal geen spijt van gehad. Zetten van de prik deed wel zeer. (ze moesten 3x prikken omdat ik iedere keer mijn spieren onbewust aanspande) Bleef gevoel houden tijdens de ruggenprik en had binnen 1,5 uur al het gevoel weer terug. Nadeel van die andere soort pijnstilling is ook dat als je er gevoelig voor bent je gewoon compleet high bent als je het pompje hebt gebruikt. (ooit een morfine injectie gehad en was toen compleet van de wereld, daarom was alleen ruggenprik een optie. Andere middelen zijn op morfine gebaseerd) Maar de soort pijnstilling is ook een persoonlijke keus. En vaak hebben ze in het ziekenhuis ook wel een voorkeur
Hier vorige week bevallen met een ruggenprik. Had ook de keuze uit pompje of ruggenprik. Had helaas bij 4cm al ontzettend last van rugweeen. Door de vk werd aangegeven dat ik nog een lange weg te gaan had en het pompje maar 3 tot 4 uur zou werken. Ruggenprik heb ik in totaal 5 uur aan gehad. Heerlijk!! Ik ga dus de volgende keer sowieso weer voor een ruggenprik.
Ik mocht nu meedoen aan een proef waarbij je als je vroeg om pijnstilling door de computer of de ruggeprik of dit middel kreeg toegewezen (ze boden het nog niet 'standaard' aan). Ik heb ervoor gekozen om niet aan de proef mee te doen. Ik heb de eerste keer na uuuuuren ellendige rugweeen uiteindelijk om een ruggeprik gevraagd (tegen m'n principes in) en het grote voordeel daarvan vond ik dat je hoofd dus helder blijft, voor mij heel belangrijkj. Over dit middel heb ik best enthousiaste verhalen gehoord maar dus ook dat je er wat wazig van kunt worden of zelfs ff wegvallen en dat wilde ik dus echt niet. Dat konden ze begrijpen. En uiteindelijk ben ik door rugweeen deze keer ook weer met een ruggeprik bevallen (hij zat iets minder goed dan de vorige keer maar de rugweeen en ergste andere pijn was weg) en heb m'n tweeling er toch maar mooi helemaal op eigen kracht uit weten te persen, niet eens een hechting. Ik weet niet of dat gelukt zou zijn met de uitputtingsslag die rugweeen heet.
Ik heb een ruggenprik gehad. Vond het totaal niet pijnlijk on te laten zetten en ik ben echt een bangerd voor pijn maar door alle natuurgeweld wat je meemaakt en het concentreren op het puffen etc echt niks van gevoeld. Helemaal overgeven aan de suggesties van de anesthesist en het komt goed. Ik ben wel in 1x goed geprikt dus misschien dat dat wel scheelt hoor. Ruggenprik was heeeel fijn eindelijk kon ik bijkomen van de pijn en weer goed ademen. (kon niet meer puffen door de pijn van de persweeen va 4 cm) Mocht ik ooit nog bevallen kies ik weer voor een ruggeprik. Echt ik heb hem te laat gekregen (ik had waarschijnlijk al bijna volledige ontsluiting) maar echt het was een verademing!
Bij de bevalling van de eerste heb ik eerst pethidine gehad zodat ik kon slapen (niet dus), en werd er knetterstoned van. Paar uur later heb ik een pompje met remifentanil gehad, en dat werkte gewoon helemaal niet! Heb urenlang rug en beenweeën gehad, bevalling heeft al met al 18,5 uur geduurd. Waarvan een 16 uur complete hel zeg maar.. Dus nu had ik in mijn geboorteplan staan dat ik in geval van pijnstilling alleen een ruggenprik wilde. Ik ben afgelopen woensdag ingeleid, en op 'advies' van de gyn eerst een ruggenprik laten zetten, VOOR het inleiden. Omdat ik op dat moment nog rustig en ontspannen was, en het daardoor makkelijker was om te zetten. En echt waar, ik kan het iedereen aanraden! Heb van de weeën helemaal niks gevoeld, alleen de persweeën kwamen er dwars doorheen zetten. Heb dus ook gewoon geperst met prik aan, had 1 hechting, en ze hebben een uur na de bevalling pas de prik uit gezet. Nog een uurtje later stond ik onder de douche. Enige complicatie: ik kreeg koorts door de ruggenprik, de hartslag van m'n zoontje ging daardoor omhoog en de CTG werd vlak, waardoor mijn bloedbeeld etc al geprikt was mocht het een sectio worden. Heb een enorme dosis antibiotica gekregen via een infuus, paracetamols, en daarna werd het al wat beter. Infuus met opwekkers heeft op standje max gestaan (120, normaal tot max 90), en daarna ging het ineens idioot snel. Maar al met al wel een hele relaxte, bijna saaie, bevalling gehad. Voel me nu ook stukken beter dan na de bevalling van de eerste.
