Vrije peuterspeelzaal

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door browneyes, 14 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. browneyes

browneyes Actief lid

17 jun 2010
    406
    0
    16
    Hoi! Wij zitten er aan te denken om onze zoon in te schrijven voor de Vrije Peuterspeelzaal. Met als idee om hem dan evt later in te schrijven voor de Vrije school.

Ik vroeg mij af of er hier ouders zijn die hun kind ook op een vrije peuterspeelzaal of een vrije school hebben zitten? Wat zijn jullie ervaringen?

2. disaro

disaro Fanatiek lid

18 aug 2014
    2.036
    251
    83
    Mijn dochter zit op een antroposofische peuterspeelzaal die gekoppeld is aan de vrije school.
    Wij zijn er blij mee, ze hebben een vast ritme waardoor de kinderen weten wat ze elke ochtend gaan doen.
    Ze beginnen in de kring en word er een klein kabouterpopje wakker gemaakt, ik weet niet hoe dat heet, vervolgens gaat juf met pop de kring rond en word elk kind goedemorgen gewenst en geven ze pop een handje.
    Daarna word er een verhaal verteld en gezongen waarna het tijd is om te gaan spelen sommige kinderen mogen helpen met bijv ontbijtkoek smeren, ze krijgen daar eten en drinken.
    daarna gaan alle kinderen handjes wassen en eten en drinken.
    Daarna buiten spelen, knutselen nog een verhaal in de kring, popje weer in bed leggen en dan is het tijd om naar huis te gaan.
    Wij hebben er geen spijt van en onze dochter stroomt nu door naar de vrije school.
    Ze heeft een paar maanden op een gewone psz gezeten maar daar komen ze binnen, ze gaan ergens mee spelen en veel drukte en als de ouders weg zijn blijven ze gewoon spelen niks geen ritme ed.

3. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Zelf geen ervaring maar buurjongen gaat naar vrijeschool en het is wel leuk maar ze leren daar vrijwel niets.. Groep van max 10mensen leeftijd 4-10 jaar, ze zijn veel buiten en in bos etc...
    Hij gaat daarheen omdat hij leerproblemen heeft en ouders genoeg geld hebben en ook soort "vrije vogels;))". De school kost iets van 2.000 per jaar zeiden ze laatst..

Zou niet mijn keuze zijn maar het ligt heel erg aan ouders hoe je daarin staat.

Ik had ook moeite met psz want is echt hier in stad super kleine kamer 50m2, 15 kinderen heleboel speelgoed etc.. Maar toevalling hier nieuwe schoolgebouw net klaar waar ze rekening hebben gehouden en is 4x zo grote ruimte dan in oude gebouwen voor psz...
    Is SCOH psz lijkt beter te zijn dan die van grote opvangcentras;))
    We zijn langs psz geweest 5 stuks en alle gingen eerst in kring zingen, bespreken etc dan kort spelen, dan even wat eten/wc, dan buiten dan weer binnen, themadagen, extra uitdaging etc vond niet dat het rommelig was of geen structuur.,

4. browneyes

browneyes Actief lid

17 jun 2010
    406
    0
    16
    hoezo ze leren daar bijna niks?

Ik neem aan dat een vrije school zich ook gewoon aan de maatstaven van de overheid moet houden met cito's ed?

5. disaro

disaro Fanatiek lid

18 aug 2014
    2.036
    251
    83
    Tuurlijk leren ze wel dan is het gewoon een slechte school heeft niks met vrije school te maken.
    En het kost ook geen 2000 euro hoor, wel waarschijnlijk iets duurder maar niet zoveel er zitten namelijk kinderen uit alle lagen van de bevolking op dus ook van ouders met minder geld.

6. Kyra73

Kyra73 Fanatiek lid

24 okt 2013
    1.569
    456
    83
    Wat een vreemde PSZ is dat geweest dan. Hier is het zo dat de kinderen eerst even vrij spelen totdat alle kinderen binnen zijn (Wij mogen ze brengen tussen 8.30 en 8.45 en 's middags tussen 13.00 en 13.15), maar daarna gaan ze gewoon in de kring en wordt iedereen begroet, waarna de juf verteld wat ze gaan doen die dag. Dan is het tijd om te spelen/knutselen/eten en drinken etc. Ook werken ze met thema's die ze afsluiten met een ouderochtend/middag. Eigenlijk dus zoals jouw dochter nu bij de vrije PSZ ervaart.

7. Sic

Sic Bekend lid

17 dec 2010
    777
    691
    93
    Even een reactie op het dikgedrukte. Dit is zeker niet hoe het op alle andere 'gewone' psz gaat. Op die van mijn zoontjes is het praktisch hetzelfde qua ritme als jij omschrijft bij de vrije psz.

Ouderbijdrage is meestal wel hoger dan op bijvoorbeeld een openbare basisschool, maar 2000 Euro vind ik ook wat extreem. Vrije scholen doen het niet goed als gekeken wordt naar cito-scores. Zie hier Montessorischolen halen hoogste Cito-score: 8,1 | RTL Nieuws

8. Emm27

Emm27 Fanatiek lid

24 mrt 2013
    1.911
    387
    83
    Mijn dochter zit op wen vrije peuterspeelzaal. Ze gaat hierna naar een gewone basisschool. Wij zijn erg tevreden! Het is heel liefelijk allemaal en ze hebben thema's van de seizoenen. Ik betaal evenveel als bij een andere psz hier, 70 euro per maand voor 1 dagdeel.

