eerder starten met school/decembermaand?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door tuc, 17 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Frisbie

Frisbie Bekend lid

3 apr 2015
    895
    1
    16
    NULL
    NULL
    #61 Frisbie, 20 okt 2016
    Laatst bewerkt: 20 okt 2016
    Ik zou er zelf niet aan beginnen in zo'n drukke maand, lijkt me echt te veel van het goede. Lekker januari starten als alles achter de rug is.

2. X11

X11 Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.768
    1
    0
    Nogmaals: alles wat je zegt onderbouwt juist dat die extra uitdaging nodig is bij kinderen die al vroeg laten zien verveeld te raken bij de stof die bij hun leeftijd raakt. Dat problemen dus oplossen als ze MEER uitdaging krijgen.
    En natuurlijk zijn er dan ook kinderen die WEL baat hebben bij lang kleuteren. Maar dat betekent niet dat dit voor alle kinderen gewenst is.

Tuc: heb je al besloten?

3. Insomniac

Insomniac Fanatiek lid

24 jan 2015
    1.841
    780
    113
    Virtueel assistent
    Gelderland
    Hier mocht dochter van de verzekering van school echt niet eerder starten. Directrice heeft hemel en aarde bewogen, Max 5 dagen voor school mocht ze om te wennen. Zij was ook 3 jaar en 10 maanden geweest.

Zoals op de website van rijksoverheid staat mag er vanaf 3jr 10mnd Max 5 dagen worden gewend. Ik zou dat toch goed navragen want de verzekering negeert de rijksoverheid. Daarnaast denk ik dat het voor je zoontje echt geen top idee is om hem te laten instromen in zo'n ontzettend drukke periode.

4. Kukido

Kukido Fanatiek lid

16 jun 2016
    2.365
    2.962
    113
    Bij ons was het 10 dagdelen, verdeeld over 10 weken. Elke week een dagdeel. Dat kan dus wel.

5. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Zelf geen ervaring, maar een peuterspeelzaalgenootje van Finley (en ze heeft ook nog een tijdje bij Aiden op de peutergroep gezeten) mocht na de zomervakantie direct starten met groep 1, terwijl ze net vorige week 4 jaar is geworden. Dus die is ook een paar maandjes eerder begonnen dan dat ze 4 jaar werd.
    Ze zit nu overigens weer bij Aiden in de groep en ze doet het geweldig.
    (Nu is ze dus niet begonnen in de feestmaand december, dus dat komt dan niet overeen....)

6. tuc

tuc Niet meer actief

Nou die dec maand is idd het struikelblok. Was het in april oid geweest had ik niet getwijfeld.

X11, nog niet definitief, maar ik neig sterk naar het over de kerstvakantie heen te tillen. Ik denk dat de kerstperiode en het kerstdiner afsluiten ook leuker is met zn eigen vriendjes.
    We hebben volgende week vakantie en na de vakantie even een gesprekje met de juf en meester van de kleuters, kennismaken hoeft niet meer, mijn oudste heeft er 3 jaar gezeten maar om dit even te bespreken.

7. Wowkaat

Wowkaat Actief lid

26 apr 2011
    375
    0
    16
    Zelf zou ik het ook niet doen. Het zijn namelijk 'maar' een paar weken + kerstvakantie. Vaak doen de kinderen in de december maand ook minder inhoudelijke taken. Er gebeurd dan zoveel rondom Sinterklaas en kerst. Alles loopt in die maand anders dan andere maanden. Ik zou meteen na de kerstvakantie starten. Succes met een keuze maken.

8. Insomniac

Insomniac Fanatiek lid

24 jan 2015
    1.841
    780
    113
    Virtueel assistent
    Gelderland
    Tuc, is het geen optie om meteen na de kerstvakantie te starten? Dan is alle drukte voorbij en is hij toch 'eerder', maar start hij ook na 2 weken vakantie voor de rest van de kinderen. En dan bv tot die tijd bv 1x per week 1 dagdeel wennen, naast de psz? Dat hij toch 1 dag extra uitdaging heeft? Een woensdag of vrijdag ofzo?

9. tuc

tuc Niet meer actief

ja dat is dan de bedoeling, dat hij 9 januari (geloof ik) start na de vakantie. Ze hadden het er evt wel over om vaker te oefenen (officieel is het hier maar 4x) op de rustige dagen in December, dat zal ik in dat gesprek ook nog even navragen.

10. ElizaR

ElizaR Niet meer actief

Ik heb niet alles gelezen, maar volgens de inspectie mag een kind maar een aantal keer voor het 4e jaar naar school. Volgens mij 2 of 3 dagen en dan om te wennen.

11. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Hier start onze dochter daags na haar verjaardag de 13e december met halve dagen op school. Na de kerstvakantie waarschijnlijk hele dagen.

Dit ivm rumoerige tijd (decembermaand) en wennen.

Bij ons komt het toevallig zo uit, maar ik zou niet eerder starten in zo'n maand als het niet nodig is. Wij hebben wel 3 dagen psz. Weet niet hoeveel dagen jij hebt? Evt Psz uitbreiden een tijdje of ook met halve dagen beginnen op school?

12. Kukido

Kukido Fanatiek lid

16 jun 2016
    2.365
    2.962
    113
    Het is vijf dagen, of dus 10 dagdelen, vanaf dat het kind 3 jaar en 10 maanden oud is.

13. tuc

tuc Niet meer actief

Ja 10x werd hier ook genoemd idd

14. mimi83

mimi83 Niet meer actief

Ik zou voor het beste van beide werelden gaan. Hij gaat 3 dagen psz, dan zou ik 1 dag of vervangen of juist naar 4 dagen gaan, met 1 wendagje erbij Per week.

Dus bijv: ma psz
    Di. Basisschool
    Do psz
    Vr psz

Of 1x psz minder. Dat kan jij beter inschatten.

Dan kerstvakantie eraf . Zou je zelfs eventueel vanaf de week van 14 nov er een dag bij kunnen doen , kom je op 5 wendagen uit.

Dan kan hij en de maand beleven met zijn psz vriendjes en in overleg een dag extra uitdaging krijgen .

15. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Ik zou het niet doen. December is een hele drukke maand op school, met al die feesten. Hier mogen ze niet eens starten in die periode.

Onze jongste wordt op 12 januari 4 en begint gewoon gelijk na de kerstvakantie. Misschien de eerste drie dagen nog halve dagen om te 'wennen' en donderdag wordt hij 4 en kan hij vol aan de bak, haha.

16. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Klopt.

Deel Deze Pagina