Sinds kort tekent Eva wel gezichtjes, tenminste, zo noemt ze het. Het is een soort cirkel met ogen en een mond, soms een neus en haren. Het is dat ze het zegt, want heel duidelijk is het nog niet.
Hier tekent mijn zoontje ook heel veel voor hemzelf herkenbaars, maar ik zie er dan toch echt nog geen vliegtuig in... T is dat ie het zegt. Volgens mij, uit mijn hoofd, beginnen de koppoters zo'n beetje rond de 3/3,5 op zijn vroegst.
koppoters begon ze hier mee rond haar 2e verjaardag.. 'pop tekenen' . Hoewel de benen en armen soms wel extreem lang waren/zijn. Verder krabbelde ze wat in het hoofd als zijnde ogen.. en ergens naar beneden een 'navel' . Dat had papa voorgedaan Begin deze maand tekende, zoals ze zelf zei, een auto.. en met wat fantasie, kon ik hem er nog in herkennen ook.. maar dat was vast toeval... maar wel grappig... Maar oke, qua rondjes tekenen is ze wel snel geweest denk ik. Op het kdv in haar dreumesgroep, kon ik -zonder de namen te lezen- precies haar tekening eruit halen.. allemaal rondjes... Verder vind ze het ook geweldig om haar handje na te tekenen (om trekken) op papier. Maar oke, ze heeft hier best veel getekend en gekleurd op haar schoolbord + op een rol, die we bovenaan de deur hadden hangen.. Verder staat het nu qua ontwikkeling wel aardig stil geloof ik. Ik heb verder niets bijzonders gezien de laatste tijd. Ze tekent nog steeds rondjes -en dat is dan soms woezel of pip.. of een vis. De poppen zijn de laatste maand weer 'uit' .
Even uit mijn hoofd, van de theorie die ik daar in mijn opleiding over gehad heb... geloof ik zo rond de 3 jaar. Verschilt natuurlijk per kind: scheelt nogal met welke onderwerpen een kind bezig is/welke dingen ze interessant vinden, en of ze wel of niet aanleg voor tekenen hebben. Thirza begint nu te benoemen dat ze bepaalde dingen tekent, (kijk mama: pip! ), maar ik zie het er nog niet in hoor Zie wel dat ze nu niet meer enkel krast en wel degelijk bewuster vormen op papier probeert te krijgen, maar als ze het er niet bij zegt, is het nog een grote massa krassen en vormen Ik verwacht wel dat zij wat aan de vroege kant zal zijn hiermee, want tekentalent zit aan beide kanten nogal behoorlijk aanwezig in de familie Maar is dus ook heel normaal als het nog iets langer duurt en op de kleuterschool zijn er rustig ook nog een boel kids die koppoters tekenen (Fase daarna is die dat poppetjes ook een apart lijfje krijgen, nog steeds met erg lange benen, want ja: in de beleving van je kind heeft elke volwassene echt eindeloos lange benen natuurlijk: daar kijken ze de hele dag tegenaan ).
Hij heeft het één keer gedaan en daarna eigenlijk niet meer. Nu meer rondjes enzo. Herken nog niet veel
Amber kan echt al heel erg goed tekenen. Ze is nu 3 jaar en 9 maanden. Al een paar maanden kan ze poppetjes tekenen. En die hebben dan echt haar, oren, mond, neus, etc. Ook kan ze huizen tekenen, bomen. Ik merk dat ze het ook gewoon geweldig vindt om te doen en ze is hier ook erg veel mee bezig. Dus het is maar net wat je interesse is. Liefs Tumtummetje
Dit is 1 van de tekeningen. Er is helaas drinken op gevallen . Je ziet een speeltuin met schommels, glijbanen. Eeen boomhut.. Liefs Tumtummetje
Zop'n 2,5/3 jaar volgens mij. Mijn zoon is nu 21 maanden en krast alleen nog haha en zet streepjes. De echte poppetjes bij de meiden kwamen rond 3,5 tot 4 jaar.
Met 2,5 tekende Jesse voor het eerst een zonnetje. Een onduidelijk rondje met stralen er omheen. Ik dacht eerst dat het een spin zou zijn, maar toen ik vroeg wat het was, zei hij: zon! En toen zag ik het ook! Nu tekent hij niet zo vaak meer, maar meestal maakt hij eieren (daar istie gek op) een beetje slordige ovaaltjes. En als hij er een 'staartje' onderaan tekent, is het een ballon. Verder strekt zijn tekenkunst nog niet.
Mijn dochter tekent nog niks eigenlijk. (bijna 3) Maar ze is ook meer een meisje van de grove motoriek, daarin is ze heel flink ontwikkeld. Ze begint nu wel netjes te kleuren en op kleuren te letten. Ze is nog meer bezig met papiertjes te merken, dan echt iets te tekenen. Ik maak me er niet zo druk om hoor.
M tekende haar eerste poppetje met nog geen 2 jaar. Wel met aanwijzingen . Met 2,5 uit zichzelf echte gezichtjes: rondje met ogen, neus en mond. Later ook rondje eronder, benen en armen. Armen wel vaak uit het hoofd Maar M is echt van het tekenen en de fijne motoriek. Ze schrijft ook al de T, M (kost moeite) en de O natuurlijk. De E lukt ook aardig . De B alleen met hulp. Maar goed, na 2 of 3 letters is het meestal wel gedaan met de concentratie en dat laat ik dan natuurlijk zo ...
Hier vorige maand voor het eerst een koppoter (met 2 jr en 10 mnd) En gisteren tekende ze ineens Sinterklaas, compleet met lijf en mijter! Ik stond versteld.