Naar mijn weten heb ik een morfine pompje gehad? Kan dat haha Ik heb in ieder geval 2 uur geslapen en heel af en toe tegen mn vriend gezegd dat ie moest drukken.. Kon t zelf niet meer Was echt helemaaaal van de wereld
heb ook pethidine en remifentanyl gehad. Pethidine heb ik bij vroege ontsluiting goed op geslapen (weeenstorm vanaf 2 cm), later remifentanyl pompje ingedrukt tot ik een ons woog en het haalde idd de scherpe kantjes van de pijn af (maar haalde absoluut niet alle pijn weg). Omdat er bij mij pas voor pijnstilling besloten is tijdens de bevalling en ik niet goed aanspreekbaar was hebben ze niet goed kunnen uitleggen hoe ik het pompje moest gebruiken, maar ik gebruikte hem tijdens de weeën en dat werkte prima voor zover ik al iets kan vergelijken natuurlijk. Ik zou desalniettemin bij een volgende bevalling als die zo begint als de vorige meteen voor een ruggenprik kiezen en niet voor remifentanyl. Ik heb mijn bevalling echt in een roes beleefd en bovendien kreeg mijn dochter er ook dipjes van in haar hartritme.
Ook ik heb het pompje gehad.. het haalt idd de scherpe randjes weg, en ik vond het echt een opluchting in het begin wat duizelig maar dat was na 3x drukken wel weg. werd er wel erg moe van op den duur mmaar heb dan ook erg lang zo pompje gehad . zou hem de volgende keer zo weer nemen
Ik heb 't ook gehad, ik zou er niet weer voor kiezen. "het haalt de scherpe randjes weg" zei de gyn. Nou, ik heb nog steeds evenveel pijn gehad, werd alleen harstikke suf! Tussen de weeën door viel ik in slaap, en ik werd wakker op het hoogepunt van de (rug..)wee. Nou, dat is hééél vervelend wakker worden! Dan liever zonder pompje, dan voel je de wee tenminste "langzaam" opkomen en kun je je er op voorbereiden. Hmm, na de voorgaande reacties: zal ik misschien op het verkeerde moment op het knopje hebben gedrukt? Ik drukte meteen na de wee, volgens instructies van de gyn...? Volgende keer ga ik OF zonder pijnbestrijding, OF een ruggenprik kiezen. Niet weer deze "zooi" in elk geval. Was overigens wel snel weer helder toen het werd uitgezet, dat was wel fijn.
Ik had extreem pijnlijke persweeen vanaf 5 cm ontsluiting en mij werd een ruggeprink aangeraden door de gyn ipv deze pijnstilling, omdat de ruggeprik meer zou doen voor mij. Overigens vond ik de ruggeprik hemels, maar toen was ik inmiddels al 3 uur persweeen aan het wegpuffen dus ik denk dat het zelfs fijn was geweest als ze met een rubberen hamer knock out hadden gemept
Ik wilde van te voren geen pijnstilling. Maar de weeen begonnen om 4.00 uur en om 11 hield ik het niet meer. Amper 2 cm ontsluiting. Toen eenmaal de ruggeprik zat (moest ook 5 keer overnieuw, want door de weeen kon ik niet zo goed stilliggen) Was dat een verademing. Kon even lekker slapen en dat had ik hard nodig. Op de monitor kon ik de weeen zien maar voelde niks. Alleen het hoofdje zakken. Doordat ik kon ontspannen ging de ontsluiting ineens heel snel. Bij ons was het zo dat ze bij volledige ontsluiting hem uitzetten. Zodat je zelf kan persen. Was ik even bang voor maar viel ook reuze mee. Hij is trouwens om 21.44 geboren. Ik wil eigenlijk thuis bevallen, maar als het weer zo langzaam gaat dan naar het ziekenhuis met een ruggeprik. Heerlijk hihi Een bijwerking is wel dat jij en je kindje hoofdpijn ervan kunnen krijgen. Heb ik alleen geen last van gehad.
Als de ruggeprik je goed 'bevallen' is dan zou ik hier weer voor kiezen. Je schijnt van de Remi nogal suffig/stoned te worden en het doet voor de pijn lang niet zoveel als een ruggeprik. Ik mocht toen kiezen en was achteraf blij dat het een ruggeprik is geworden en zou hier nu ook weer voor kiezen (als ik voor die keuze gesteld wordt, als de bevalling natuurlijk op gang komt wil ik eerst zonder proberen..)