Het is huiselijk, ze hebben enkel houten speelgoed, iets wat een goede afwisseling is met alle herrie speelgoed thuis. Ze vieren voor mij wel bijzondere feesten zoals st Jansfeest laatst, maar dat is eigenlijk alleen maar leuk.

9. Emm27

Emm27 Fanatiek lid

24 mrt 2013
    1.911
    387
    83
    Precies hetzelfde bij ons dit!

10. disaro

disaro Fanatiek lid

18 aug 2014
    2.036
    251
    83
    Montessori doet het misschien beter maar ik ben daar wezen kijken en dat waren tafeltjes in groepjes en een tafel voor de juf net als in groep 3 geen hoekjes ja 1 klein poppen hoekje.
    Kinderen moeten ook 17 letters kennen voor ze naar groep 3 gaan werd me verteld.
    Ik sta daar niet achter, leren vanaf groep 3 dat wil ik graag.
    Ik ken kinderen die van de vrije school zijn gegaan met vwo advies dus dat zal vast mee vallen.
    Maar goed net als gewone basisscholen zijn er vast ook vrije scholen die niet goed zijn.

11. browneyes

browneyes Actief lid

17 jun 2010
    406
    0
    16
    Wat jij zegt hebt ik ook Disaro. Ik vind dat kinderen gewoon lekker kind moeten zijn. Dus kleuters moeten nog lekker kunnen kleuteren. Ze moeten allemaal teveel in het gareel lopen. Daarom spreekt de vrije school mij aan, omdat ze daar zoveel ruimte krijgen om zich op hun eigen manier te ontwikkelen. Ook spreekt de structuur die ze daar hebben me erg aan.

Wat fijn dat jullie reageren :D dat helpt mij echt.

12. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.884
    2.891
    113
    Noord-Holland
    Mijn dochters gaan ook naar een antroposofisch kdv, dat is op dezelfde leer van Steiner gebaseerd en stromen straks door naar de eraan verbonden vrije basisschool.

ze vinden het er heerlijk. Seizoenstafels, seizoensfeesten, houten speelgoed, hele dag worden er liedjes gezongen, ze bakken zelf brood voor de lunch, er is een moestuin, ze eten biologisch en als t maar ff kan spelen ze buiten. De leidsters zijn heel rustig en geven veel individuele aandacht. Past perfect bij hen en bij ons :)

13. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Montessori is niet vrije school.
    Is gewoon basisonderwijs op montessorivisie.

Ik bedoel zelf met vrije school echt vrije school daar is dus in schoolgids kan je lezen hoeveel kost het: middenkonkomen dan betaal je iets van 1800 euro hier in elk geval zit tabel bij waar je kan berekening maken.
    Citotoesten zijn niet verplicht daar btw ze worden niet gecontroleerd door overheid.
    Ik las het 2 jaar geleden in schoolgids vrijeschooldenhaag of vrije sprong weet niet meer welk het was.
    En school kost dus veel omdat daaruit worden leerkrachten betaald is ook zo dat wil kind chinees leren mag dat ook dan zoekt school leerkracht die dat doet. Maar dus hier hele school bestaal uit 10 kinderen (1 groep) 4-10 jaar voor zoveel ik weet.
    Wellicht elk vrije school anders geen idee

14. disaro

disaro Fanatiek lid

18 aug 2014
    2.036
    251
    83
    Dan is dat niet de vrije school.

15. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.086
    3.869
    113
    Ik heb ook nog wel naar de vrije school gekeken, maar die was iets van 350 Euro per jaar. De meeste kinderen gingen daarna naar het VWO, dus dat ze er niets leerden, zal wel meevallen. Onderling verschilt het gewoon erg per school, net als met Montessori, regulier, Jenaplan etc.
    Overigens hebben wij voor een andere school gekozen, omdat we toch gingen verhuizen en er hier geen vrije school in de buurt zit. Daarnaast, die vrije school sprak me wel aan, maar een andere vrije school zou zo weer tegen kunnen vallen, onderling verschilt het zo.

16. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.086
    3.869
    113
    In Den Haag zit de Vrije ruimte, dat is een democratische school. Die is zo duur, omdat ze niet door de overheid bekostigd worden, die zal Piccolina denk ik bedoelen.

17. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Ja deze bedoel ik inderdaad.
    Was al tijdje geleden dat ik schoolbrochure las..
    Naar mijn mening is dat "vrije school" dus en montessori leonardo etc is gewoon basisschool met "visie"

18. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.086
    3.869
    113
    Nee, dit is een democratische school en dat is weer heel anders dan een vrije school. Het woordje 'vrije' geeft nogal eens verwarring. Op die democratische school hebben kinderen veel vrijheid. Het 'vrije' aan de vrije school is in eerste instantie zo genoemd, omdat zij vrij waren van overheidsbemoeienis en volgens hun eigen visie lesgeven. Veel vrije scholen hebben juist veel regels.

19. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Okey ja ,bedankt voor de uitleg!

20. disaro

disaro Fanatiek lid

18 aug 2014
    2.036
    251
    83

Klopt en heel veel mensen vergissen zich daarin.

Deel Deze Pagina